Doper ned barna med allergimedisin og angstdempende midler!! (Link)

off!! stakkars unger!!!! her sliter vi enda med nettene og mini på snart 2år,men har ikke tenkt tanken på å gi han sovetabletter.. og kommer heller ikke til å gjøre  det.

Jeg kjenner jeg blir provosert og utmattet med tanke på hvordan vår generasjon egentlig er som foreldre..

De fleste er vel egentlig inneforstått med at småbarn = lite søvn, men likevel velger fler og fler og ty til sovemedisnin.. Jeg driter i bakgrunnen, jeg kan ikke fatte og begripe hvordan noen kan velge og medisinere et FRISKT barn til søvn!!

I tilegg finner jeg det urovekkende at antallet ADHD-diagnoser aldri har vært høyere, og da også antall medisinerte barn som får medisiner  for å roe seg..

Skjønner ikke hvorfor vi sloss så mye for å få mer tid til ungene, når vi likevel velger å medisinere bort det som gjør barn til barn..!

Jeg kjenner jeg blir provosert og utmattet med tanke på hvordan vår generasjon egentlig er som foreldre..

De fleste er vel egentlig inneforstått med at småbarn = lite søvn, men likevel velger fler og fler og ty til sovemedisnin.. Jeg driter i bakgrunnen, jeg kan ikke fatte og begripe hvordan noen kan velge og medisinere barnet sitt til søvn!!

I tilegg finner jeg det urovekkende at antallet ADHD-diagnoser aldri har vært høyere, og da også antall medisinerte barn som får medisiner  for å roe seg..

Skjønner ikke hvorfor vi sloss så mye for å få mer tid til ungene, når vi likevel velger å medisinere bort det som gjør barn til barn..!

Jeg har brukt Vallgeran selv i en periode, og ville ALDRI ha puttet det i barnet mitt. Og ja, jeg VET hvordan det er å bli holdt våken døgnet rundt av en hylende baby.

Cinnamon* skrev:

De fleste er vel egentlig inneforstått med at småbarn = lite søvn, men likevel velger fler og fler og ty til sovemedisnin.. Jeg driter i bakgrunnen, jeg kan ikke fatte og begripe hvordan noen kan velge og medisinere barnet sitt til søvn!!

Jeg er heller ikke for å trappe i unger sovemedisin osv.  Når man velger å få barn, må man også ta med at det mest sannsynlig blir midre muligheter til søvn. Skremmende at foreldre ikke har mer skrupler når det gjelder å gi medikamenter til ungene sine.    

Men veldig mange av ungene som har ADHD har faktisk behov for medisiner for ikke å falle utenfor samfunnet. En unge som har fått diagnosen ADHD har i de aller fleste tilfeller vært i gjennom flere runder med testing før de har fått diagnosen.  En ADHD-unge som ikke får medisiner risikerer å slite på skolen og å få innpass hos venner på grunn av at de er for aktive og masete.  

At det aldri har vært høyere antall ADHD diagnoser  enn nå, skyldes nok flere ting.  Blant annet at mange med ADHD før i tiden ikke fikk noen utredning på det, og at de heller ble stemplet som bråkebøtter, bølle og evneveike tullinger.  

Cinnamon* skrev:

Nå ønsker ikke jeg å bagatelisere bruken av medikamenter hos barn. Men jeg er en av disse "dårlige" mødrene som medisinerer ungen for at både han og jeg skal få bedre søvnmønster. Akkurat i dette øyeblikk så går jeg på 5 døgnet uten søvn, for når barnet sover, kan ikke jeg sove. Er du klar over hvor vondt det gjør, det kjennes ut som at jeg er på en evig bakrus og jeg er neppe en god omsorgsperson akkurat nå. I kveld kommer min sønn til å få sovemedisin. Vi bruker ukentlig melantonin, noen ganger daglig i lange perioder. Men i kveld blir det sterkere saker. Jeg har ikke gitt han før, fordi vi må få han ned i fra toppen av karusellen først, ellers så gjør vi vondt verre.
Du sier bastant at du driter i årsaken til valget, jeg tror ikke du vil være i hverken mine eller guttungen sine sko akkurat nå.

