Dr.Phil - barneoppdragelse

iamlisa

Elsker forumet
MAI 2013
Noen som ser på dagens episode som handler om barneoppdragelse. Der mødre ammer 4-åringene sine? Synes det er ekkelt jeg altså. Og at hele familien skal ha felles seng - konstant. Hva me mamma og pappatid da?
Nei.... Slikt blir for sært for min sin del..

jeg ser også på det, nei amme til ungen er 4 år synes jeg blir ekkelt.

Æsj, er jo helt unaturlig og ekkelt ja. Vi skal jo gjøre slik at de blir selvstendige og får egne rutiner. 4 år og spør om å få melk , da har det gått for langt

Og alle sove i samme seng, hadde ikke falt meg inn. Synes jeg også er ekkelt. Blir jo helt unaturlig i dagens vestlige samfunn. Stakkars barna som blir husket for dette

Nei, det er ikke rett, syns jeg. Det er jo en grunn til at barna får tenner etterhvert - nemlig for å spise mat ;)

Enig. Ungene kan umulig bli mye selvstendige. Vil også tro at dette blir flaut for dem når de blir eldre...
Osja, stakkars barn

Her er jeg faktisk uenig med dere... Altså, jeg kan IKKE tenke meg å gjøre det på samme måten selv, men jeg tror virkelig ikke at disse tingene i seg selv er skadelige for barna heller. Det er jo nettopp sånne ting som ER naturlig - hvis man ser på menneskets historie (og forøvrig hvordan mange mennesker i andre verdensdeler fortsatt lever den dag i dag), så er amming langt utover første leveår det som var (er!) normalt, samme med samsoving hele familien. Det er faktisk bare et lite komma av menneskeartens historie at vi har levd som vi gjør idag her i vårt hjørne av verden!

Idag er det ikke lenger strengt tatt nødvendig for barnas errnæring å ammes så lenge (men WHO anbefaler fortsatt amming de to første leveår (også i den vestlige verden) og gjerne lenger) - og det er heller ingen sikkerhetsmessige grunner for å sove sammen. Men det ligger fortsatt i naturen vår! Evolusjon og biologisk baserte behov endres ikke over natten. Når barn får tenner har heller ingenting med når tarmsystem og fordøyelse er klare for å droppe morsmelk helt.

Jeg kjenner tilfeldigvis til en familie hvor barna ble amma opp til skolealder - her i Norge - de var med i Aftenposten i en sak om amming for noen år siden. De er ungdommer nå, selvstendige, trygge og smarte - en godt over gjennomsnittet oppegående familie i det hele tatt. Selvsagt kan det være at det finnes noen familier hvor amming og samsoving gjøres på en "syk" måte eller det kan være andre, mindre hyggelige intensjoner bak - men langtfra alle tilfellene...

Så jeg kjenner at... nei, jeg kunne ikke tenke meg å gjøre det sånn selv - men det er langtfra sykt og unaturlig av den grunn.

Eg syns det er ekkelt.. kunne ikkje forestilt meg å skulle amme storebror no.. :o og samsoving.. for å si det sånn.. i går morges kom storebror inn og eg våknet til synet av en barne rompe rett forann ansiktet mitt.. i natt sov han inne med oss.. då hadde eg en fot over ansiktet hele natten.. flere ganger er eg blitt sparka utav sengen midt på natten.. eg foretrekker ikkje senga full hele tiden! Sjøl om det bare er kos avogtil :-)

Synes det blir litt merkelig når en nærmest kan amme barnet stående, hvertfall når barnet står på en krakk, eller mor står på kne. Jeg tenker at dette kanskje ligger med hos mor og hun ikke vil gi slipp på det enn barnets behov. En kan jo gi erstatning da, eller om en absolutt, må pumpe seg og gi fra flaske i det minste.
Og samsoving er jo greit en gang i blandt, men hver eneste natt hadde jeg ikke orket... Litt fritid vil vi ha. En lege som var med i programmet sa også at om en røyker er det farlig å ha små barn i senga. Fikk ikke med meg hvorfor da, men...

