Drømmefødsel

M

Moderator Kine

Guest
Hvordan tenker du at den ultimate drømmefødselen går?
 
Med eller uten forbehold om det virkelige liv? En drømmefødsel er jo problem- og smertefri, men det kan man vel ikke ønske seg.. Tenker vi tar det på sparket og ser hva som fungerer der og da. Gidder ikke stresse med å ha masse krav som ikke nødvendigvis kan innfris. Jeg aner jo ikke hva jeg går til.
 
En fødsel som ikke varer FOR lenge, hvor jordmødrene er blide og positive, uten komplikasjoner underveis :)
 
Fødselen med nr to var en drømmefødsel! Sånn vil jeg gjerne ha det igjen. Over på 1,5 t og ingen rifter :D
 
Hadde drømmefødsel med junior. Fikk velge fødselslege, jordmor, anestesi lege, og hadde et supert team rundt meg. Ble satt i gang en uke før termin. Fikk først satt epidural nålen med pumpe og fikk deretter modningspiller. Gikk to døgn så gikk vannet og fødselen var over på bare fem timer <3 ut kom verdens vakreste skatt :) kun moderate rifter men jeg fødte selv! Å er så stolt av det! Hadde ikke epidural før 8 cm :)
 
En drømmefødsel for meg ville være om det ikke tok for lang tid, at barnet har det bra hele tiden, ikke kaos på føden, blide jordmødre, ledig på rom med badekar og ingen komplikasjoner:happy:
 
En drømmefødsel for meg er i grunn lik den jeg hadde sist. Jeg fødte på 5 timer (førstegangs), uten smertelindring og uten komplikasjoner. Et par pyntesting og ferdig:) Jeg hadde en fantastisk jordmor, som hjalp hele opplevelsen kjempegodt. Den eneste ulempen var at der og da var det fryktelig intenst, og jeg hadde ingen pauser mellom riene omtrent. Men jeg kom meg jo uforskammet fort etterpå så foretrekker heller det :)
 
Ikke for lang, ikke for kort, ingen komplikasjoner og med god støtte fra partner og helsepersonell.
 
En rolig, ikke for lang hjemmefødsel. Hvis jeg skal gå inn på detaljer:

Som sagt hjemmefødsel, i basseng. Med en jordmor jeg har gått til under hele svangerskapet og har et godt bånd med. Helst en fødsel som starter tidlig på morgenen, å er over før ungene våkner. Så vi slipper å tenkte på å ringe barnevakt under fødsel. Å håper selvfølgelig at det ikke er noen komplikasjoner :)

Må bare fortelle en liten detalj fra min første fødsel som fortsatt får meg til å sitte med tårer i øynene. Når min første kom til verden, var det etter en lang fødsel, hun kom til kl 04.58 23.desember. I det hun ble født, var det mørkt i rommet, helt musestille. Det lyste opp fra gatelyktene ute, å det snødde skikkelig. Det var en så rolig stemning rundt det hele. En så rolig stund i det babyen kommer, unner jeg alle :)
 
Noe av det jeg slet med sist var at jeg følte jeg mistet helt kontrollen over kroppen min, den bare herjet og jobbet av seg selv.
Denne gangen håper jeg at jeg klarer å beholde kontrollen og roen over meg selv, og tror at det vil ha mye å si for helhetsopplevelsen :)
 
En drømmefødsel for meg er i grunn lik den jeg hadde sist. Jeg fødte på 5 timer (førstegangs), uten smertelindring og uten komplikasjoner. Et par pyntesting og ferdig:) Jeg hadde en fantastisk jordmor, som hjalp hele opplevelsen kjempegodt. Den eneste ulempen var at der og da var det fryktelig intenst, og jeg hadde ingen pauser mellom riene omtrent. Men jeg kom meg jo uforskammet fort etterpå så foretrekker heller det :)

Sånn som meg det der, bare at det tok 3 timer. 25 min trykking. Håper på det samme denne gang, bare helt uten rifter i det hele tatt :)
 
Uten epidural og drypp skrudd på max, uten stadige vaktskifter, uten studentjordmor med hovedansvar, og uten alvorlige rifter.

Var ikke så heldig sist, jeg...
 
I forhold til forrige, så er vel det en fødsel som tar litt kortere tid. Ellers at de som skal stikke meg vet hva de gjør og klarer å treffe.
 
Hadde drømmefødsel med nr 1! Uten smertelindring,kun akupunktur, ingen rifter. Man vet aldri hva som skjer, men håper det samme med nr 2 :) Jeg skrev ønske brev til føden sist, og det skal jeg gjøre igjen. De fulgte den og leste seg opp føre de kom inn til meg :)
 
Jeg var heldigvis veldig fornøyd med første fødsel. Men det gjør jo bare at jeg blir mer bekymret enn da i forkant for jeg kan ikke tro at neste kan gå like greit.

Synes faktisk det er mer skummelt å tenke på fødsel nå, for sist var jeg bare innstilt på at dette blir blir helt nytt og jeg hadde ingen forventninger. Tenkte bare at dette går som det går og babyen får de ut på en eller annen måte. Osv. Nå vet jeg mye mer i forhold og har ikke samme "blanke" innstilling. Men heldigvis god tid ennå til å forberede seg mentalt:)
 
Hadde drømmefødsel sist, 2t og 45 min. Ingen smertelindring, ingen smerte og ingen sting. Kjempe form etterpå!
 
Tja, forrige fødsel var vel det nærmeste jeg kan forestille meg :) Varte ikke for lenge, smerter jeg fint kunne håndtere, ingen rifter eller smerter i etterkant, og ikke minst gikk det hele veldig rolig for seg uten dramatikk av noe slag. Deilig å kjenne at kroppen gjorde jobben sin og at prosessen gikk sin gang. Håper jeg er like heldig denne gangen!
 
Back
Topp