Drakk du i svangerskapet?

Godt gjort å se all forskningen som blir gjort her i verden også. Trodde det var viden kjent jeg, men her er iallefall én link. Si fra om du trenger flere :)

http://www.promille.no/gravid_alkohol/

De populærvitenskapelige artiklene har jeg sett, men jeg håpet det var primærforskningen du hadde link til. Jeg er ikke for alkoholinntak i svangerskap altså, men lurer på hvordan transporten gjennom placenta skjer.
 
Godt gjort å se all forskningen som blir gjort her i verden også. Trodde det var viden kjent jeg, men her er iallefall én link. Si fra om du trenger flere :)

http://www.promille.no/gravid_alkohol/

Kan svare på denne en gang til og utdype litt: veldig mange steder står det at fosteret får samme promille som mor, men få steder står det hvordan og etter hvor lang tid med ordentlig kildehenvisning. F.eks referer http://www.bevissteforeldre.no til en reviewartikkel fra 2000 i et ikke spesielt anerkjent tidsskrift (lav impactfactor), og når jeg leser gjennom artikkelen, så finner jeg ikke den påstanden bekreftet. Grunnen til at jeg lurer er fordi alkohol forbrennes kontinuerlig i kroppen, så jeg lurer faktisk på om den bittelille alkoholmengden man får fra f.eks kefir kunne rukket å påvirke fosteret. Min kunnskap om biokjemi sier nei.

Men nå lette jeg litt mer og fant denne. Fortsatt ikke fantastisk journal, men bedre og nyere artikkel:http://www.ncbi.nlm.nih.gov/m/pubmed/22595965/ Her står det i sammendraget at "One to 2h after maternal ingestion, fetal blood alcohol concentrations (BACs) reach levels nearly equivalent to maternal levels. Ethanol elimination by the fetus is impaired because of reduced metabolic capacity. Fetal exposure time is prolonged owing to the reuptake of amniotic-fluid containing ethanol by the fetus. Alcohol elimination from the fetus relies on the mother's metabolic capacity. Metabolic capacity among pregnant women varies eightfold (from 0.0025 to 0.02gdl−1h−1), which may help explain how similar amounts of ethanol consumption during pregnancy results in widely varying phenotypic presentations of FASD".

Så med dårligste forbrenningen vil ferske hveteboller og kefir være innafor :)
 
De populærvitenskapelige artiklene har jeg sett, men jeg håpet det var primærforskningen du hadde link til. Jeg er ikke for alkoholinntak i svangerskap altså, men lurer på hvordan transporten gjennom placenta skjer.
Fant denne, hvor det står mye om alkoholens påvirkning av fosteret. Rekner med du kan finne en lang rekke lignende avhandlinger ved å søke.
pubs.niaaa.nih.gov › arh22-3
Vet ikke om linken virker når det er pdf fil, men artikkelen heter

The hormonal effects of alcohol use on the mother and fetus
 
Fant denne, hvor det står mye om alkoholens påvirkning av fosteret. Rekner med du kan finne en lang rekke lignende avhandlinger ved å søke.
pubs.niaaa.nih.gov › arh22-3
Vet ikke om linken virker når det er pdf fil, men artikkelen heter

The hormonal effects of alcohol use on the mother and fetus

Svarte i nytt innlegg over. Ikke meningen å lage kaos i tråden :p
 
Drakk selvfølgelig ikke alkohol da jeg var gravid. Heller ikke under prøvingen
 
Kan svare på denne en gang til og utdype litt: veldig mange steder står det at fosteret får samme promille som mor, men få steder står det hvordan og etter hvor lang tid med ordentlig kildehenvisning. F.eks referer http://www.bevissteforeldre.no til en reviewartikkel fra 2000 i et ikke spesielt anerkjent tidsskrift (lav impactfactor), og når jeg leser gjennom artikkelen, så finner jeg ikke den påstanden bekreftet. Grunnen til at jeg lurer er fordi alkohol forbrennes kontinuerlig i kroppen, så jeg lurer faktisk på om den bittelille alkoholmengden man får fra f.eks kefir kunne rukket å påvirke fosteret. Min kunnskap om biokjemi sier nei.

Men nå lette jeg litt mer og fant denne. Fortsatt ikke fantastisk journal, men bedre og nyere artikkel:http://www.ncbi.nlm.nih.gov/m/pubmed/22595965/ Her står det i sammendraget at "One to 2h after maternal ingestion, fetal blood alcohol concentrations (BACs) reach levels nearly equivalent to maternal levels. Ethanol elimination by the fetus is impaired because of reduced metabolic capacity. Fetal exposure time is prolonged owing to the reuptake of amniotic-fluid containing ethanol by the fetus. Alcohol elimination from the fetus relies on the mother's metabolic capacity. Metabolic capacity among pregnant women varies eightfold (from 0.0025 to 0.02gdl−1h−1), which may help explain how similar amounts of ethanol consumption during pregnancy results in widely varying phenotypic presentations of FASD".

