Drømmen om barn

Julie234

Blir kjent med forumet
Jeg velger å starte en tråd i den forbindelse. Jeg har skrevet i annen tråd om det samme, men jeg velger å lage en dagbok i forbindelse med utredningen/ og forsøk på å bli gravid, og få barn.

Jeg er heldig. Har 2 voksne barn fra før. Samboer har ingen barn, og han har et sterkt ønske om å få oppleve å få sitt eget barn. Jeg har full forståelse for ønsket hans. Jeg vet hvor mye de 2 barna mine har betydd for meg i livet mitt. Har opplevd en fantastisk tid med dem helt fra jeg fikk vite at jeg var gravid.

Jeg har som nevnt i annen tråd slitt med å få flere barn tidligere. Vet ikke hvorfor. Og det kan frustrere meg. Jeg har aldri i livet mitt brukt prevensjon. Jeg og min eks forsøkte å få flere barn i ca 6 år uten å lykkes. Forholdet våres fungerte dårlig av andre årsaker. Jeg håpet på at det skulle bli bedre, men før vi satte igang prøverørsbehandling så gjorde han det slutt. Han ble pappa igjen etter bruddet. Jeg er glad på hans vegne, men jeg satt igjen med enda flere spørsmål om hvorfor jeg ikke ble gravid den gang. Men den historien er gjerne ikke noe å dra med seg inn i ny prøving. Men det er lett å gjøre det. Lett å ha negativ tro på at jeg kan lykkes med å bli gravid etter den erfaringen. Men dette er en ny situasjon. En ny mann. Og jeg skal nå starte prøvingen på nytt. Noe som er litt psykisk tøfft Men jeg vil. Jeg ønsker!

Eggdonasjon var helt utenkelig for meg tidligere. Men etter at samboer pratet med en privat klinikk i hans hjemland, så ble det interessant. Klinikken sa at det er høy sannsynlighet for å lykkes med eggdonasjon. Barnet blir da ikke mitt biologiske barn. Samboer trodde at jeg ville si nei til eggdonasjon, men jeg sa ja. Jeg tenker at jeg er 43 år. Og da er det eggdonasjon som kan være klokt dersom vi skal lykkes med å få et felles barn med tanke på at jeg tror at vi kan lettere å lykkes med det. Jeg tror at vi kan raskere lykkes. Jeg vet at jeg vil bli glad i barnet uansett om det er fra eggdonasjon.

Vi har forsøkt å få barn i 2 år. Men jeg vil vel si at vi ikke har vært flink å time det etter eggløsninger. Vi burde mulig forsøkt å brukt eggløsningstester og timet forsøkene. Men det haster nå. Jeg skal ta hormontester nå når jeg får menstruasjonen. Jeg venter menstruasjonen, men håper på at jeg er gravid. Kjenner etter. Og det er faktisk veldig frustrerende å være så opptatt av å ville bli gravid, men også spennende. Samboer skal ta sædprøve neste måned. Jeg håper at den er bra. Skal holde denne dagboken oppdatert når det skjer noe i prøvetiden. Men jeg føler meg litt galen : Er egentlig altfor gammel 43 år, men jeg ønsker å bli gravid!.

Er lettet over å lese om andre som har blitt gravid i både ung og til og med høy alder ved hjelp av prøverør / eggdonasjon osv.

Håper på at folk som har vært igjennom eggdonasjon/ eller lignende situasjoner kan dele sine erfaringer her også. :)
 
Last edited:
Ble kjempeskuffet i dag etter å ha fått menstruasjonen. Hadde håpet på at jeg kunne bli gravid naturlig. Men det virker håpløst.

I morgen er det hormontester. Jeg håper på at de er fine.

Det kan virke som om det er umulig for meg å bli gravid på normal måte. Liker heller ikke å drømme om noe som virker håpløst. Men jeg forsøker allikevel å tro at det er store muligheter å lykkes via eggdonasjon i utlandet.
 
I dag er det min første legetime hos legen. Åhhh jeg gruer meg for jeg er redd for at legen vil kommentere at jeg er for gammel. 43 år... Ja jeg er for gammel etter min egen mening men jeg vil dette. Ønsker dette. Og jeg vil så inderlig at samboer skal få oppleve å bli pappa. Skal ta hormonprøver i dag.
 
I dag er det min første legetime hos legen. Åhhh jeg gruer meg for jeg er redd for at legen vil kommentere at jeg er for gammel. 43 år... Ja jeg er for gammel etter min egen mening men jeg vil dette. Ønsker dette. Og jeg vil så inderlig at samboer skal få oppleve å bli pappa. Skal ta hormonprøver i dag.
Lykke til! ❤
 
I dag er det min første legetime hos legen. Åhhh jeg gruer meg for jeg er redd for at legen vil kommentere at jeg er for gammel. 43 år... Ja jeg er for gammel etter min egen mening men jeg vil dette. Ønsker dette. Og jeg vil så inderlig at samboer skal få oppleve å bli pappa. Skal ta hormonprøver i dag.

