Doppler

Isis

Glad i forumet
It's gonna be May 2019
Ei venninne sendte meg sin. Noen som har brukt det og når får man evt utslag?
 
Kjøpte det når jeg gikk med nr 2. Fikk utslag rundt uke 11. Legen trodde ikke på meg, men var ingen tvil. Nyyydelige bittesmå kjemperaske hjerteslag <3
 
Noen flere som har tenkt på dette med doppler? Kjenner at jeg egentlig kunne tenkt meg å prøve etterhvert, men er skeptisk i forhold til om det er skadelig å bruke...
 
Noen flere som har tenkt på dette med doppler? Kjenner at jeg egentlig kunne tenkt meg å prøve etterhvert, men er skeptisk i forhold til om det er skadelig å bruke...
Jeg brukte det sist, og skal ikke si noe på hvor vidt det kan være skadelig eller ikke, men ville tro det var mildere enn ul hvertfall, men jordmødrene fraråder det da det kan skape mer uro enn ro, fordi vi ikke er trent til å leite etter hjertelyden, og at det kan være vanskelig til tider å finne den. Selv fant jeg den hver gang med nr.1 og det var for meg en "trygghet" fordi jeg kjente så lite bevegelse fra han, men det ble likevell en del turer til sykehuset for å sjekke. Nå kan du jo også laste ned apper for å finne hjertelyden, gleder meg til å finne ut om det funker
 
Jeg brukte det sist, og skal ikke si noe på hvor vidt det kan være skadelig eller ikke, men ville tro det var mildere enn ul hvertfall, men jordmødrene fraråder det da det kan skape mer uro enn ro, fordi vi ikke er trent til å leite etter hjertelyden, og at det kan være vanskelig til tider å finne den. Selv fant jeg den hver gang med nr.1 og det var for meg en "trygghet" fordi jeg kjente så lite bevegelse fra han, men det ble likevell en del turer til sykehuset for å sjekke. Nå kan du jo også laste ned apper for å finne hjertelyden, gleder meg til å finne ut om det funker
Hæ, apper?
 
Noen flere som har tenkt på dette med doppler? Kjenner at jeg egentlig kunne tenkt meg å prøve etterhvert, men er skeptisk i forhold til om det er skadelig å bruke...

Siden de var såpass skeptisk til bruk av doppler ved undersøkelse på sykehuset sist så vil jeg ikke holde på med det selv. :)
 
Jeg brukte det sist, og skal ikke si noe på hvor vidt det kan være skadelig eller ikke, men ville tro det var mildere enn ul hvertfall, men jordmødrene fraråder det da det kan skape mer uro enn ro, fordi vi ikke er trent til å leite etter hjertelyden, og at det kan være vanskelig til tider å finne den. Selv fant jeg den hver gang med nr.1 og det var for meg en "trygghet" fordi jeg kjente så lite bevegelse fra han, men det ble likevell en del turer til sykehuset for å sjekke. Nå kan du jo også laste ned apper for å finne hjertelyden, gleder meg til å finne ut om det funker

På sykehuset mitt sier de motsatt. At jeg gjerne kunne få flere UL-undersøkelser, men at de ikke ønsker å måle hjertet med doppler fordi det forstyrrer embryoet/fosteret mye mer enn UL-undersøkelsen og det ønsker de å unngå hvert fall i første trimester.
 
På sykehuset mitt sier de motsatt. At jeg gjerne kunne få flere UL-undersøkelser, men at de ikke ønsker å måle hjertet med doppler fordi det forstyrrer embryoet/fosteret mye mer enn UL-undersøkelsen og det ønsker de å unngå hvert fall i første trimester.

Samme har jeg lært. Jordmor sa også under kontrollene at doppler kunne gjøre babyen urolig, mens UL ikke hadde samme effekt. Signalene fra doppler er mye sterkere.
 
På sykehuset mitt sier de motsatt. At jeg gjerne kunne få flere UL-undersøkelser, men at de ikke ønsker å måle hjertet med doppler fordi det forstyrrer embryoet/fosteret mye mer enn UL-undersøkelsen og det ønsker de å unngå hvert fall i første trimester.
Da stemmer sikkert det, jeg bare tenkte at det var mindre "forstyrrelser" med doppler :)
 
Jeg kommer ikke til å bruke av den enkle grunn at de har funnet det skadelig for hjertet om den brukes feil og over for lang tid. Min gyn som fortalte dette og det anbefales ikke lenger å gjøre dette.
 
Sniker litt fra april :)
Fant hjerteslagene med doppler 10+1,og gjorde grundig research før jeg kjøpte den. Har snakket med gyn på doktoronline.no som sier at det ikke er farlig,så lenge du bruker den veldig lite om gangen. Jeg finner hjerteslagene på sekunder og er da ferdig på kanskje 20 sekunder tilsammen,litt mer om jeg må lete.. har også lest svar fra jordmor Siri at det ikke er gjort noe forskning på det at det kan skade fosteret,med vettig bruk! I usa er det forbudt/ikke brukt med 3D UL bla fordi de mener det er skadelig og om du leser amerikanske studier så kan nok doppler dukke opp som potensielt dødelig :confused: her i Norge er angelsound godkjent til bruk og det er den jeg bruker,når jeg kjenner panikken eller frykten komme. Hjelper meg utrolig mye og jeg er evig lykkelig for at jeg kjøpte den. Kommer til å slutte å bruke den når jeg kjenner liv

Ps: det er så mange delte meninger om dette, Tilogmed blandt helsepersonell så en må nesten finne ut selv hva eller hvem en vil høre på. Jeg velger å høre hjerteslagene i noen sekunder fremfor å bruke endeløse uker og mnd på å uroe meg for liv :) en må veie opp selv hva en vil gjøre :)
 
Last edited:
Back
Topp