dopler?!

Er det noen her som er usikker når det kommer til bruk av doppler?

Jeg leste i svangerskapsboken min "I mors liv" at det ikke var anbefalt med doppler siden mengden ultralydbølger som sendes ut fra en doppler er mye høyere enn fra et vanlig ultralydapparat. Ved dyreforsøk så var det slik at vevet (fett, hud) hos dyret ble varmet opp. Derfor var konklusjonen i boka mi at det ikke anbefaltes siden man var usikker på hvor mye et lite foster tålte. At slike ting som doppler/ultralyd bør gjennomføres av kvalifiserte fagfolk pga denne usikkerheten.

Av denne grunnen ønsker jeg ikke engang prøve, er det flere som har tenkt på dette?

Jeg leste i svangerskapsboken min "I mors liv" at det ikke var anbefalt med doppler siden mengden ultralydbølger som sendes ut fra en doppler er mye høyere enn fra et vanlig ultralydapparat. Ved dyreforsøk så var det slik at vevet (fett, hud) hos dyret ble varmet opp. Derfor var konklusjonen i boka mi at det ikke anbefaltes siden man var usikker på hvor mye et lite foster tålte. At slike ting som doppler/ultralyd bør gjennomføres av kvalifiserte fagfolk pga denne usikkerheten.

Av denne grunnen ønsker jeg ikke engang prøve, er det flere som har tenkt på dette?

Krysén skrev:

Det har jeg aldri hørt noe om faktisk!
Har bare hørt at mann ikke burde prøve for tidlig, fordi at sjansene er små for at mann finner hjertelyden, og at mann kan bli bekymret da.

Jordmødrene bruker jo doppler på svangerskapskontrollene for å sjekke fosterets puls :-)

Min jordmor i mitt forrige svangerskap sa det samme til meg at det ikke er heldig for barna at bruke slike dopper, det ikke heller helt bra at ta for mange ul. Ja jordmor sjekker med doppler men det blir ikke så mange ganger i løpet av ett svangerskap som om man har en hjemme.

Nor09 skrev:
Min jordmor i mitt forrige svangerskap sa det samme til meg at det ikke er heldig for barna at bruke slike dopper, det ikke heller helt bra at ta for mange ul. Ja jordmor sjekker med doppler men det blir ikke så mange ganger i løpet av ett svangerskap som om man har en hjemme.

Ja, det var dette jeg tenkte på. At bruken bør begrenses til helsepersonell, siden disse vet hvordan apparatet skal brukes og slik at det ikke blir brukt unødvendig mye.

Har sjekket litt rundt dette før jeg kjøpte min doppler og det finnes ingen dokumentasjon eller forskning som sier at ultralyd slik det brukes både hos jordmor eller hjemme med dopplere er skadelig for fosteret. Hadde det vært tilfelle ville aldri doppler apparater vært godkjent i salg verken i Norge, EU eller USA. Det er stråling i ultralydapparater, som alle elektriske apparater, men strålingen lligger angt under det som kommer fra PC, mobil og TV. Disse tallene kan man finne på flere av produsentenes hjemmesider. Man skal visstnok bruke en doppler 50 ganger før strålingen er tilsvarende to timer forran TV'n! Da jeg var på 3d snakket jeg med en sonograf som bekreftet dette, han har tross alt en spesialistutdannelse innen feltet. Det er opp til en selv om man ønsker å tro på tallene fra produsentene og hva radiografer/sonografer har studert, eller tro på udokumenterte skrekkadvarsler. Tror nok den største grunnen til at noen jordmødre er skeptiske til dopplerbruk hjemme er bekymringen som kan komme om man ikke skulle finne hjertelyden. Mange setter seg ikke godt nok inn i hvordan de skal bruke doppleren eller hvor de skal lete. Og ikke minst skal ikke dopplerbruk erstatte besøk hos jordmor/lege. Merk at det finnes piratkopier av dopplere, spesielt på Ebay, disse valgte jeg å holde meg langt unna.

Fant Hjertelyd i dag :) 10+1 :)

Back
Topp