Nei. Har noen ned det i familien. Der er det ds, frisk og autisme. Så kan ikke si at det er arvelig sånn sett. Ingen som så de historiene om tvillinger og søsken hvor en av dem er syk. Hu ene som er tvilling med en med downs var jo på farmen.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Ikke hørt omdet rundt oss hellerJa, det er jeg veldig sikker på at ikke er normal rutine. Har søsken med ds, det er jo så nærme du kommer utenom eget barn, og ikke hørt snakk om noe sånt.
Personer med Down lever gjennomsnittlig kortere uavhengig av evt følgesykdommer som hjertefeil osv.
Gjennomsnittlig levealder øker stadig, selv om den er lavere enn hos funksjonsfriske.
Slik jeg har forstått det og slik min erfaring er så har alle med downs en psykisk utviklinghemming, De har en lavere IQ en normalbefolkningen og skårer deretter på eksempelvis wics testen. Mange har i tillegg andre utfordringer som eksempelvis veldig dårlig syn. Disse utfordringene vil igjen påvirke deres grad av psykisk utviklinghemming.Det er vel ikke Downs i seg selv som egentlig er problemet, men at de har ganske stor sannsynlighet for å få en del følgesykdommer, noen får få, andre får mange?
Jeg har hørt om screening pga familie med DS, hos flere.