Drømmefødsel....

Grete71

Forumet er livet
Hva mener DU det er?

Vil faktisk tro at en del vil definere begge mine fødsler som drømmefødsler. Ja, jeg er nok på nippet til å kalle det for det selv også - HVIS smertene mine hadde vært LITT mindre.... [&:] Ja takk, jeg ville gjerne hatt smerter som var LITT sterkere enn mensensmerter!!!!! [8D] Men mine var ikke det gitt...

Likevel; inn på sykehuset men ganske gode rier ca kl.18. Jordmor sa i 21-tiden at hun håpet hun fikk ta i mot bebissen, siden jeg var 3 uker før termin, bebissen mest sannsynlig var litt liten, barn nr. 2 pluss at jeg hadde så mye rier!!! OG at det nok ble en 10.februar-baby.

Hun gikk av vakt kl.22.. Ingen bebiss... Men DA var fødselen nesten på topp!!! [&:] Fikk såvidt med meg at ny jordmor kom. [8D] så, 1 time og 15 minutter etter vaktskiftet var Mathias der. Da hadde jordmor notert "sterke smerter" på det verste... Fy F da var det vondt, jeg BRØLTE nesten uten stans!!! Dæven....

Skyt meg gjerne nå, men når man sier man har hatt en drømmefødsel MED epidural, ja da rister jeg litt på hodet.... For med epidural blir vel nesten alle fødsler drømmefødsler???!!!!

For MEG er en drømmefødsel en fødsel som varer i maks 12 timer - fra "begynnelsen" - ikke fra ca 5 cm åpning, som vel regnes som aktiv fødsel. Gode rier med PAUSE mellom (hva er pause??!!! det ga ikke kroppen meg...), og ca 10 minutter pressrier [:D]. LITE kjemisk smertestillende... Ja takk til lystgass, akupunktur og slikt, men ikke epidural. Dèt er for meg en drømmefødsel..

ORIGINAL: *aa*

Epidural tar ikke bort smertene. Ikke på meg iallefall.
Den hjalp meg å slappe av, men det var utrolig vondt uansett.

Men skal den egentlig ikke gjøre det da? [8|] Har du kommet for langt i fødselen til at den ikke virker skikkelig?

ORIGINAL: SookieStackhouse

Min fødsel var også en drømmefødsel. Jeg har venninner som har født barn som var 1 kg mindre, og MED epidural som ikke kan skjønne hvordan jeg klarte å føde uten smertestillende.

Folk reagerer forskjellig på smerter, vet du.
Og folk har forskjellig smerteterskel.

Ja, det er utrolig stor forskjell. Og selv om du har høy smerteterskel til vanlig, så er det ikke sikkert at fødselssmertene blir "bedre" av den grunn. JEG tåler mye smerte, men ikke fødselssmertene... [8D] Nå skal det jo sies at Mathias lå HØYT oppe, så han hadde lang vei ned, og sikkert derfor det ble så smertefullt (mer for kroppen å jobbe med).

ORIGINAL: Grete71

Epidural tar ikke bort smertene. Ikke på meg iallefall.
Den hjalp meg å slappe av, men det var utrolig vondt uansett.

Men skal den egentlig ikke gjøre det da? [8|] Har du kommet for langt i fødselen til at den ikke virker skikkelig?

Aner ikke, men den skal jo bare ta bort toppen av riene, og det var det den gjorde på meg.
Jeg fikk epidural 1 time etter jeg kom på sykehuset med 3 cm åpning, og Abel var ute 7.5 timer senere.

Hmmmm... vet ikke jeg heller.. Føler at når jeg har sett programmene på tv [;)] så virker det jo som om de som har fått epidural så vidt merker at de har rier??? [8|]

ORIGINAL: SookieStackhouse

Min fødsel var også en drømmefødsel. Jeg har venninner som har født barn som var 1 kg mindre, og MED epidural som ikke kan skjønne hvordan jeg klarte å føde uten smertestillende.

Folk reagerer forskjellig på smerter, vet du.
Og folk har forskjellig smerteterskel.