Sobril har jeg også gitt han i dag, for å få gjennomført borring av ei tann. Det er faktisk ikke så enkelt med et barn med ekstrem tannlegeskrekk - men tror du valget av å gi han sobril har vært enkel for oss?

Ritalin får han daglig - uten den, hadde familien vår gått til grunne i fjor sommer.

JA, det er mulig at jeg/vi medisinerer bort det som gjør barn til barn. Men sånn som mitt barn hadde det i fjor sommer, det kan man ikke sitte å se på. Medisinering satt langt inne hos oss og er nøye vurdert og evaluert. Men barnets beste er noe av det viktigste, men det er en kjennsgjerning at sliter han meg fullstendig ut, ja da går han til hundene. Jeg er på gutten 24 timer i døgnet og takk og lov for at det finnes medikamenter som hjelper og som bidrar til å gjøre hverdagen vår bedre.Det funker ikke alene og det er ikke noe vidundermiddel. Men med medisin, så får vi et lite sekund ekstra. Dette er ofte det sekundet som skiller forståelse og katastrofe

Leste en artikkel i foreldre og barn ang dette emnet. Må si at det først og fremst bør strammes inn hos legene som omtrent deler ut disse medisinene helt ukritisk.

Jeg kjenner to som som aller siste utvei og med et veldig tungt hjerte, måtte ha vallergan til sitt barn. Medikamentet ble brukt kun for en liten periode, for å prøve å snu et veldig skakk-kjørt sovemønster. I veldig spesielle tilfeller skjønner jeg at man prøver, men da må alt annet være prøvd ut først.

Det er så enkelt å sitte her å si at man driter i bakgrunnen til at noen velger å gi barnet sitt sovemedisiner eller antihistaminer.
Dere som påstår at dere sliter med søvn hos deres barn - har dere gått et år eller kanskje to år uten å få sove mer enn 1 til 2 timer sammenhengende hverken på dagtid eller natt?
Javel, som foreldre må man kanskje takle dette, det er visst slik det skal være å få barn....

Men hva med når barnet ditt ikke har det bra som følge av lite søvn? Når barnet er utilpass, mistrives og er frustrert? Når barnet gråter dagen og natten lang fordi han er overtrett og ikke klarer å finne roen? Er det da fremdeles okei? Er det slik det skal være å være barn??

Jeg har aldri vært nødt til å bruke medisiner for å få mitt barn til å sove, han er glad i å sove selv om han er morgenfugl. Men iblant gjelder det å se litt lenger enn sin egen nestipp, ha forståelse for at de som har prøvd alt av råd og hjelp som er å få, tyr til dette som en siste utvei. En siste utvei en liten periode for å lære barnet å få et sovemønster, å lære barnet at det gjør godt å sove, man får det bedre av det!

Dette er ingen lett utvei for å få seg litt søvn selv, det er noe man prøver i samarbeid med lege og evt helsestasjon. Og noe man gjør for barnets skyld! 

Det er mer urovekkende at alvorlige adferds- og søvnproblemer skal defineres som noe av "det som gjør barn til barn". Manglende kunnskap + en ensidig artikkel i Blabladet = forhastede konklusjoner og fordømmelse over en lav sko. Vanlig fenomen, men trist å se på likevel.

Hva slags medikamenter som brukes, og hvorvidt man har gjort tilstrekkelige undersøkelser for å avdekke langtidsvirkninger av disse, er en annen diskusjon. Bakgrunnen for valgene som tas kan dere imidlertid ikke uttale dere om.

Jeg blir mest forbanna og opprådd over mennesker som dømmer andre foreldre nord og ned pga. ett valg som er tatt i samråd med leger jeg, spesielt når disse menneskene som dømmer driter i bakgrunnen for valget!!

