Doppler

Ønskebaby24

Glad i forumet
Novemberbarna 2021
Novemberlykke2024❤️
Noen andre som eier en? Fant hjertelyd fra rundt uke 8 i forrige svangerskap (mitt første fullgåtte etter 3 SA).
Spent på når jeg finner det denne gangen! :Heartred

Når fant du?
 
Jeg har egentlig hatt lyst til å skaffe meg en doppler, men siden fagfolk ikke anbefaler det tror jeg ikke jeg tør :/
 
Jeg har en fra forrige svangerskap. Da fant jeg hjertelyd litt over uke 9. huska jeg styra og leita veldig lenge :) fantastisk følelse å få høre hjertelyden.
 
Jeg har egentlig hatt lyst til å skaffe meg en doppler, men siden fagfolk ikke anbefaler det tror jeg ikke jeg tør :/

Grunnen til at de fraråder det, er fordi det kan gjøre mor unødig bekymret om hun ikke skulle finne hjertelyden. Eller tro at bare fordi man hører den, at alt er bra.

Doppler i seg selv er ikke farlig :happy:
 
Jeg hadde det med førstemann i 2014.
Jeg synes det var veldig gøy, men man må prøve å ikke bruke det for mye. Jeg ga den videre da jeg var omtrent 20 uker på vei, og angret ikke. Men det var koselig mens det varte. Med andremann kjøpte jeg det ikke, og kommer ikke til å gjøre det med siste heller. Har følt meg trygg på at ting har gått som det skal. :)
 
Hadde det første gang. Men ser ikke hensikten. Jeg blir å ha ul hver fjerde uke så blir å få innsyn til lille uansett :)
 
Grunnen til at de fraråder det, er fordi det kan gjøre mor unødig bekymret om hun ikke skulle finne hjertelyden. Eller tro at bare fordi man hører den, at alt er bra.

Doppler i seg selv er ikke farlig :happy:
Ekspertene sier også at de ikke kan utelukke at hyppig bruk av doppler kan være skadelig fordi doppleren varmer opp fostervannet :) sporadisk bruk er nok ikke farlig, men tenker jeg lar være likevel :happy:
 
Hadde det første gang. Men ser ikke hensikten. Jeg blir å ha ul hver fjerde uke så blir å få innsyn til lille uansett :)

Hadde jeg fått UL hver fjerde uke, så hadde ikke jeg heller hatt det behovet. Det er absolutt ikke vanlig å ha så ofte.
Etter 3 SA fant jeg det veldig betryggende å kunne høre på hjertelyden når jeg trengte det som mest i forrige svangerskap. Har samme behovet denne gangen :)
 
Ekspertene sier også at de ikke kan utelukke at hyppig bruk av doppler kan være skadelig fordi doppleren varmer opp fostervannet :) sporadisk bruk er nok ikke farlig, men tenker jeg lar være likevel :happy:

Det er opp til hver enkelt :)
Det finnes ingen studier som tyder på at det stemmer, det er indisier. Men, hvis man er ekstra nervøs, ville jeg latt være selvsagt.
Tenk på de som får oppfølging med Doppler og UL hver uke pga risikosvangerskap. De hadde ikke benyttet seg av denne teknologien om det var farlig for et allerede utsatt foster :)
 
Jeg gleder meg til jeg kan ta i bruk doppleren jeg.
Tror jeg finner hjertelyden lettere denne gangen når jeg vet hvor jeg skal lete. Forrige gang var jeg jo helt nybegynner, så leita jo ganske lenge helt oppe ved navlen. I uke 8-9 :hilarious::hilarious:

For meg var det en innmari stor trygghet å kunne lytte litt til hjertet om jeg var bekymret. Brukte den ikke ofte. Bare innmellom. Jordmoren min sa det var helt innafor - så lenge jeg ikke ble veldig stressa om jeg ikke fant hjertelyden med en gang.
 
Back
Topp