Dobbelt statsborgerskap...

Majalis

Glad i forumet
Juli13-jentene
Sitter og prøver å finne ut hvordan man går fram for at barnet vårt skal få dobbelt statsborgerskap. Far er amerikansk statsborger og jeg selv har både norskt og svenskt statsborgerskap.

Er det noen som vet hvor jeg kan finne noe informasjon om hvordan man søker om at barnet får både norskt og amerikansk statsborgerskap? Lett meg ihjel på nettet og på amerikanske ambassaden sine hjemmesider, men finner ikke noe informasjon om det.

Da jeg og mine søsken ble født i Norge fikk vi dobbelt statsborgerskap automatisk, men jeg tror ikke systemet fungerer slik lenger...?

Ville tatt kontakt med ambassadene på hverdager. Det er sikkert en helt typisk problemstilling for dem.

Vet ikke hvordan det er med amerikansk statsborgerskap, men vet før kunne man ha to. Men når samboeren min skulle ha sitt norske pass for noen år siden fordi da kunne han få norsk, ville han egentlig ha delt, fortsatt ha fra sitt land å ha det norske . Da var det ikke lov lenger måtte bestemme å ha ett av dem bare.

Det var merkelig.. Jeg har to pass. Men skulle jeg velge å bli amerikansk statsborger så må jeg gi opp de andre... Så noen land godtar nok ikke to statsborgerskap. Skal ringe ambassaden i morgen for nå fant jeg ørten skjemaer som må fylles ut, men vi må nok ha hjelp til å fylle det ut gitt, hehe

Hehe ja er nok papirmølle vil jeg tro :) ja jeg vet ikke hvordan det er med andre land, men at du har to kan være at du fikk det for lenge siden. Men som sagt kan hende det går. Kan hende det hadde gått for han om vi sto på å men det var egentlig bare lettest å få det norske når han kunne få det, han kom jo som flyktning så da er det vel sånn at etter sju år så får man. Er ikke sikker.

Jeg tror ikke Norge liker å ta del i dobbelt statsborgerskap lengre? Det har jeg hørt hvertfall.. Eller er det sånn at man må bo i Norge i 5 år eller noe også kan barnet være norsk frem til h*n er 18 år og må da velge å bo enten i Norge eller USA? Veldig forvirrende alt det der..

Jeg tror ikke Norge liker å ta del i dobbelt statsborgerskap lengre? Det har jeg hørt hvertfall.. Eller er det sånn at man må bo i Norge i 5 år eller noe også kan barnet være norsk frem til h*n er 18 år og må da velge å bo enten i Norge eller USA? Veldig forvirrende alt det der..

Jeg tror ikke Norge er så strenge. Da jeg fylte 18 måtte jeg bare bestemme om jeg ville beholde mitt andre statsborgerskap, men da mine yngre søsken ble 18 gikk det automatisk. Vi har alltid hatt svenske pass, så det kan jo være noe av grunnen. Jeg vet at det er vanskelig å få amerikansk pass og amerikansk fødselsnr. så jeg vil helst ordne det mens han er liten. Da har han valget senere om han vil velge bort det ene framfor det andre eller beholde begge. Han må nok velge hvilket land han vil avtjene militæret slik som mine brødre har måttet, men de frasa seg ikke noe statsborgerskap.

Slik jeg skjønte det på blekka med papirer som vi må fylle ut så må vi bevise at mannen er amerikansk statsborger og at han har hatt fast bostedsadresse i USA før bla. Det burde jo gå greit :)

Back
Topp