Ja, det er utrolig stor forskjell. Og selv om du har høy smerteterskel til vanlig, så er det ikke sikkert at fødselssmertene blir "bedre" av den grunn. JEG tåler mye smerte, men ikke fødselssmertene... [8D] Nå skal det jo sies at Mathias lå HØYT oppe, så han hadde lang vei ned, og sikkert derfor det ble så smertefullt (mer for kroppen å jobbe med).

Og det er heller ikke sikkert at man klarer fødsel nummer to uten smertestillende, selv om man klarte det med nummer 1.

Nope, min nr.2 var vondere, men også et par timer kjappere.. Så jeg har hatt to kjappe fødsler. [:)]

Jeg mener at jeg hadde en drømmefødsel denne gangen.
Våknet kl 5 av at jeg hadde rier, ringte sykehuset i 7 tida og sa at vi snart kom, kom på sykehuset 8.15 med rier hele tiden. De var vonde, men jeg tenkte hele tiden at det skulle bli værre. Jeg forventet meg 5-6 cm åpning max, men hadde 8 cm allerede! Kl 9.15 begynte pressriene og 9.30 var hun ute!! [:D][:D]
Første fødsel starta med vannavgang, tok lang tid før riene kom, epidural, drypp, pressa i en og en halv time... Langdrygt og vondt, men heller ingen grusom fødsel. Men hvis jeg skal ha nr 3 håper jeg på gjentagelse av fødsel nr 2! [;)]

Jeg hadde så og si drømmefødsel! 4 timer og 3 kvarter fra første rie til han var ute. Klarte meg fint uten epidural og alt gikk greit helt til han var ute. Livmoren trakk seg ikke tilbake med en gang etterpå men sett bort i fra det så går jeg med friskt mot inn i neste fødsel[:)]

Jeg hadde nok en drømmefødsel som startet av seg selv 10 dager etter termin, selv om det var sterke smerter involvert!

Jordmorklinikk uten mulighet for annet enn naturlig smertestillende (jeg lå i badekar i egen "leilighet"), når vi kom var stearinlys tent, rolig musikk var satt på, vannet i badekaret klart og jeg hadde allerede 6 cm åpning (jeg kom 3 timer etter første ri), kun en jordmor tilstede da, men "min" jordmor som hadde vært med oss siden uke 14 kom bare minutter etter oss, det var også hun som tok i mot Joa [:)] Jeg fødte liggende i dobbeltsengen med Eskil ved siden av, ville helst føde i badekaret, men vannet mitt gikk aldri så de stakk hull når jeg hadde 10 cm åpning (helt forjævelig å måtte reise seg opp fra badekaret, gå ut i senga før man kunne presse [8D]). Ville helst føde stående når jeg først var ute av badekaret, men hadde ingen krefter i bena for jeg skalv sånn, så det ble liggende.

Om jeg kunne velge noe annerledes neste gang så vil jeg heller føde på ABC-klinikken for da kan vi være et par dager på sykehushotellet og ikke dra hjem etter 8 timer (som vi gjorde denne gangen), jeg vil føde i badekar eller stående (ikke ligge på ryggen) og om man kunne få lov til å ha noen pustepauser mellom riene når de varer i 6 timer hadde vært flott (hadde bare en konstant bølge av rier, uten noen som helst slags pause).

Jeg har født alle mine barn uten bedøvelse.... 2 av de hadde de ikke tid til bedøvelse engang.

Nå siste gangen fikk jeg beskjed av jordmora på ahus at jeg var fødemaskin...hehe..

Fikk rier kl 21.30 og var på ahus 22.00 og gutten var ute 22.08.. Synes ikke d r så gæli[:D]

ORIGINAL: NMT

Jeg har født alle mine barn uten bedøvelse.... 2 av de hadde de ikke tid til bedøvelse engang.

Nå siste gangen fikk jeg beskjed av jordmora på ahus at jeg var fødemaskin...hehe..