Masse lykke til hos legen.
 
Lykke til! ❤
Takk ❤

Masse lykke til hos legen.

Takker ❤

Hvordan gikk det hos legen ?
Jeg fikk tatt hormonprøvene. Jeg fortalte legen om situasjonen, og han tok hormonprøvene. Han sa at i min alder så kan jeg være nær overgangsalder dvs ha få eller ingen egg igjen. Men det vet vi ikke ennå. Men han har tatt blodprøvene og jeg får svar på en app når resultatene er klare. Jeg er nervøs for hvordan resultatene blir men jeg håper at prøven er bra.

I februar skal mannen min ta sædprøve. Jeg håper at alt er bra slik at det blir bare å sette igang med prøverør.

Jeg er 43 år. For gammel til dette, men jeg gir dette et siste forsøk på å få barn. Jeg vil kjempe for at min mann skal få oppleve å bli pappa. Jeg er tross alt heldig som har to voksne barn fra før. Men tenker spesiellt på at han virker til å være veldig nervøs for at vi på en eller annen måte ikke skal lykkes . Og det er forståelig med tanke på at han aldri har opplevd å få barn. Jeg har mer roen men jeg er jo også nervøs og jeg er veldig drømmende i prosessen

Hvordan har eller har dere andre hatt det i en slik prosess? Har / er dere drømmende? Nervøs osv ?
 
Krysser fingrene for at prøvene er fine.

Takker <3 :) Jeg håper, men jeg er nervøs for at de ikke er. Men har ennå ikke fått svar på hormonprøvene, men det tar nok litt tid før svaret kommer. Skulle få svar på en pasient skyapp. Håper den fungerer. Har aldri brukt en slik app før.

Jeg regner ihvertfall med at svaret kommer i løpet av neste uke...

Jeg lurer litt på hva de kan finne ut ved hjelp av de prøvene. Jeg har ingen anelse. Men de tok hormonprøver av : FSH , LH, Estradiol, Prolaktin, SHBG, og Testosteron. Det var resultatene av disse prøvene som klinikken i utlandet ba om. Liker ikke å ta prøver som jeg må vente på svar på. Blir så nervøs i mellomtiden, men får håpe på at de er fine.
 
Takker <3 :) Jeg håper, men jeg er nervøs for at de ikke er. Men har ennå ikke fått svar på hormonprøvene, men det tar nok litt tid før svaret kommer. Skulle få svar på en pasient skyapp. Håper den fungerer. Har aldri brukt en slik app før.

Jeg regner ihvertfall med at svaret kommer i løpet av neste uke...

Jeg lurer litt på hva de kan finne ut ved hjelp av de prøvene. Jeg har ingen anelse. Men de tok hormonprøver av : FSH , LH, Estradiol, Prolaktin, SHBG, og Testosteron. Det var resultatene av disse prøvene som klinikken i utlandet ba om. Liker ikke å ta prøver som jeg må vente på svar på. Blir så nervøs i mellomtiden, men får håpe på at de er fine.
Masse lykke til med prøvesvar!
Hvis jeg var deg ville jeg ha bedt om en gjennomgang av resultatene enten med klinikken du skal bruke, eller legen du var hos for å ta prøvene. Av erfaring er det ikke alltid man får grundig gjennomgang, og det kan være greit for egen del å sette seg litt inn i hva verdiene man får egentlig betyr. Det er heller ikke alltid like enkelt å Google seg til sånne ting på egen hånd.
Forstår godt at du kjenner deg både spent og nervøs. Tror nok alle kjenner på mye nerver rundt alt fra utredning til hele IVF-prosessen. Det betyr jo så mye, og man føler at mye står på spill, og da blir man så klart også nervøs for at det kanskje ikke skal gå. Forstår at du tenker på alderen. Jeg er 36, og føler selv at alderen puster meg litt i nakken.
 
Masse lykke til med prøvesvar!
Hvis jeg var deg ville jeg ha bedt om en gjennomgang av resultatene enten med klinikken du skal bruke, eller legen du var hos for å ta prøvene. Av erfaring er det ikke alltid man får grundig gjennomgang, og det kan være greit for egen del å sette seg litt inn i hva verdiene man får egentlig betyr. Det er heller ikke alltid like enkelt å Google seg til sånne ting på egen hånd.
Forstår godt at du kjenner deg både spent og nervøs. Tror nok alle kjenner på mye nerver rundt alt fra utredning til hele IVF-prosessen. Det betyr jo så mye, og man føler at mye står på spill, og da blir man så klart også nervøs for at det kanskje ikke skal gå. Forstår at du tenker på alderen. Jeg er 36, og føler selv at alderen puster meg litt i nakken.

