Doppler

Analytikeren

Andre møte med forumet
Hei, god jul dere! :Heartred

Jeg har fått tilbud om å låne doppler av ei venninne, er det noen som har erfaring med det til hjemmebruk? Hvor tidlig hørte dere hjertelyd og er den enkel å finne? Eller kommer det bare til å stresse meg? Heller litt mot sistnevnte, men det er selvsagt fristende. (11+1)

Jeg har doppler. Hørte hjertelyd første gang jeg prøvde, rundt uke 9 og ikke hørt siden. Vet at jeg har morkaken foran (tul) så det kommer sikkert av det. Sist svangerskap fant jeg hjertelyd nesten hver eneste gang jeg prøvde. Nå har jeg ikke funnet siden uke 9.
Jeg har bare bestemt meg for å ikke la det stresse meg, så da gjør det heller ikke det. Prøver innimellom og vet at jeg om noen dager/uker vil finne den igjen. Er 12+4 nå. Har hatt flere tidlige ultralyder, så vet det er liv selvom jeg ikke finner med doppler.

var kanskje ikke noe klart svar, men litt om mine erfaringer hvertfall :)

Jeg har doppler. Hørte hjertelyd første gang jeg prøvde, rundt uke 9 og ikke hørt siden. Vet at jeg har morkaken foran (tul) så det kommer sikkert av det. Sist svangerskap fant jeg hjertelyd nesten hver eneste gang jeg prøvde. Nå har jeg ikke funnet siden uke 9.
Jeg har bare bestemt meg for å ikke la det stresse meg, så da gjør det heller ikke det. Prøver innimellom og vet at jeg om noen dager/uker vil finne den igjen. Er 12+4 nå. Har hatt flere tidlige ultralyder, så vet det er liv selvom jeg ikke finner med doppler.

var kanskje ikke noe klart svar, men litt om mine erfaringer hvertfall :)

Det var en fin innstilling å ha! Kjente jeg fikk lyst til å prøve nå, og så heller tenke at jeg ikke er helsepersonell hvis jeg ikke finner. Tusen takk for svar, og smittsom god innstilling! ;)

Man skal være forsiktig med å bruke doppler i starten av svangerskapet, da det sender inn bølger som kan forårsake varmeutveksling. Den lille klarer ikke kontrollere varme, og kan derfor være forstyrrende. Det er en grunn til at ikke leger eller jordmødre bruker det i første trimester

Man skal være forsiktig med å bruke doppler i starten av svangerskapet, da det sender inn bølger som kan forårsake varmeutveksling. Den lille klarer ikke kontrollere varme, og kan derfor være forstyrrende. Det er en grunn til at ikke leger eller jordmødre bruker det i første trimester
Har du noe dokumentasjon på det? Min jordmor prøvde doppler på meg rundt uke 10. Aldri hørt den påstanden før.

Om det hadde blitt utviklet varme av doppleren hadde det vært det samme i begynnelsen og slutten av svangerskapet.
Grunnen til at helsepersonell ikke bruker doppler i starten er nok fordi det er vanskelig å finne hjertelyd så tidlig, ikke fordi det er farlig.

Min jordmor brukte det på meg i ule 10 sist svangerskap. Men ikke nå, de hadde fått nye retningslinjer da det kunne være skadelig i første trimester

Jm brukte ikke doppler på meg første kontroll nå pga det andre skriver over her. Bølgene fra doppleren er visst sterkere enn ved UL så de avstår mer og mer så tidlig i svangerskapet

Tusen takk for svar, folkens! Skummelt at det er så mye sprik mellom hva jordmødre og leger gjør og er oppdatert på, hvis det er sant at det er farlig! Hjelpes.. kanskje like greit å la det være, får satse på at nervene kommer seg av (forhåpentligvis) å bikke tolv uker snart!

Jeg har hjemme-dopler, men bruker den veldig lite (kanskje 1 gang i uka). Fant hjertelyd første gang i uke 12 denne gangen. Har også hørt om dette med at lydbølgene kan være skadelig dersom man bruker den lenge og ofte. Legen min hadde ikke hørt om det, men jeg vil ikke ta noen sjanser... Så jeg gir opp ganske raskt dersom jeg ikke finner hjertelyden. Vil ikke utsette den lille for unødvendig stress :Heartred

Jeg har og finner alltid hjertelyd. MEN jeg har fått beskjed av fødselslege (følges kun opp av det) om å maks bruke den 1-2 minutter av gangen. De som selges til privatbruk er ikke like sikre som et ultralydaparat osv. Så det er ikke bra å bruke for mye eller for lenge av gangen.
Syntes det høres veldig fornuftig ut :)

Back
Topp