Fikk rier kl 21.30 og var på ahus 22.00 og gutten var ute 22.08.. Synes ikke d r så gæli[:D]

HJELP!!!! [8D]

ORIGINAL: NMT

HJELP!!!! [8D]

ja d gikk veldig fort... de på ahus sa d var lenge siden de hadde hatt en sånn superrask fødsel... fort gjort..hehe..
mannen min kjørte ikke sakte på E6 liksom.[:D]

Ja jeg vil absolutt våge og si at min fødsel var en drømmefødsel. Skremmer meg ikke til å gjøre det flere ganger.
Kom inn på sykehuset i 18 tiden, vannet gikk like etterpå, lå på sånn sparketest ca 45 min, riene ble stereke og sterkere så fikk legge meg i badekar ca kl 19, Da hadde jeg 3 cm åpning, under 1 time senere hadde jeg 8 cm åpning og jeg hadde ikke tid til noe epidural - like greit tenkte jeg! 

Pressriene begynte litt over 21 og 21:35 var han ute [:)] 

Fra vannet gikk tok det 3,5 time før jeg fødte, og det som kan kalles aktiv fødsel til jeg fødte gikk det i underkant av 2 timer [:)]

Den skulle vare max 3 timer.
Smertene skulle ikke være mye verre enn sterke menssmeter.
Og alt skulle gå knirkefritt når baby skulle presses ut.

OG det hadde vært fint om man hadde følt seg godt tatt vare på underveis [;)]

Jeg vil, utrolig nok, kalle min 30 timer lange fødsel for en drømmefødsel![:D] Mange mener jeg er spik spenna gærn, men den foregikk akkurat sånn jeg ønsket og hadde håpet, bortsett fra ei treig jordmor som nektet å ta vannet mitt og kunne kortet den ned med minst 5 timer, men det er bare småtteri i forhold til resten. [;)]

Kom inn på lørdagsformiddag, sprang i trappene hele kvelden, sov godt mellom riene natt til søndag, tok vannet på formiddagen på søndag og holdt da sengen til Mathea var ute. Ikke greide jeg prate, ikke greide jeg å holde øynene åpne. Jeg kasta opp av smerter og hadde det så vondt som jeg aldri hadde hatt før, men jeg hadde bestemt meg for at om jeg greide å ligge musestille i 12 uker i sv.skapet, så skulle jeg også klare dette selv. Inget nederlag om jeg måtte hatt smertelindring, men jeg er glad jeg fikk til uten, ikke for alle andre-men for meg selv. Full åpning kl 15.30 og jm og jm-student sa jeg presset som en gudinne (å høre skryt om seg selv under fødsel var flott[;)]) og etter halvannen time med pressrier var skatten ute etter et tjafs med saksa [:D]

At hun ble født med hodet ferdigvridd til siden (ikke så vanlig i følge jm) og kikket ut vinduet i det sola gløttet inn i fødestua på den første vårdagen, gjorde stemningen helt magisk! å buhuuuu, nå griner jeg! [:D]

ORIGINAL: JeanetteR

Jeg vil, utrolig nok, kalle min 30 timer lange fødsel for en drømmefødsel![:D] Mange mener jeg er spik spenna gærn, men den foregikk akkurat sånn jeg ønsket og hadde håpet, bortsett fra ei treig jordmor som nektet å ta vannet mitt og kunne kortet den ned med minst 5 timer, men det er bare småtteri i forhold til resten. [;)]

Kom inn på lørdagsformiddag, sprang i trappene hele kvelden, sov godt mellom riene natt til søndag, tok vannet på formiddagen på søndag og holdt da sengen til Mathea var ute. Ikke greide jeg prate, ikke greide jeg å holde øynene åpne. Jeg kasta opp av smerter og hadde det så vondt som jeg aldri hadde hatt før, men jeg hadde bestemt meg for at om jeg greide å ligge musestille i 12 uker i sv.skapet, så skulle jeg også klare dette selv. Inget nederlag om jeg måtte hatt smertelindring, men jeg er glad jeg fikk til uten, ikke for alle andre-men for meg selv. Full åpning kl 15.30 og jm og jm-student sa jeg presset som en gudinne (å høre skryt om seg selv under fødsel var flott[;)]) og etter halvannen time med pressrier var skatten ute etter et tjafs med saksa [:D]

At hun ble født med hodet ferdigvridd til siden (ikke så vanlig i følge jm) og kikket ut vinduet i det sola gløttet inn i fødestua på den første vårdagen, gjorde stemningen helt magisk! å buhuuuu, nå griner jeg! [:D]

Åååååh nesten jeg også!!!! [:)]

Åååh JeanetteR Så fint skrevet!