Hei , takker for gode råd. Jeg skal be om en gjennomgang av resultatene med klinikken som jeg skal bruke. Det er veldig greit å vite hva verdiene betyr. Er enig med deg.

Ja, det er nok normalt å kjenne på slike nerver. Jeg har to voksne barn, og man skulle vel tro at det er unødvendig av meg å være nervøs om dette. Men jeg blir nervøs fordi min samboer er barnløs.

Samboer snakker om at vi kan sette igang prøverør med donoregg til sommeren muligens, men jeg teller hver en dag nå nesten ,og tenker at det er jo litt sent for da er jeg enda eldre hehe. Men jeg gir det forsøket. Men dersom vi ikke lykkes med barn før jeg er 46 år, så vil jeg glemme dette... Da har vi tre år på oss :D . Men håper på at det skal skje noe så fort som mulig. :)

Hadde aldri trodd at jeg skulle være så gammel , og forsøke å få barn i denne alderen. Det var noe jeg aldri hadde forestillt meg :D
 
Tenker litt tanker rundt dette med mine egne egg. Mannen vil at vi skal starte med eggdonor pga at klinikken sa at det ville mye større sjanse å lykkes med det med tanke på alder. Men tenker om det kunne være verdt å gi mine egne egg en sjanse først. Men tiden går så det er nok lurt å bare forsøke med eggdonor. Jeg har jo fått to barn på naturlig måte før. Mens min mann ønsker å bruke den metoden som gjør det enklest å lykkes slik at han også får sjans til å oppleve å bli forelder/ far. Har full forståelse på hans syn på hva som er best i situasjonen. Men iblant tenker jeg på om det kunne vært lurt å gi mine egg en sjanse. Men det sies at det ikke er så lurt i min alder. Men det er de som får sunne friske barn selv i min alder med egne egg. Men alderen spiller inn nå og vi har tidspress så jeg tror det er fornuftig å bruke eggdonor.
 
Last edited:
Tenker litt tanker rundt dette med mine egne egg. Mannen vil at vi skal starte med eggdonor pga at klinikken sa at det ville mye større sjanse å lykkes med det med tanke på alder. Men tenker om det kunne være verdt å gi mine egne egg en sjanse først. Men tiden går så det er nok lurt å bare forsøke med eggdonor. Jeg har jo fått to barn på naturlig måte før. Mens min mann ønsker å bruke den metoden som gjør det enklest å lykkes slik at han også får sjans til å oppleve å bli forelder/ far. Har full forståelse på hans syn på hva som er best i situasjonen. Men iblant tenker jeg på om det kunne vært lurt å gi mine egg en sjanse. Men det sies at det ikke er så lurt i min alder. Men det er de som får sunne friske barn selv i min alder med egne egg. Men alderen spiller inn nå og vi har tidspress så jeg tror det er fornuftig å bruke eggdonor.
Hva mener klinikken da ?
 
Hva mener klinikken da ?

Klinikken hadde sagt at de vil tro at det er ca 10 - maks 20 prosent sjanse å lykkes med prøverør på egne egg. Mens med eggdonasjon mener de at det er 100 prosent sjanse.

Min mann ønsker derfor å forsøke eggdonasjon med tanke på at han er redd for å bruke masse tid / penger på mine egg uten å lykkes med tanke på alderen min 43 år og at tiden renner ut.
 
Jeg venter spent på svar på blodprøvene/ hormonprøvene. Er fryktelig redd for at jeg kan ha kommet i overgangsalderen eller nærmer meg det / eller at noe kan ødelegge mulighetene våre med å få et barn sammen. Legen sa at det kunne være at jeg nærmet meg overgangsalder eller at jeg har få eller ingen egg igjen med tanke på alderen min. Men jeg har fortsatt regelmessig menstruasjon hver 27 til 30 dag. Tok en eggløsningstest for ett år siden og den viste positivt. Siden har jeg ikke brukt den type test. Men jeg får vel regne dette som tegn på at jeg ikke er kommet i overgangsalder ennå. Men venter spent på resultatene fra hormonprøvene...
 
Hvordan gikk det hos legen ?
Hormonprøve-resultatet er kommet. Det står normale hormonanalyser. Og mange tall som svar som jeg ikke forstår noe betydning av. Men klinikken skal se på de. Min mann ble kjempeglad av å høre at prøven min er normal. Men han sier at jeg er svært god form og aktiv i henhold til alder. Og at han ikke kunne tro noe annet enn at prøvene er bra. En lege sa tideligere at han mistenkte pcos og at jeg derfor hadde mer mannlige hormoner / noe andre leger var helt uenig med han, men nå har jeg endelig funnet ut at det ser ut til at jeg har lavere med mannlige hormoner enn hva som er i normale verdier. Men uansett prøven er betegnet som normal. Og jeg ble veldig glad nå.

