Dobbeltnavn!

Muffe:)

Forelsket i forumet
Novemberlykke 2015
Dere som velger å ha to navn på barnet,opplever dere at de rundt er flinke til å bruke begge navna?Hva tenker dere om det?
Vi skal kalle sønnen vår Oliver-Luis,oppkalling etter fedrene våre. Tok mannen min i å bare bruke Oliver,sa at han måtte bruke begge navnene! Min familie vil være flinke til å bruke begge navnene, og har bestemt meg for å bruke bindestrek i navnet. Han sin familie bruker bare Oliver!Syns da ikke Oliver-Luis er et vanskelig navn! Og svogeren min har en datter med to navn,og de er flinke til å bruke de! Merkelige greier syns jeg:/ er stolt av navna og vil gjerne at begge blir brukt! Luis er etter min pappa og syns det er så fint!
Ble langt dette:p Unnskyld for det:)

Hvis det blir det navnet vi tenker på kommer vi nok til å si forskjellige ting.
Er flere I min fam med dobbelt navn og noen bruker begge andre bare ett, jeg tror det kommer ann på hva hører andre/foreldre/barnet selv sier det heter.

Sambo har dobbeltnavn, han selv bruker kun navn nr 2 til vanlig. Dette har jo resultert i at jeg også kun kaller han for det :p

Men familien hans er veldig på det å bruke begge navnene, selv om foreldrene kun bruker 1 av sine navn på seg selv ;)

Det er veldig forskjellig da. Jeg har dobbeltnavn selv, men kun mamma + frøken fra barneskolen som kaller meg for begge navna :P Om jeg skal være hundre prosent ærlig, så synes jeg også det høres mye lettere ut å bare si fornavnet til sønnen deres, så skjønner at flere gjør det. Datteren min har også dobbeltnavn, bonussønn også, men vi bruker alle bare fornavnet. De vet selv hva de heter til mellomnavn, men brukes mest på papiret.

Men hva med å fortelle familien at dere ønsker å bruke begge navna? De bør jo respektere det! Det hadde jeg såklart gjort om noen ba meg si begge navn til et barn.

Barns har ikke dobbelt navn :) men sambo har :) foreldrene bruker begge navn. Å jeg sier noen ganger bare det første å noen ganger hele :p
Barna å varierer :p hehe men han har ikke noe han foretrekker så :)

Jeg hadde å bedt om at begge skulle brukes vis det hadde betydning for meg :)

Både Oliver og Luis er flotte navn, og som lærer er jeg vant til at bindestreken er en beskjed om at begge deler hører med I fornavnet og skal brukes.

I hvert fall I begynnelsen. Etter hvert som man blir kjent med hverandre er det vanlig å forkorte og lage kjælenavn I uformelle sammenhenger. Jeg bruker sjelden alle stavelsene i navnet til datteren min, og opplever ofte at unger med lange navn svarer før jeg rekker å uttale alt. Med elevene mine hender det at vennenes forkortelser smitter over til meg også, dersom barnet selv liker det. Med min søsters yngste sliter jeg selv om jeg vet at foreldrene helst vil bruke både fornavn og mellomnavn, spesielt etter at ungen begynte å bruke bare fornavn selv.

Nå ble visst svarer mitt langt, også, Muffe:). Jeg ville bare få frem at det er vanlig, hyggelig og kjærlig å forkorte, og at det sikkert ikke er vrangvilje som får pappaen til å bruke bare Oliver innimellom.

Tusen takk for svar!:) merker at jeg overtenker!d kommer nok t å gå seg til automatisk tenker jeg:) venninna mi har termin en mnd før meg og d viser seg at de også vil kalle sønnen sin for Oliver!Så tror nok jeg setter bindestrek da:)

Det er jo dere som velger, om dere vil ha begge så må jo det respekteres tenker jeg. Mannen har dobbeltnavn, og for meg er det helt feil å bare si et av navnene, det er jo ikke han:P noen kamerater bruker bare første navnet av og til. Pappa heter det samme men det vet veldig få fordi der brukes bare det første. Så jeg tenker at dobbeltnavnet fort blir glemt om man ikke bruker begge til vanlig, og det er jo synd når dere vil ha begge.

Både Oliver og Luis er flotte navn, og som lærer er jeg vant til at bindestreken er en beskjed om at begge deler hører med I fornavnet og skal brukes.
Uten å være lærer, så er det også sånn jeg har lært det.

Utover det kommer det veldig ann på hva barnet sier selv. Har en venninne som jeg gikk på skole med som hadde dobbeltnavn. Besteforeldrene på ene siden prøvde å korte ned til kun det ene, men da ble det enten til at hun ikke reagerte eller at hun surt svarte 'jeg heter ikke X, jeg heter X-Y'

Back
Topp