Doppler: yay or nay, erfaringer?

Lilje33

Flørter med forumet
JuniJubel2021
min søster hadde dette i sitt svangerskap, og jeg begynte å leke med tanken om å skaffe en selv, men jeg lurer på om det er noe gøy/vits/lurt/dumt?!

Noen med tanker eller erfaringer rundt bruk av doppler?

Jeg tenker jo det kan være en koslig greie, spesielt med tanke på mannen som gjennom hele denne (IVF) prosessen ikke har fått delta på noe. Men samtidig er jeg redd den kan skape hodebry og engstelse.
 
Jeg overtok stemor sin forrige svangerskap. Brukte den vel et par ganger. Tatt den frem nå, 10+0, men finner den ikke. Så nå legger jeg den vekk for godt tror jeg :p Men veldig fin da jeg var førstegangs, selv om jeg kun prøvde den 2 ganger.
 
Kjøpte en i første svangerskapet og brukte den noen ganger mellom TUL og OUL. Syntes det var koselig å høre hjertelyden i blant. Etter OUL begynte jeg å kjenne liv på alvor, så da var det ikke noe poeng å bruke doppler lenger.

Og det er vel nettopp det som er viktig også: det skal ikke brukes istedet for å kjenne etter liv (når vi kommer så langt), da det kan gi falsk trygghet. I tillegg kan det nok skape mer angst enn ikke, hvis man for eksempel ikke finner hjertelyden hver gang.
 
Jeg kjøpte med første og var så heldig at jeg stort sett alltid klarte å finne hjertelyden. De gangene jeg ikke fant den ble jeg litt små redd men klarte å si til meg selv at det var helt normalt å ikke finne den hver gang. Syns det var ett koslig verktøy å har allerede pakket den frem og gleder meg til bruk :hilarious: Men hvis man blir lett engstelig vil jeg ikke anbefale å bruke doppler. Og bare begrense bruken til å lytte veldig kort og en gang i blant.:) har hørt fosteret kan bli stresset av det(?)
 
Hei!
Jeg kjøpte meg doppler, og begynte å lete i uke 16, og jeg fant ingen hjertelyd. Jeg prøvde hele tiden, og ble såklart veldig stresset. På oul i uke 19 sa jordmor at det var bare tull, og førte med seg unødvendig stress når man ikke finner hjertelyden hjemme. Jeg ble så lettet på oul for jeg trodde jo ikke at det var noe der, så jeg kastet den :rolleyes: Men det er bare min erfaring :)
 
Sniker.
Doppler er morro det når man vet hvordan man skal bruke den, hadde ikke brukt den før evt jordmor/lege finner hjertelyden. Jordmor fant hjertelyden med doppler sent i uke 11. Viste meg hva som var min puls og hva som var hjertelyden til baby. Skal sies at det forstyrrer baby, så en skal ikke bruke det for ofte:)jeg brukte ikke doppler hjemme før jeg var i uke 15.
 
Jeg brukte det i forrige svangerskap, fikk mye glede av den. Fant hjertelyden hver gang. Brukte den ca to ganger i uken, og ga meg med en gang jeg fant hjertelyden og fikk telt bittelitt. Men sluttet med en gang jeg begynte å kjenne bevegelse, for som det blir skrevet over her, den kan gi en falsk trygghet. Kommer til å bruke den med måte dette svangerskapet også, men starter nok ikke før jeg er i uke 11-12.
 
Har skrevet dette eit par ganger før, men kan godt ta de igjen ;)

Doppler er heilt supert VISS du klarer å ALDRI bekymre deg om du ikkje finner hjertelyd. Her gjelder det å kjenne seg sjølv godt, ellers kan det fort ryke nokre tusenlapper på UL...

Har funnet hjertelyd rundt uke 8-9 i tidligere svangerskap, den er lett å finne om du kjenner eget underliv og veit kor du skal leite. Men, det er situasjoner der den er vanskelig å finne. Eg er midt oppi ein slik nå, har leita 2-3 ganger i veka uten å finne den, og er 9+5. Veit nøyaktig kor baby ligger, men einaste eg hører er ein massiv massiv massiv høg puls fra morkaka. Aldri opplevd før, er så sterkt at eg hører den stort sett over heile livmora (trudde det var 2 morkakelyder, men var berre 1 baby på UL:cool:). Er ganske sikker på at eg i glimt har hørt baby bak, men vanskelig å sei. (Hører max 5min om gangen!)
Min teori er at morkaka er på fremre vegg og blokker baby. Mulig eg denne gangen ikkje finner den på nokre veker enda, blir spennande å sjå!:happy:

Hadde eg ikkje vært 100% trygg på at eg ikkje bekymrer meg dersom eg ikkje finner den hadde eg vært på UL allerede. Eg er så bevist på at sjølv om eg finner den, så kan eg ikkje finne den dagen etter, at eg leita 2 ganger i veke 17 sist uten å finne den. Blei ikkje eit snev bekymra, baby var død. Fant det ut på OUL i veke 18.

Om du takle det på samme måte vil eg sei at doppler er YAY! :D

Om du kjenne, nei de hadde skapt bekymring så er doppler NAY! :(

Med andre ord super individuelt!
 
Never mind, fant ut eg ikkje har sjekka på nokre dager når eg skreiv eg er 9+5, så fant fram doppler og fant hjertelyden rett før eg kom opp til der eg har hørt morkake så tydelig/høyt (tok meg 10 sekund, begynner alltid heilt nederst der det er stille og beveger meg oppover mot livmor, når eg treffer morkakelyden som er tydelig svosj svosj din egen puls så er baby i nærheten, eller gjemmer seg i den svosj svosjen)!
Klare, tydelige og sterke hjerteslag ❤ spent på om morkaka er på fremre siden de tok så "lang" tid før eg fant den. (Fant den 7+3 sist).
Dette er det som er verdt det for meg, dei gangene ein finner, og hører verdens deiligaste lyd ❤
Prøvde å legga inn lydfil, men det gjekk vist ikkje o_O
 
Jeg skal investere i en doppler. Hadde det i de andre svangerskapa. Følte det som en trygghet. Om jeg var bekymret så kunne jeg høre hjertelyden, fant den bestandig fra uke 13-14. Om jeg en dag kjente lite liv tok jeg den frem å lytta.
 
Jeg skal investere i en doppler. Hadde det i de andre svangerskapa. Følte det som en trygghet. Om jeg var bekymret så kunne jeg høre hjertelyden, fant den bestandig fra uke 13-14. Om jeg en dag kjente lite liv tok jeg den frem å lytta.

Dette er det som er veldig skummelt, å bruke doppler vs å kjenne etter liv. Å kjenne liv må alltid, uten noko som helst unntak være det ein følger med på! Dette er grunnen til at helsepersonell advarer mot doppler. Fordi mødre kjenner lite liv, hører etter hjertelyd med doppler og den høres fin ut, og hiver så bekymringen vekk og baby dør. Hjertelyd er det siste som forsvinner om ein baby får lite næring/oksygen. Det første ein merker er lite liv.

Eg meiner konsekvent at doppler MÅ legges vekk når du kjenner liv daglig, fra då av blir den 100% ein FALSK trygghet som kan koste deg din babys liv.
 
Jeg sier nay, tror det kan stresse mer enn det gir glede desverre
 
Jeg har ikke tenkt å kjøpe. Hadde vært koselig å høre, men vil ikke utsette meg og mannen for unødvendig uro og stress om vi ikke finner hjertelyd osv.
 
Back
Topp