Dokke til gutt - nå med bilde av dokka :-)

Synst at så lenge ungen har det kjekt, så skal ein ikkje bry seg som om det er ei rosa barbiedokke eller ein tøff traktor h*n leikar med [;)] Å lære ungane opp til at "sånt skal ikkje du leike med, fordi det gjer ikkje guttar/jenter" blir heilt feil..la ungen få finne ut av det sjølv![;)]

Sånn har vi også, bare at det er en guttedokke [:)]

Veldig fine syns jeg.

Så artig, han blir sikkert kjempeglad!! [:D][:D]

Og til dere som synes det er så rart, jeg må spørre om noe.. Jenta mi var totalt frelst på traktorer. Både store og små.. Er det galt også? [8|]

synes ikke helt den dukka passa til en gutt, ville nok heller valgt Baybborn i gutteform.....men d er meg da - denne ble litt for feminin.....

ORIGINAL: *yummymummy*

gutten min fikk egen dukke når han var liten. Men var bare sånn bitte liten dukke.
Var ikke så spennende da.
Men nå, rett etter jenta kom til verden, låner han både min gamle ROOOOOOOOOOOOOOSA dukkevogn, og dukkene jeg lekte med som liten.
Bytter bleie på dukkene, og kler på dem igjen, og rugger dem i vognen. Og ikke minst... hermer han etter meg når jeg ammer. Men tror ikke han blir miljøskadd av den grunn.
Han er VELDIG VELDIG gutt, på så mange måter, at jeg ikke ser noe galt i at han får lov til å være omsorgsfull og leke med dukker.
Guttene i barnehagen hans sniker seg innimellom ut i garderoben, og leker "mor, far, barn". Og har med seg dukker, men vil ikke at jentene skal se hva de holder på med.

Hva er igrunnen galt i at gutter leker med dukker??
Dere som ønsker at barnas fedre skal være like flinke med barna, som dere selv er, og like flinke til å prøve seg på å bytte bleier, og ta seg av barna når de er små. Dere som er for likestilling. Hva er så galt i at guttene får det inn "med morsmelken", og faktisk får lov til å prøve seg når de er så små som jenter er når de starter å leke med dukker? Slik at de kan ha lik forutsetning til å kunne lære seg det tidlig de også.

Fint innlegg, og veldig enig [:)]

Alle barn skal ha en dukke sies det...de kan se seg selv i dukken osv[:D]

ORIGINAL: Kattekvinnen

ORIGINAL: *yummymummy*

gutten min fikk egen dukke når han var liten. Men var bare sånn bitte liten dukke.
Var ikke så spennende da.
Men nå, rett etter jenta kom til verden, låner han både min gamle ROOOOOOOOOOOOOOSA dukkevogn, og dukkene jeg lekte med som liten.
Bytter bleie på dukkene, og kler på dem igjen, og rugger dem i vognen. Og ikke minst... hermer han etter meg når jeg ammer. Men tror ikke han blir miljøskadd av den grunn.
Han er VELDIG VELDIG gutt, på så mange måter, at jeg ikke ser noe galt i at han får lov til å være omsorgsfull og leke med dukker.
Guttene i barnehagen hans sniker seg innimellom ut i garderoben, og leker "mor, far, barn". Og har med seg dukker, men vil ikke at jentene skal se hva de holder på med.

Hva er igrunnen galt i at gutter leker med dukker??
Dere som ønsker at barnas fedre skal være like flinke med barna, som dere selv er, og like flinke til å prøve seg på å bytte bleier, og ta seg av barna når de er små. Dere som er for likestilling. Hva er så galt i at guttene får det inn "med morsmelken", og faktisk får lov til å prøve seg når de er så små som jenter er når de starter å leke med dukker? Slik at de kan ha lik forutsetning til å kunne lære seg det tidlig de også.

Fint innlegg, og veldig enig [:)]

Kult[:D]
Min gutt fikk dukke når han var 8 mnd.
Han tar såå godt vare på den og er like glad i den idag 4 år gammel.

For ei søt dukke - og så mye kjekt som følger med! Han kommer sikkert til å like den veldig godt[:)] Fatter ikke at folk ikke ser dobbeltmoralen her - dersom ei jente ønsker seg en blå bil eller blå støvler for den saks skyld reagerer ingen, men om en gutt liker dukker og rosa støvler da er det helt krise?????

ORIGINAL: Guerlain

er virkelig jeg eneste mamman som synes det er litt rart[8D]

Håper det....[8|][:'(]

ORIGINAL: Lissyjane

Jeg er enig med din saboer. Men det er bare min mening[;)] Den dukken ble i tillegg veldig rosa. Ja jeg vet det sikkert er veldig sjåvinistisk. Jeg lekte med biler når jeg var liten,men av en eller annen grunn,synes ikke jeg det er det samme.

Trist. Og veldig dobbel moral.

ORIGINAL: Labambie

Så artig, han blir sikkert kjempeglad!! [:D][:D]

Og til dere som synes det er så rart, jeg må spørre om noe.. Jenta mi var totalt frelst på traktorer. Både store og små.. Er det galt også? [8|]

KJEMPE GALT![&:][&:][&:]  Ivertfall hvis den var BLÅ! Grøss og gru!