Min fødsel på 16,5 time som endte i hastesnitt pga bom fast baby er vel ikke en drømmefødsel etter boka..men jeg tror det går litt på innstilling! Prøvde meg uten smertelindring, og jeg overlevde[:D], så stolt av den - selv om jeg ikke fikk født babyen min helt ferdig selv[:'(] Om jeg får samme fødsel neste gang uten ks'et skal jeg si meg mektig fornøyd jeg altså! Er på ingen måte avskrekket, selv om andre med ca samme opplevelser gjerne er det..
Ikke for det - misunner de som ikke kjenner smertene like godt, og som har babyen ute på null komma schvopp, men men.. premien på slutten overskygger alt annet for min del uansett

Jeg vil absolutt si at jeg hadde en drømmefødsel. Ante jo ikke at fødsel var på gang da jeg kom inn på sykehuset bare for en skjekk og det da viste seg at jeg hadde 4 cm åning! trudde det var kynnere jeg hadde, for så vonde var de[8D])
Gikk fra 4 til 8 cm på 20 min[:D] og de resterende 2 gikk og unna på ett blunk.
Gikk 3 timer fra første rie til han var ute[:)] Til å med jordmora sa at jeg var skapt til å føde, og at dette gikk knirkefritt! [:D]
Så drømmefødsel vil jeg absolutt påstå at jeg hadde ja! [:D]

Er overhodet ikke redd for å fø igjen og jeg syns helt ærlig ikke at det gjorde så vondt som jeg hadde trodd, Etterriene derimot DE var helt forferdelige!! ( og det var INGEN som advarte meg mot de...)

Fra vannet mitt gikk tirsdag morgen kl. 0630 til Mina kom ut natt til torsdag kl 0245 gikk det over 44 TIMER [&:]

kom inn på sykehuset i syv tiden onsdagmorgen etter en natt med lite søvn og rier , første sjekk var klokka 11 og da hadde jeg 1cm åpning[&:] klokka 4 hadde jeg 2 cm, kl 21 hadde jeg 3cm, og kl 23 hadde jeg 3cm og litt[&:][&:][&:]

da kom jordmora som tok oss imot på morgene på jobb igjen og var sjokket over at jeg ennå var der. i tolv halv ett tiden fikk jeg stimulerende etter anbefaling av jordmor, rundt halv tre fikk jeg presse og kvart på tre på natten var hun ENDELIG ute

syntes ikke akkurat at det var en drømmefødsel, men det var jo ikke store jenta som skulle ut så jeg hadde tre pressrier så var ho ute [:D] jordmora klippet meg for nå hadde denne fødselen vart lenge nok mente ho , men det hadde ho ikke trengt siden Mina var så liten men det kunne de jo ikke vite på forhånd[:D] var forventet at ho hvertfall var 500g større...

Der er flere typer smerter. Hos meg hjalp epeduralen mot de intense smertene i rygg og mage. Ikke underlivet. Det er jo for at du skal kjenne At du må presse. Det var fortsatt veldig vondt men epeduralen måtte jeg ha for jeg ble så høy på lystgass at jeg holdt på å svime av :-(

Ja jeg hadde epedural! Men vil si jeg hadde en "drømmefødsel" Ikke for lang og ikke for rask. Fikk tid til å la ting som skjedde synke inn. Lå 13 timer i fødsel. 30 min pressrier. Ingen store komplikasjoner, utenom litt svak puls på Oliver under pressriene.

Jeg vil også kunne påstå at min fødsel var en drømmefødsel. Lov å håpe på den samme neste gang. Skremt ble jeg hvertfall ikke, og jeg trodde det skulle være værre[:)]

Back
Topp