Min mann virker også mer interessert i å mulig forsøke med mine egg først nå. Men vi får se hva verdier sier og om hva klinikken råder oss til å gjøre. For tidspress det har vi.
 
Last edited:
Min mann virker også mer interessert i å mulig forsøke med mine egg først nå. Men vi får se hva verdier sier og om hva klinikken råder oss til å gjøre. For tidspress det har vi.

Har dere fått vite hva verdier og hva klinikken råder dere til hva dere skal gjøre for noe ?
 
Har dere fått vite hva verdier og hva klinikken råder dere til hva dere skal gjøre for noe ?
Det går sent her. Han skal til hjemlandet på fredag og da skal han ta sædprøve og han skal prate mer med klinikken. Han mener at jeg mulig må ta en prøve som heter AMH. Men den private legen som jeg var hos sist sa at de kunne ikke ta den prøven. Men mulig jeg kan få tatt den på kontoret hvor fastlegen min er. Kan jeg bare gå innom på kontoret uten å bestille time og spørre om å bare ta den blodprøven ? Eller må man ha legetime for å ta den? Vet du eller noen andre noe om det?

Jeg tror AMH er kun nødvendig om vi skal bruke mine egg. Men jeg er 43 år. Men vet ikke om det er dumt av meg å forsøke med egne egg i min alder? Har egentlig helst lyst å forsøke med egne egg pga da blir barnet genetisk mitt og. Men jeg er villig til å bruke donoregg om det er beste valget.

Dette koster vanvittig mye penger. Men min mann ønsker å oppleve å bli pappa og han sier at han kan betale alt det måtte koste. Det ville være mulig lettere å ta ivf i Norge med tanke på at jeg slipper å reise langt. Men vet ikke hvor ofte jeg må reise til klinikken ennå. Han skal spørre de om det. Men i Norge er det sikkert 3 ganger dyrere enn i hjemlandet hans.

Er litt flau over at jeg forsøker å få barn så gammel. Men mulig ikke noe å tenke på. Folk får bare tenke som de vil. Har man et ønske så har man det. Og mest av alt så er det viktig for meg at samboer får oppleve å bli pappa. Og jeg vet at jeg vil ha glede av å få et felles barn også. Mye tanker rundt det hele. Men samtidig så har vi et mål om at jeg er gravid i løpet av året :)
 
Det går sent her. Han skal til hjemlandet på fredag og da skal han ta sædprøve og han skal prate mer med klinikken. Han mener at jeg mulig må ta en prøve som heter AMH. Men den private legen som jeg var hos sist sa at de kunne ikke ta den prøven. Men mulig jeg kan få tatt den på kontoret hvor fastlegen min er. Kan jeg bare gå innom på kontoret uten å bestille time og spørre om å bare ta den blodprøven ? Eller må man ha legetime for å ta den? Vet du eller noen andre noe om det?

Jeg tror AMH er kun nødvendig om vi skal bruke mine egg. Men jeg er 43 år. Men vet ikke om det er dumt av meg å forsøke med egne egg i min alder? Har egentlig helst lyst å forsøke med egne egg pga da blir barnet genetisk mitt og. Men jeg er villig til å bruke donoregg om det er beste valget.

Dette koster vanvittig mye penger. Men min mann ønsker å oppleve å bli pappa og han sier at han kan betale alt det måtte koste. Det ville være mulig lettere å ta ivf i Norge med tanke på at jeg slipper å reise langt. Men vet ikke hvor ofte jeg må reise til klinikken ennå. Han skal spørre de om det. Men i Norge er det sikkert 3 ganger dyrere enn i hjemlandet hans.

Er litt flau over at jeg forsøker å få barn så gammel. Men mulig ikke noe å tenke på. Folk får bare tenke som de vil. Har man et ønske så har man det. Og mest av alt så er det viktig for meg at samboer får oppleve å bli pappa. Og jeg vet at jeg vil ha glede av å få et felles barn også. Mye tanker rundt det hele. Men samtidig så har vi et mål om at jeg er gravid i løpet av året :)

Takk for oppdatering fra deg.
 
Takk for oppdatering fra deg.
Jeg håper at det begynner å skje ting etterhvert
Egentlig så burde vi mulig brukt hausken til dette i Norge men de er så dyre. Vet du aldersgrensen på Hausken? I utlandet er grensene rundt 45-50 mange steder.

Før var jeg bestemt på å bruke donoregg pga alder men nå ønsker jeg å finne ut om jeg kan ha egg som kan brukes.
 
Back
Topp