Downs syndrom

Triss83

Forelsket i forumet
Himmelbarn
Sensommerskattene 2023
Nå ringte de med svar på nipt, og det er positivt for trisomi 21. Altså stor sjanse for Downs syndrom. Så da blir det fostervannsprøve i uke 16, for å bekrefte det. Syns dette var en tøff beskjed å få.

Jeg ønsker ikke abort hvis fosteret ellers er friskt, men har det store avvik så må vi vurdere hva vi gjør.

Nå ringte de med svar på nipt, og det er positivt for trisomi 21. Altså stor sjanse for Downs syndrom. Så da blir det fostervannsprøve i uke 16, for å bekrefte det. Syns dette var en tøff beskjed å få.

Jeg ønsker ikke abort hvis fosteret ellers er friskt, men har det store avvik så må vi vurdere hva vi gjør.
<3 <3 Det forstår jeg at er en vanskelig beskjed å få. Og det er selvfølgelig lov til å være lei seg, uten at det betyr at dere er noe mindre glad i barnet av den grunn. Håper dere får god støtte av menneskene rundt dere, at fostervannsprøven går fint og at det ikke er flere avvik. Om prøven skulle bekrefte downs, vil jeg bare si at jeg kjenner mange fine mennesker med Down Syndrom som klarer seg godt i hverdagen. Så er selvfølgelig alle forskjellige, og det er jo store forskjeller på hvor mye bistand de trenger osv. Sier selvfølgelig ikke dette for å påvirke valget deres på noen måte — dere må selvfølgelig velge det som føles riktig for dere — men mer for å si at det kan bli veldig fint, det også, selv om det blir annerledes enn dere hadde sett for dere. Kjenner noen som sammenligner det med å ha gledet seg lenge til å dra til Italia, men når man går av flyet er man plutselig i Nederland istedenfor — ikke noe galt med Nederland, men det ble bare annerledes enn de hadde ønsket og forventet i utgangspunktet. Så vil jeg også nevne at jeg hadde en i nær familie som var født med en alvorlig diagnose (på 70-tallet og noe helt annet enn downs altså) og jeg vet det er svært delte meninger internt i familien om hva de ville gjort om de hadde visst, uten at det på noen måte har noe å si for hvor glade de ble i barnet. Sånne valg er ikke lett, og det er bare dere som vet hva som er riktig for dere.

Jeg sender støtte, styrke og mange tanker!

Sniker fra februar. Morkakeprøve kan tas fra uke 11. Kan du heller ta den slik at du får raskere svar? Sender deg en god klem❤️

Har hørt at det er mange nipt-tester som viser positivt selv om de er negative - men må være tøft å vente på den egentlige bekreftelsen. Lykke til <3

Ja, jeg har jo et ørlite håp om at det skal være feil, siden alt var så fint på tul forrige uke. Tok nipt pga alder.

Sniker fra februar. Morkakeprøve kan tas fra uke 11. Kan du heller ta den slik at du får raskere svar? Sender deg en god klem❤️
Takk ❤️Legen som ringte sa at morkakeprøve ikke var å anbefale fordi det ikke er til å stole på. Og grunnen til at det kan være falsk positiv er visst at det kan være trisomi kun i morkaka men ikke fosteret. Og da var det dumt å teste kun morkake, visstnok.

Takk ❤️Legen som ringte sa at morkakeprøve ikke var å anbefale fordi det ikke er til å stole på. Og grunnen til at det kan være falsk positiv er visst at det kan være trisomi kun i morkaka men ikke fosteret. Og da var det dumt å teste kun morkake, visstnok.
Det sa de til meg også når de informerte om testen. Da sa de det kunne forekomme positivt utslag på trisomi på NIPT-test, på grunn av det du beskriver her.
Lykke til, ingen god beskjed å få :Heartred
Jeg vet hva jeg velger om jeg får beskjed om sykdom, rett og slett pga jobber jeg har hatt oppover årene. Jeg vet både hvor bra det kan gå og hvor dårlig det kan gå.
Jeg er glad vi har mulighet til å velge i Norge :Heartred

Ja det må være tøft. Man håper jo at barnet skal ha alle muligheter i livet og ikke mangle en lilletå en gang. Håper forstervannsprøven enten avkrefter trisomi eller at det er så små avvik som mulig, men det høres lurt ut å allerede vurdere hva dere gjør om det skulle være alvorlige avvik. Kjipt å måtte vente noen uker før dere får mer svar, og fostervannsprøven kommer vel med sine risikoer også? Sender varme tanker :Heartred

Savner hjerte-emojien nå! Skjønner godt at du tok beskjeden tungt, men som flere her påpeker så er det sjanse for falsk positiv også, men skjønner at ventetiden må være forferdelig! Klemmer til deg :Heartred

Merket dem noe som helst på ultralyd først?

Det blir seinabort nå på mandag, dessverre. Har nettopp vært i nemd og fått innvilget søknad om svangerskapsavbrudd.

På ny ultralyd nå ble det funnet flere avvik, blant annet er hodet lite og underutviklet, så vi tror det er mer enn "bare" ds som feiler. Det får vi selvsagt aldri svar på, men det er mye som tyder på det.

Selvsagt veldig trasig, men jeg trøster meg med toåringen her, og tenker at det kan hende vi kan prøve igjen også.

Ønsker dere andre lykke til videre!

Det blir seinabort nå på mandag, dessverre. Har nettopp vært i nemd og fått innvilget søknad om svangerskapsavbrudd.

På ny ultralyd nå ble det funnet flere avvik, blant annet er hodet lite og underutviklet, så vi tror det er mer enn "bare" ds som feiler. Det får vi selvsagt aldri svar på, men det er mye som tyder på det.

Selvsagt veldig trasig, men jeg trøster meg med toåringen her, og tenker at det kan hende vi kan prøve igjen også.

Så vondt å høre kjære deg :Heartred
Tenker på dere i den tunge tiden:Heartred

Om dere ønsker, tror jeg det er mulig å få testet fosteret etter aborten for å få svar på hva som var galt.

Kjære deg, du står i en mareritt og dette er ikke lett. Jeg har selv vært der men mye senere i svangerskapet. Beste råd vi har fått fra sosionom fra St Olavs er å huske alle argumenter vi hadde for vårt valg. Ta være på seg selv i tiden framover. :Heartred :Heartred :Heartred

Sender deg mange gode klem :Heartred:Heartred

Back
Topp