Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Synes det blir litt merkelig når en nærmest kan amme barnet stående, hvertfall når barnet står på en krakk, eller mor står på kne. Jeg tenker at dette kanskje ligger med hos mor og hun ikke vil gi slipp på det enn barnets behov. En kan jo gi erstatning da, eller om en absolutt, må pumpe seg og gi fra flaske i det minste.
Og samsoving er jo greit en gang i blandt, men hver eneste natt hadde jeg ikke orket... Litt fritid vil vi ha. En lege som var med i programmet sa også at om en røyker er det farlig å ha små barn i senga. Fikk ikke med meg hvorfor da, men...
Godt skrevetHer er jeg faktisk uenig med dere... Altså, jeg kan IKKE tenke meg å gjøre det på samme måten selv, men jeg tror virkelig ikke at disse tingene i seg selv er skadelige for barna heller. Det er jo nettopp sånne ting som ER naturlig - hvis man ser på menneskets historie (og forøvrig hvordan mange mennesker i andre verdensdeler fortsatt lever den dag i dag), så er amming langt utover første leveår det som var (er!) normalt, samme med samsoving hele familien. Det er faktisk bare et lite komma av menneskeartens historie at vi har levd som vi gjør idag her i vårt hjørne av verden!
Idag er det ikke lenger strengt tatt nødvendig for barnas errnæring å ammes så lenge (men WHO anbefaler fortsatt amming de to første leveår (også i den vestlige verden) og gjerne lenger) - og det er heller ingen sikkerhetsmessige grunner for å sove sammen. Men det ligger fortsatt i naturen vår! Evolusjon og biologisk baserte behov endres ikke over natten. Når barn får tenner har heller ingenting med når tarmsystem og fordøyelse er klare for å droppe morsmelk helt.
Jeg kjenner tilfeldigvis til en familie hvor barna ble amma opp til skolealder - her i Norge - de var med i Aftenposten i en sak om amming for noen år siden. De er ungdommer nå, selvstendige, trygge og smarte - en godt over gjennomsnittet oppegående familie i det hele tatt. Selvsagt kan det være at det finnes noen familier hvor amming og samsoving gjøres på en "syk" måte eller det kan være andre, mindre hyggelige intensjoner bak - men langtfra alle tilfellene...
Så jeg kjenner at... nei, jeg kunne ikke tenke meg å gjøre det sånn selv - men det er langtfra sykt og unaturlig av den grunn.