ORIGINAL: BellaBonita

ORIGINAL: Guerlain

er virkelig jeg eneste mamman som synes det er litt rart[8D]

Nope.

Hadde ikke kjøpt dokke til noen av mine gutter...

De eneste dokkene de eventuellt skal ha er *love-dolls*..... hahaha...

[:)]

For en flott innstilling! Håper ikke dere gir eventuelle døtre traktorer, det kan utvikle seg i gal retning og kanskje de blir litt maskuline av det! [:'(]
Makan!

Synes alle barn bør ha minst en dukke jeg. Trodde vi var kommet litt lengre i dag enn dette skillet mellom "jenteleker" og "gutteleker", men noen familier er vel ikke kommet så langt når det gjelder de voksnes roller heller. Synes jeg ser noe pussig klaging på det innimellom.

Min gutt er bare 13 mnd, men har fått dukke uten å måtte ønske seg det, eller spørre etter.[8D] Han leker og koser en god del med dukken sin. Den er en av favoritlekene, bare slått av alle dyrene.

Jeg syntes at ungene skal leke med akkurat det dem vil!
Hvis sønnen min sier eller gjør utrykk for at han liker dokker,da skal han få lov til det[;)]
Jeg mener de er små barn som skal leke og kose seg med det de liker av leker.

Datteren min er veldig glad i biler og har endel bil leker[:)]
Håper han koser seg med dukka[:)]

Kunne glatt kjøpt dukke til sønnen vår om han hadde ønsket seg det.
Har spurt han flere ganger, men han vil ikke ha[:D]

Jeg hadde nok valgt en guttedukke, en i blått. Noe som han hadde lettere kunne identifisere seg med[:)]

Skjønner ikke helt den greia med å tenke over om gutter skal få dukke eller ikke! Synes ikke noe om å dele opp så mye (feks du er gutt, du skal ha blått og grønt, leke med biler og være gutte-gutt og alt annet er skam, og du er jente, du skal ha alt rosa og bare leke med dukker og lære deg omsorg)
Her i huset har guttungen på snart 5 dukke. Den blir ikke lekt med så ofte lenger, men han har hatt den siden han var 1,5 år. Jeg blir vel slakta når jeg sier det her, men nå har jeg tilogmed hentet frem mine gamle barbiedukker! Minste frøkna synes de var kjempe fine, og jammen likte ikke guttungen de også! Joda han tok med seg 2-3 barbiedukker (inkl. ken) og satte dem på motorsykler og div, men på hvilken måte er dette skadelig for manndommen hans?
Han er like guttete enda, han liker best spiderman, batman, pokemon og div, og blir heller ikke flau av å fortelle at han har fått mine gamle barbiedukker.

Er det feil av meg å la minste jenta leke med spiderman figurene hans da kanskje? Hvorfor skal det bare gå en vei, er greit for jentene, men pass på så ikke guttene blir for femi?!?[:)]

ORIGINAL: svampebob

Skjønner ikke helt den greia med å tenke over om gutter skal få dukke eller ikke! Synes ikke noe om å dele opp så mye (feks du er gutt, du skal ha blått og grønt, leke med biler og være gutte-gutt og alt annet er skam, og du er jente, du skal ha alt rosa og bare leke med dukker og lære deg omsorg)
Her i huset har guttungen på snart 5 dukke. Den blir ikke lekt med så ofte lenger, men han har hatt den siden han var 1,5 år. Jeg blir vel slakta når jeg sier det her, men nå har jeg tilogmed hentet frem mine gamle barbiedukker! Minste frøkna synes de var kjempe fine, og jammen likte ikke guttungen de også! Joda han tok med seg 2-3 barbiedukker (inkl. ken) og satte dem på motorsykler og div, men på hvilken måte er dette skadelig for manndommen hans?
Han er like guttete enda, han liker best spiderman, batman, pokemon og div, og blir heller ikke flau av å fortelle at han har fått mine gamle barbiedukker.

Er det feil av meg å la minste jenta leke med spiderman figurene hans da kanskje? Hvorfor skal det bare gå en vei, er greit for jentene, men pass på så ikke guttene blir for femi?!?[:)]

Her går vi for mest mulig likestilling i arbeidslivet, men skal dele lekene opp i jente og gutteleker[&:][:D]
Skjønner ikke folk at vi i barnelekene danner grunnlaget for kjønnsrollemønsteret?!

Nei, la barna få leke med de lekene de selv har intresse av[:)]

det finnes jo feks. babyborn guttebaby, der klærne er blå osv, kansje mer guttevenlig.

men for alldel, jeg syns bare det er koselig at foreldre lar guttene sine leke med rosa osv.
det er egentlig bare tull at det er noe som er jentete og noe som er guttete

Det kommer vel ann på om gutten liker dokker i det hele tatt.

Vi kommer ikke til å kjøpe dokke til gutten vår pga den enkle grunn at han er redd dem. Liker dem rett og slett ikke. Han fikk ei dokke da han var 1 år og den nekta han å leke med. Gikk omveier bare for ikke å komme borti den.

Så liker gutten deres å leke med dokker er det vel greit samme hva pappen sier.[:D]

Back
Topp