Donere melk?

Polying

Forumet er livet
Snøfnuggene 2018
Septemberbarna 2019
Oktoberlykke 2019
Mange norske sykehus har melkebanker, for å kunne gi morsmelk til premature og syke spedbarn. Mme er vel og bra, men INGENTING slår morsmelk til sårbare småtroll.

Men for å kunne ha melk å gi ut, så må noen donere morsmelk. Melkebankene ønsker melk fra mødre med små barn, helst under 6 måneder. Nå når du nylig har blitt mor er altså et ideelt tidspunkt for å kontakte DIN lokale melkebank.

Selv skal jeg til samtale med Melkebanken i Oslo (OUS) på onsdag, for å se om jeg kan gi melk.

Kunne du vurdert å donere morsmelk? Har du gjort det tidligere eller kjenner du noen som har gjort det? Hva er dine tanker og erfaringer?

Så flott av deg! Jeg synes det er kjempebra og helt nødvendig at de som har mer enn nok gir.

Jeg har ikke nok til min lille engang så for meg er det dessverre ikke aktuelt.

Så flott av deg! Jeg synes det er kjempebra og helt nødvendig at de som har mer enn nok gir.

Jeg har ikke nok til min lille engang så for meg er det dessverre ikke aktuelt.
Takk. Spent på om de aksepterer meg. Må jo ta en del blodprøver og sånt.

Kjipt at du ikke har nok melk selv. :(

Enormt nyttig om en ønsker å donere melk ja. Vurderer det selv.

Har veldig lyst til å donere, men foreløpig får jeg ut mellom 10 og 50ml ved pumping[emoji28] får se hvordan ståa er når og om jeg får til fullamming.

Jeg fikk jo selv prematur, og lille fikk bankmelk de første dagene(premature får "pumpet opp" magesekken før melken til mor kommer pga slapphet osv.) Jeg har slitt med overproduksjon siden jeg måtte pumpe i flere uker, så har fått gitt vekk mye. Veldig fint å kunne gi noe tilbake, og jeg vet hvor mye det kan bety for syke små[emoji171] Synes ikke pumpingen var noe stress i seg selv, man får alt utstyret, og det blir fort en rutine.[emoji106]

Det er ein veldig viktig og takknemlig jobb. Storebror her var fødd 25+3 og fekk bankmelk første døgnet før eg fekk pumpe litt sjølv. Fekk til og med donere litt før det vart for mykje bakterier i det eg leverte (dei er nøye på hygiene, men ein får god opplæring/forklaring, pluss egne beger å levere melka i). Kjempeviktig for så små med morsmelk [emoji4][emoji171]

Det er så rart, for begge barna mine har gått veldig fint opp i vekt. Han her har faktisk gått opp 500 gram i uka, men når jeg pumper kommer det kanskje 20 ml fra begge bryst... merkelige greier, eller så skulle jeg gjerne donert jeg også. Det er jo så viktig <3

Har veldig lyst til å donere, men foreløpig får jeg ut mellom 10 og 50ml ved pumping[emoji28] får se hvordan ståa er når og om jeg får til fullamming.

Det finnes en nesespray for å få fart på utdrivingsrefleksen. Jeg fikk den da jeg fikk tette melkeganger og MYE melk som skulle ut. Fikk vel ut mellom 90 og 130ml hver gang jeg pumpet.

Det finnes en nesespray for å få fart på utdrivingsrefleksen. Jeg fikk den da jeg fikk tette melkeganger og MYE melk som skulle ut. Fikk vel ut mellom 90 og 130ml hver gang jeg pumpet.

Har vurdert den skjø[emoji848] skal snakke med legen[emoji4]

Det er så rart, for begge barna mine har gått veldig fint opp i vekt. Han her har faktisk gått opp 500 gram i uka, men når jeg pumper kommer det kanskje 20 ml fra begge bryst... merkelige greier, eller så skulle jeg gjerne donert jeg også. Det er jo så viktig <3
Håndpumpe eller elektrisk pumpe? Jeg får ut myyye mer med elektrisk pumpe enn håndpumpe.

Babyen er flinkere til å suge enn en pumpe er, så hen får nok ut mer enn pumpen gjør.

Har vurdert den skjø[emoji848] skal snakke med legen[emoji4]

Ja, jeg synes imidlertidig at den kun funket når det var MYE melk generelt. Har ikke hatt effekt av den hjemme etter at melkeproduksjonen gikk ned.

Håndpumpe eller elektrisk pumpe? Jeg får ut myyye mer med elektrisk pumpe enn håndpumpe.

Babyen er flinkere til å suge enn en pumpe er, så hen får nok ut mer enn pumpen gjør.
Jeg har prøvd avent elektrisk, mam manuell og mendela elektrisk pumpe fra sykehuset. Nok melk, men det kommer ikke ut med pumpe så lenge jeg ikke har spreng. Om jeg har spreng kommer det en del mer:)

Back
Topp