Dren i øret gutt 2 år

annth

Glad i forumet
Jeg har en gutt på 2 år som har akkurat vært hos spesialist for å sjekke hørselen og fikk beskjed om at han hadde væske i øret og måtte legge i dren i øret og være i narkose. Han ble sendt spesialist øre, nese og hals på grunn av han prater ikke så mye.
Har noen andre vært borti det og hvordan foregår det og har erfaring med dette? Jeg bare lurer en beskrymret mamma.

Å jada 5 ganger har min gjort det
Selve operasjonen tar bare 20 minutter
Anbefaler p sette på emlaplaster der de skal sette veneflon

Lykke til

Eldste her fikk også dren når han var to. Gikk så fint. Tvi tvi:)

Min gutt har vært igjennom det 6/7 ganger nå, selve operasjonen går veldig raskt og greit.

Siden han er så liten får han nok litt saft som virker beroligende, da vil han bli ustødig. Så er det bedøvende krem på hendene til veneflon. Du blir med inn på operasjonsstuen, og er der til han sovner. De stikker hull i trommehinnen, suger ut væsken fra mellomøret, og putter et lite kort rør, drenet, i trommehinnen slik at den ikke gror igjen. Da vil den væsken som dannes etterpå renne ut. Drenet ser ut som en pitteliten hama-perle :) Som regel blir barnet vekt før de kjører ut fra operasjonsstuen, og kan da bli opprørt og gråte, men er veldig fjern. Sp sitter dere på oppvåkninga helst til barnet har sovet av seg mesteparten av narkoserusen. Deretter blir dere kjørt tilbake på barnerommet, og han må spise uten å spy, og tisse før han kan forlate sykehuset.
Kan hende barnet blir litt uvel og surkete etter narkosen, lurt å ha med favorittbamsen eller noe sånt som kan virke beroligende :)

Vær innstilt på hva som skal skje så du kan forholde deg rolig og bestemt, da blir barnet også roligere enn hvis du blir nervøs og syns synd i barnet. Energi er så smittsomt ;)

Det kan være lurt å ha med litt snacks til deg selv, for det kan hende det tar lang tid før du får muligheten til å gå ut. Jeg har noen ganger vært på sykehuset i 11 timer uten mulighet til å gå i kiosken.

Ønsker dere lykke til, det går så bra :)

Hei. Ok. Takk for svar. Min sønn liker dessverre ikke saft eller noe søtt. Han holder seg til melk og vann. Takk for tips og råd.

Gutten min opererte i fjor.. La inn dren i begge ørene å fjernet barne polypper.. Han greide å kaste opp under narkosen når de skulle sette ned luftslangen.. Så han fikk væske i lungene.. Han er nå snart 4 år å prater enda veldig lite. Ene drener ramlet ut for 1-2 uker siden..

Har nå hatt en hørseltest og må en til pga den første testen ikke gikk bra og legen ville vente 1 måned og se. Så etter neste hørseltest i august blir det avgjort om han får dren eller ikke. Han har begynt og si litt mer i løpet av de 3 ukene i ferien også.

Min sønn har aldri vært i narkose, men jeg selv har dren.
Opplevde at hørselen ble rar de 2 første dagene så ble det bedre. Føltes ut som jeg satt i et rom med mye ekko i, så ble en del rare svar på spørsmålene jeg fikk :P (hørte min egen stemme på en rar måte og andre sin stemme ble brå og rar)
Jeg fikk dren i narkose pga sprøyteskrekk og det ikke er gunstig i forhold til sykdommen min. Ellers får ikke voksne det i narkose, kun ved ekstreme tilfeller.
Lurt å ha i tankene at hørselen kan bli rar de første døgnene etter operasjonen! Og da kan barnet snakke enda mindre.
Fikk også beskjed om å ikke få vann i ørene etter dreninnleggelse, så viktig å passe på de små når de bader/dusjer. Får man vann i ørene kan det gjøre veldig vondt.
Min sønn har språkvansker, men får god hjelp av logopeder og bhg. Nå begynner han snart på skolen og har fått innvilget trening med både logoped og lærere.

Jenta mi fikk dren rett før hun ble 2 år. Gikk kjempefint! Nå skal lillebror til pers også, men han er bare 17 mnd når han skal få dren. Greit å bli ferdig med det :) Det er ikke kjekt når barnet får narkose, men det gikk veldig fort og det var betryggende at det er noe de gjør svært ofte :)

Å legge inn dren er noe de gjør ofte. Tar 10 min sånn ca også er de ferdig. Guttungen har lagt inn dren 2 ganger og måtte inn å fjerne det ene da det ikke datt ut sjøl. De blir lagt i narkose.

Nå har det endelig blitt bestemt at vår sønn skal få dren i ørene og håper det hjelper.

Back
Topp