Dokumentasjon donorbarn NAV

Bkno9704862

Første møte med forumet
Hei
Noen som har nylig erfaring med dokumentasjon av donorbar og nav?

Jeg har prøvd å lese litt på nette om nav krever dokumentasjon når man får donorbarn, men finner bare tråder fra 2013. Det som blir skrevet der er at nav ikke krevde dokumentasjon.
Lurer på om dette er tilfelle gjelder enda.

Har en venn som vil stille som donor. Jeg vurdere å gå for han istede for å velge en profil fra nettet, føler at det er «tryggere» da jeg kjenner han godt, også tenker jeg det er en bonus at barnet får se hvem som er «far». Da vi vil ha helt åpene kort for barnet at sån ble det til å hvorfor det ble sån. I vår hode er det en god løsning, men på pappiret er det vel ikke det? Vil ikke oppgi ukjent far da det på en måte er ulovlig.

Hva med å ta kontakt med nav og høre? Du trenger sikkert ikke oppgi hvem du er om du ikke ønsker og kan nok stille som et generellt spørsmål. « hei, jeg har lyst på barn og en jeg kjenner ønsker å være donor, hvordan løser dette seg mot nav systemet?» tenker det er en ærlig sak å undersøke jeg før man går igang med noe :-)

Lykke til!

Fordelen med en donor du ikke vet noe om, er jo at dine rettigheter styrkes. Å få barn med en kompis du kjenner godt kan jo høres ut som en god ide nå, men min erfaring med det å få barn, er at det utløser en hel masse følelser, og plutselig står du der med en kompis som vil være far og ikke "far", og en hel masse trøbbel.

Jeg tror ikke din kompis kan brukes som donor i juridisk forstand. Mener jeg leste et sted at donor er kun om man faktisk har brukt sædbank og donor. Fikser man spermen privat skal han oppgis som far.

Jeg tror også at staten da vil at han skal betale barnebidrag, uavhengig av avtale. Slik at «staten slipper». men det er bare min antagelse.

Som andre sier kan det hende av vennen din plutselig vil være pappa og ha foreldreavsvar grunnet de enorge følelsene et barn gir. Om dette ikke hadde vært noe problem for deg, er det vel ikke noe galt i å velge han :)

Men ønsker du at han skal være fraværende og barnet skal kun få se han, og vite hvem han er, kan barnet blir såret. Plutselig får barnet lyst til at han og pappa skal på kino, elller gjøre andre ting sammen. Om pappa da ikke vil fordi han ikke vil være pappa, da kan barnet bli lei seg og såret.
Da er det bedre å velge en donor om far ikke ønsker å være delaktig i barnet. Da kan du fortelle at du ikke vet hva papppa heter eller hvor han bor, men at han var en snill mann som ga babyceller slik at du kunne få barnet :) eller noe i den duren

Jeg ville ringt nav. Utfordringen med å ha en du kjenner er vel at han kan kreve å være far eller bli ansvarlig for å betale barnebidrag, tror jeg, men jeg vet ikke :)

Spennende problemstilling, jeg skriver egentlig bare for å si at jeg følger tråden i tilfelle du får noen gode svar og deler med oss :)

Høres utfordrende ut, men håper du finner en løsning på det og blir gravid :) det kan sikkert ikke skade å spørre NAV uansett. :)

Jeg tror Aicelain har rett. Du får ikke registrert en privat donor som donor,kun som far. Også enig i de som ber deg tenke deg om, der er sterke følelser med å være forelder og både far og du kan ønske noe annet enn dere er enige om nå.

Hva om kameraten skulle få egne barn på naturlig vis senere? Da bør de jo få beskjed om sine halvsøsken. Tror det kan bli mange scenarioer som kan oppstå som man ikke har sett for seg. Tror ikke det er den enkleste måten å få barn på, i lengden den mest kompliserte.

Tenker snakker dere igjennom dette kan det gå bra, ja kan komme utfordringer men er jammen mange nok som har tunge saker der foreldrene fikk barn fordi de var i A4 verden så tenker dere har kansje bedre utgangspunkt om dere ikke har en drøm om å leve i sammen men å dele på et barn... da kan dere snakke om alt og ingenting på slike problemstillinger som forelska par ikke diskutererer...