Så med dårligste forbrenningen vil ferske hveteboller og kefir være innafor :)

Gjørbakst, kefir og også alkoholfri vin (0,5%) skal være greit ja, leste om det sist at det tilsvarte det de kaller "munnpromille", som jeg regner med (tolker fritt) betyr at det potensielt kunne slått ut på en blåsetest men ikke gir reell promille eller går over i blodet. Fint å få det litt på sort på hvitt også, det du har gjengitt. Hvor mye ett glass alkohol påvirker vet man kanskje ikke så mye om, men det blir vel ikke anbefalt i disse andre landene? Håper i alle fall det heller blir gitt som en maksgrense? Når det er så lett å la være alkoholen og heller drikke alkoholfritt, samtidig som man vet en del om risikoene og babyen det KAN påvirke, bør jo det være et logisk valg, begriper ikke noe annet. :)
 
Tok meg et glass vin i ny og ne mens vi prøvde, men så fort pinnen viste et plusstegn var det helt stopp. Ikke savner jeg det heller, null stress.
 
Drakk helga før jeg fant det ut med begge. Etter positiv test var det selvsagt ikke alkohol.
 
Nei, verken før eller etter positiv test.
Fatter ikke at noen ønsker å gjøre noe med vilje, som kan ende med å skade babyen.
Og denne mentaliteten med "det gikk bra hos meg" skjønner jeg værtfall ikke. Hva med de 150-200 barna som blir født hvert år med alkoholskader? Hvor det ikke gikk bra? Kanskje mange av disse 150-200 årlige tilfellene kunne vært unngått om folk sluttet med dette "det gikk bra hos meg".
Når det kommer til det meste her i verden, så går det stort sett bra, men det gjør ikke tilfellene hvor det ikke gjør det noe mindre fryktelige
Jeg blir sprø av det gikk bra med megargumenter

Hva slags argument er det liksom
 
Synes det er rart at mange mener at "alkohol er livet" jeg da.. Uforståelig for min del. Rørte ikke alkohol etter pilla var kasta jeg, og det er det minste offeret i hele verden for min del! Livet er faktisk MYE bedre uten den der alkoholen :-D Koser meg med vann hver dag jeg ;-)
Det går sikkert fint om man blir gravid fort da
For oss som holder på i flere år blir det litt annerledes. Så jeg har tatt meg litt alkohol i prøvetiden
 
Drakk ikke etter eggløsning første gang vi prøvde. Nå 2 gang var det ikke planlagt så det ble en del alkohol før jeg visste det. Men etter positiv test har jeg ikke rørt alkohol. Savner og ta meg en øl om kvelden det kan jeg fint innrømme :p
 
Selvfølgelig ikke.
 
Nei.
 
Drikker kanskje 2-3 ganger i året så å kutte ut alkoholen er ikke noe problem :p

Kuttet ned på snusen når det nærmet seg starten for prøving og kuttet helt ut da jeg stod med positiv test.

Kunne ikke falt meg inn å hverken drikke eller snuse nå. Lukter på eska til mannfolket iblandt.
 
Nei!

Jeg fatter ikke at folk ikke er mer opplyste.
 
Nei!

Jeg fatter ikke at folk ikke er mer opplyste.

Har inntrykk av at folk forsåvidt er opplyste, men kanskje avfeier likevel og lever etter "alt med måte". En intelligent dame i familien har selv fortalt meg at hun drakk en øl eller et glass vin av og til, og hun gikk ut for å røyke mens hun var på besøk hos meg (veldig gravid, og klaget over hvordan folk dømte henne). hun har fortalt min svigermor om en gang hun var så røyksugen i bilen, men ikke orket å ta av motorveien, så hun slengte et pledd over den sovende babyen i baksetet og røyket i bilen. Altså ei smart og ordentlig dame ellers, men jeg sliter med å omgås henne pga de valgene hun har tatt. Tror det som faktisk fikk henne til å slutte å røyke var at moren hennes har vært syk lenge og nylig døde (kols)...
 
Har inntrykk av at folk forsåvidt er opplyste, men kanskje avfeier likevel og lever etter "alt med måte". En intelligent dame i familien har selv fortalt meg at hun drakk en øl eller et glass vin av og til, og hun gikk ut for å røyke mens hun var på besøk hos meg (veldig gravid, og klaget over hvordan folk dømte henne). hun har fortalt min svigermor om en gang hun var så røyksugen i bilen, men ikke orket å ta av motorveien, så hun slengte et pledd over den sovende babyen i baksetet og røyket i bilen. Altså ei smart og ordentlig dame ellers, men jeg sliter med å omgås henne pga de valgene hun har tatt. Tror det som faktisk fikk henne til å slutte å røyke var at moren hennes har vært syk lenge og nylig døde (kols)...
Jeg synes dette går under kategorien lite opplyst! Har man fått med seg myndighetenes råd og begrunnelser og er nogenlunde intelligent så tar man ikke slike valg.
 
Jeg synes dette går under kategorien lite opplyst! Har man fått med seg myndighetenes råd og begrunnelser så tar man ikke slike valg.

Jeg ser på det mer som egoisme og at man bortforklarer det som kompliserer eller gjør at man faktisk må gjøre noen endringer. Hun vet, men velger å gjøre ting likevel og sier til seg selv at hun ikke klarer å slutte, en øl er ikke farlig, de drikker vin i andre land osv, så man rettferdiggjør lastene sine.
 
Back
Topp