Jeg sleit veldig med angst under hele svangerskapet, og vurderte doppler for egen betryggelse. Når jeg tok dette opp med jordmoren jeg gikk til og i tillegg min egen mor (som også er jordmor), ble jeg sterkt frarådet dette. Dette pga av doppleren kunne gi en falsk betryggelse i form av at alt kanskje vat greit uten at det var det (i værstefallstekning). Deres begrunnelse var at jeg som ufaglært ikke er i stand til å tolke resultatene godt nok, og ikke alltid forstår det. Løsningen min ble å gå en gang i uken til jordmor etter uke 18 for å lytte for min betryggelse, pluss ekstra ultralyden underveis! Noe som hjalp stort for min del. Jeg hadde også blødninger hele veien og en stor en i uke 8 og 14. Det hjalp med veldig og jordmor var veldig flink til både og trøste og gi betryggelse!
Lykke til videre!
Takk for råd Det er en litt lang og komplisert historie det her, men jeg har et alvorlig høyrisikosvangerskap (ikke pga blødningene altså) og skal derfor ha jordmortime annenhver uke og ultralyd hver 2-3 uke fra og med nå (uke 8) og frem til uke 24, da skal jeg ha oppfølging hver uke med ultralyd annenhver uke frem til fødsel. Skal også legges inn i uke 35/36 dersom jeg ikke har født enda for å kunne utføre keisersnitt på kort varsel. Jordmora mi har gitt meg klarsignal for å bruke doppler 1 gang om dagen frem til jeg kjenner bevegelse. Hun sa at i mitt tilfelle var det bare å prøve alt som kunne betrygge meg, og ga meg basic opplæring i bruk av doppler. Har også tlf nr hennes med beskjed om å sende melding når som helst. Men jeg har full forståelse for at det ikke anbefales i A4 svangerskap!