Hvem spurte deg om hva du mener; hvorfor tror du at din mening er så viktig at du må spy den utover hele tråden ;) ?
Jeg skal ikke fortelle deg hva du høres ut som, annet enn at du tar så ufattelig feil at jeg håper du endrer mening før du får barn
Og hvem spurte deg om hva du mener?

Så du mener generelt at prøverørs også er galt, når det er med en mann og en dame? :meh:
Jeg tror vi får bli enige i å være uenige, for jeg syns ikke det er galt at en dame ønsker barn, og får det alene. Det betyr ikke at barnet er en vare fordi om.
Akkurat det jeg tenkte også.. skal ikke jeg få lov til å få barn fordi vi trenger hjelp :sorry:
Sitter igjen med det når jeg leser diskusjoner på Facebook om eggdonasjon også.

Shit, jeg må tilbake på skolebenken og gjøre hjemmeleksa mi her vi sitter med skjegget stuck i postkassa og ønsker oss barn sammen, men da det ikke er naturlig har vi ikke rett på det.
Det var de to årene med prøving og x antall tusen kroner ut av vinduet til behandlinger, for dette ender jo ikke bra ser jeg. Får sette oss på adopsjonslista, vi blir jo ikke godkjent uansett fordi vi ikke har lagt ønsket om egne barn på hylla, så da blir det vel en hund eller en newborn dokke fremover da, hvis jeg får lov til det.
...
:hilarious:

Akkurat det jeg tenkte også.. skal ikke jeg få lov til å få barn fordi vi trenger hjelp :sorry:
Sitter igjen med det når jeg leser diskusjoner på Facebook om eggdonasjon også.

Shit, jeg må tilbake på skolebenken og gjøre hjemmeleksa mi her vi sitter med skjegget stuck i postkassa og ønsker oss barn sammen, men da det ikke er naturlig har vi ikke rett på det.
Det var de to årene med prøving og x antall tusen kroner ut av vinduet til behandlinger, for dette ender jo ikke bra ser jeg. Får sette oss på adopsjonslista, vi blir jo ikke godkjent uansett fordi vi ikke har lagt ønsket om egne barn på hylla, så da blir det vel en hund eller en newborn dokke fremover da, hvis jeg får lov til det.
...
:hilarious:
Uff :(:Heartred

Hei
Noen som har nylig erfaring med dokumentasjon av donorbar og nav?

Jeg har prøvd å lese litt på nette om nav krever dokumentasjon når man får donorbarn, men finner bare tråder fra 2013. Det som blir skrevet der er at nav ikke krevde dokumentasjon.
Lurer på om dette er tilfelle gjelder enda.

Har en venn som vil stille som donor. Jeg vurdere å gå for han istede for å velge en profil fra nettet, føler at det er «tryggere» da jeg kjenner han godt, også tenker jeg det er en bonus at barnet får se hvem som er «far». Da vi vil ha helt åpene kort for barnet at sån ble det til å hvorfor det ble sån. I vår hode er det en god løsning, men på pappiret er det vel ikke det? Vil ikke oppgi ukjent far da det på en måte er ulovlig.
Velkommen til forumet. De fleste her er hyggelig mennesker, selv om du var litt uheldig med starten her inne.

Kan ikke så mye om donor, men her vil det nok ha litt med både eventuelle endringer i om han vil bli far, økonomi og annet å gjøre. Selv om du får 100% foreldreansvar ved fødsel, kan far komme inn i bildet senere og kreve samvær, som noen allerede har nevnt. Du vil heller ikke motta bidrag fra staten, MEN dere kan inngå privat avtale om et bidrag på kr. 0,- om ønskelig. Ulempen for ham, om du fører ham opp, er at du senere kan ombestemme deg og kreve bidrag gjennom NAV. Da vil det bli fastsatt av hans inntekt mot din.

Så lenge Norge ikke har noen løsning for at en venn kan bli donor uten at han kan fraskrive seg de jurisiaju rettighetene, ville jeg nok gått for en donorbank. Men dette er jo til syvende og sist opp til deg og donor-vennen din. Lykke til med valget, og med fremtidig unnfangelse, uansett hvordan den foregår. <3

Back
Topp