Vi er ett av disse dårlige foreldreparene! Jentungen på 3,5 har fått melatonin i en periode, og får fortsatt i korte perioder.

Etter 3,5 år hvor hun brukte evig lang tid på og sovne, våknet opptil 7 ganger pr. natt, og holdt det gjerne gående i opptil 1,5 time når hun var våken, så var det ikke mye søvn og få for liten eller stor. I to år holdt vi foreldre tritt med dette, "uten problemer", men en dag sa det stopp. Jentungen derimot hadde dårlige dager hele veien, alltid trøtt og sliten, og på slutten var det kun helvetesdager her, med raserianfall hinsides alt annet, fordi hun var så trøtt og sliten!

Vi hadde forsøkt alt! Snakket med leger, helsesøster, psykolog, midt i mellom senteret i Oslo, undersøkt for astma, reflux, øre, nese hals +++ Vi gikk til det skrittet og oppsøke søvnsenteret, privat, for hjelp. 1100,- første timen, 800,- de neste, så det viser vel kanskje at det ikke er noe vi gjorde for morroskyld. og der ble vi anbefalt melatoning for og forsøke og få henne til og få en bedre søvnrutine.

Og det har faktisk funket! nå går hun ikke på melatonin, men legger seg endelig selv (med litt tull, men da mer normalt tull), og våkner ikke mer enn ett par ganger hver natt. Vi har ett barn som er opplagt på dagtid, som orker og leke, gå på tur, reise på besøk, smiler og er fornøyd, fordi hun endelig sover nok til og bli uthvilt!

Dere trangsynte mennesker får bare synes hva pokker dere vil, det er i allefall noen som faktisk tenker på barnas beste, og gjør dette for deres skyld! Det er ikke slik at alle gjør det fordi de forventer og få sove natten igjennom fra barnet er noen uker gammle!

jeg mener at noe bør absolutt gjøres og det er ikke bra for barna å ikke så nok søvn!
men det er helt typisk norsk å medisinere bort symptomer enn å finne årsaken til problemet og ut fra det få gjort noe med det. vet om flere tilfeller der ubrukelige (!) foreldre er årsaken til søvnproblemer og adferdsproblemer - men de doper de ned med sovemedisin og adhd-medisin. det finnes selvfølgelig unntak og situasjoner der medisinering er nødvendig - men jeg nekter å tro at det er så ofte som denne økningen i norge tilsier!

Mrs Lutz skrev:
jeg mener at noe bør absolutt gjøres og det er ikke bra for barna å ikke så nok søvn!
men det er helt typisk norsk å medisinere bort symptomer enn å finne årsaken til problemet og ut fra det få gjort noe med det. vet om flere tilfeller der ubrukelige (!) foreldre er årsaken til søvnproblemer og adferdsproblemer - men de doper de ned med sovemedisin og adhd-medisin. det finnes selvfølgelig unntak og situasjoner der medisinering er nødvendig - men jeg nekter å tro at det er så ofte som denne økningen i norge tilsier!

Og jeg nekter og tro at så mange leger skriver ut sovemedisiner uten og undersøke noe annet først!

Vi har slitt med sovingen i 3,5 år, og snakket med mange leger og annet helsepersonell, og aldri blitt tilbudt noe sovemedisin av noe slag før nå. Ikke hadde vi vært klare for og gi noe før nå heller, men jeg synes alikevel det tyder på at det langt ifra blir kastet etter deg som en enkel løsning!

Dette er noe som følger trenden for livet vi familier lever.  Tror jeg.
Livet til barna er mer hektisk nå enn det var på 80-90 tallet. Nå forventes det at alle barn fra 12 mnd skal gå fulltid i barnehage og foreldrene skal ut i jobb.
Det er ikke ro i familielivet i det heletatt, og når vi endelig har fri må vi gjøre det vi ikke rekker i hverdagen.
Dette tror JEG er mye av årsaken til søvnmedesin bruken har økt.
Det er ikke bra for ett barn å gå dagevis, ukevis uten søvn. Dette kan få store konsekvenser barnet og foreldrene også.
Vi voksene bruker mer og mer medesiner, det samme gjør barn. Slik er samfunnet vår, og det er jo slik politikerene vill ha det også. Foreldrene som bruker slike medesiner er overhode ikke noen dårlige foreldre, de har prøvd alt å valgt den siste kriseløsning.
Jeg synes det høres rart ut at om man får barn så skal man forvente å ikke sove på flere år, dette er tull! Selv om man får barn er man fortsatt ett menneske med sine behov, og søvn er livsviktig!

