down syndrom arvelig?

Nei. Har noen ned det i familien. Der er det ds, frisk og autisme. Så kan ikke si at det er arvelig sånn sett. Ingen som så de historiene om tvillinger og søsken hvor en av dem er syk. Hu ene som er tvilling med en med downs var jo på farmen.
 
Jeg har hørt om screening pga familie med DS, hos flere.
 
Det er vel ikke Downs i seg selv som egentlig er problemet, men at de har ganske stor sannsynlighet for å få en del følgesykdommer, noen får få, andre får mange?
Slik jeg har forstått det og slik min erfaring er så har alle med downs en psykisk utviklinghemming, De har en lavere IQ en normalbefolkningen og skårer deretter på eksempelvis wics testen. Mange har i tillegg andre utfordringer som eksempelvis veldig dårlig syn. Disse utfordringene vil igjen påvirke deres grad av psykisk utviklinghemming.
 
Jeg har hørt om screening pga familie med DS, hos flere.

Tenker at det avhenger av etterspørsel basert på engstelse heller enn medisinsk begrunning av evt arvelighet, i såfall vil jeg gjerne ha kilder på en evt arvelighet. Snakker da ikke om foreldre som allerede har et barn med Down, der er sannsynligheten for gjentagelse større.
Screening, mener du duotest og/eller fostervannsprøve da?
 
Back
Topp