Synes det blir litt merkelig når en nærmest kan amme barnet stående, hvertfall når barnet står på en krakk, eller mor står på kne. Jeg tenker at dette kanskje ligger med hos mor og hun ikke vil gi slipp på det enn barnets behov. En kan jo gi erstatning da, eller om en absolutt, må pumpe seg og gi fra flaske i det minste.
Og samsoving er jo greit en gang i blandt, men hver eneste natt hadde jeg ikke orket... Litt fritid vil vi ha. En lege som var med i programmet sa også at om en røyker er det farlig å ha små barn i senga. Fikk ikke med meg hvorfor da, men...

Ja, jeg og synes at det ser rart ut og reagerer på det, men det er jo mer fordi det er noe man aldri ser liksom, enn at det er noe sykt med det egentlig. Altså, man kan synes det er ekkelt og ser rart ut, men det er jo faktisk naturlig, hvis man bruker ordet naturlig om hvordan vi mennesker er skapt fra naturens side. Og det er helt sikkert noen mødre som misbruker det (jeg så ikke den episoden idag, kan være det var et eksempel på det) - men det må ikke være sånn i alle tilfeller. Tror mye av grunnen til at det er rart for oss fordi puppene forbindes med så mye annet enn matfat i vår kultur.

Det med røyking er vel fordi røykere puster ut luft med skadestoffer om natta, både gjennom munnen og huden, som i verste fall kan føre til for lite oksygen for et barn som ligger tett ved. Så det er ikke bra... Jeg heller ser ikke for meg å dele seng hele familien annet enn for kosestunder en gang iblant, men antakelig oppleves det ikke så slitsomt for de som gidder å gjøre det da. De hadde sikkert vurdert noe annet hvis de ville, er nok stor forskjell på folk ift behov for voksentid / privatliv. Så lenge alle parter er frie til å velge noe annet når de selv ønsker det, så tenker jeg at det må være greit :)

Jeg synes ikke det er sykt, men unødvendig slik det er i vårt samfunn i dag.
Mine foreldre drev med samsoving en god stund, da de bare hadde et soverom. Er ikke skada vi barna av det, selv om dem var røykere også ;)
Amming av store barn går kun på morens behov og ikke etter barnets beste etter min mening. Men hva folk gjør bak lukkede dører er et fett for mg, bare jeg slipper å se det. At barn tar skade av det, har jeg levende bevis på, i familien faktisk, at de ikke gjør det, med mindre det blir offentlig da. Da kan dem jo mobbes av andre barn for det.

Alt med måte..... 4år begynner de å bli litt vel store...

Sent from my GT-P7310 using BV Forum

Her er jeg faktisk uenig med dere... Altså, jeg kan IKKE tenke meg å gjøre det på samme måten selv, men jeg tror virkelig ikke at disse tingene i seg selv er skadelige for barna heller. Det er jo nettopp sånne ting som ER naturlig - hvis man ser på menneskets historie (og forøvrig hvordan mange mennesker i andre verdensdeler fortsatt lever den dag i dag), så er amming langt utover første leveår det som var (er!) normalt, samme med samsoving hele familien. Det er faktisk bare et lite komma av menneskeartens historie at vi har levd som vi gjør idag her i vårt hjørne av verden!

Idag er det ikke lenger strengt tatt nødvendig for barnas errnæring å ammes så lenge (men WHO anbefaler fortsatt amming de to første leveår (også i den vestlige verden) og gjerne lenger) - og det er heller ingen sikkerhetsmessige grunner for å sove sammen. Men det ligger fortsatt i naturen vår! Evolusjon og biologisk baserte behov endres ikke over natten. Når barn får tenner har heller ingenting med når tarmsystem og fordøyelse er klare for å droppe morsmelk helt.

Jeg kjenner tilfeldigvis til en familie hvor barna ble amma opp til skolealder - her i Norge - de var med i Aftenposten i en sak om amming for noen år siden. De er ungdommer nå, selvstendige, trygge og smarte - en godt over gjennomsnittet oppegående familie i det hele tatt. Selvsagt kan det være at det finnes noen familier hvor amming og samsoving gjøres på en "syk" måte eller det kan være andre, mindre hyggelige intensjoner bak - men langtfra alle tilfellene...

Så jeg kjenner at... nei, jeg kunne ikke tenke meg å gjøre det sånn selv - men det er langtfra sykt og unaturlig av den grunn.
Godt skrevet :-)

Back
Topp