Før var det ikke forventet at foreldrene skulle ut i full jobb etter barnet fylte ett år, man rak mer ting på hverdagen slik at man kunne ta seg enn fridag osv.
Mere ro rundt barnet, og mer tid til hverandre. Det er også flere barn nå som går på antidepresiva, mye som skjer i livene til de små. Å slik er det nå bare.
Og har man adhd som en nevner her så trenger mange av de barna medesinering, dette er noe foreldrene gjør for at barnet dems skal ha det bra!
Stygt å dømme slik bare for at man ikke kan sette seg inn i andres liv!!!

Jeg synnes det er trist at så mange foreldre sitter å dømmer valgene som enkelte andre foreldre må ta for å evt få hverdagen til å gå rundt både for seg og for de små sin del
Vi har en datter som så og si ikke sov det første 2årene sine. Ho var urolig og gråt så og si helle tiden. Først så ble ho behandlet for kollik og når den tiden var over så fortsatte det,legen og hs mente det var at ho hadde gal rytme pga kolliken,men det bare fortsatte, så fikk vi astmamedisiner pga at ho hadde astma, jo det ble litt bedre men ikke noe særlig ,Så sier legen på barnepolikliniken at han ville prøve vallargan på ho da var ho akurat passert 2år. Jenta fikk det, og ho sov da i hvertfall mer på natta en det ho hadde gjort,men vi merket også andre forandringer på jenta, plutselig så var ho ikke rødflammede og flassete av eksem og psoriasses. Og fikk da beskjed av legen at ho ikke ville få samme efekt som "normale " unger av vallargan siden ho hadde eksem og psoriasses. Dermed ble det i sammråd med barnelege og hudlege å fortsette fast på vallargan . På sommeråre må ho ha dobelt dose pga pollen og insektstikk.
Nå ska vi også inn til utredning for epelepsi. Vi har aldri tenkt tanken at søvnen kunne være dårligere pga dette,men det fikk vi bekreftelse av fastlegen hennes her om dagen at det kunne være rett og slett epelepsien som gjør at ho ikke klarer å sove natten igjenom. Den dag idag så er ho oppe opp til 8 ganger om natta,enda ho får vallargan. Og vi merker ofte at jenta sovner mitt på dagen pga for litte søvn

Så jeg tror at en må være forsiktig med å dømme noen når en ikke vet hvorfor et valg enekelt må ta for barna sine

Frk. Tvert I. Mot skrev:

Mrs Lutz skrev:

Og jeg nekter og tro at så mange leger skriver ut sovemedisiner uten og undersøke noe annet først!

Vi har slitt med sovingen i 3,5 år, og snakket med mange leger og annet helsepersonell, og aldri blitt tilbudt noe sovemedisin av noe slag før nå. Ikke hadde vi vært klare for og gi noe før nå heller, men jeg synes alikevel det tyder på at det langt ifra blir kastet etter deg som en enkel løsning!

Vi fikk utskrevet 100 vallergan til dattra vår pga eksem dom holdt henne våken..med 3 ganger til å hente ut på samme resept..dvs totalt 400 vallergan til et barn på under året..ingen oppfølging, kontrolltimer e.l.
og vet om flere som har lignende historier.
ok..så var ikke søvnmønsteret selve problemet, men kløe som ga søvnproblem.

synes uansett at medisinbruken er vanvittig.
Og jeg vet ALT om å være søvnløs i dager,uker..mnd..og ja..ÅR!

Back
Topp