Dobbelt så mye melk i ene brystet

MadeleineXX

Glad i forumet
❤️ Februarskattene 2019 ❤️
Julilykke 2023
Jeg fullammer gutten vår på snart 10 uker og pumper innimellom slik at min mann kan gi flaske som avlastning en gang i blant. Når jeg pumper kommer det ut dobbelt så mye melk fra det ene brystet i forhold til det andre. (Se bildet.) Er dette normalt? Brystet som produserer mest melk ser også mye større ut enn det andre og får raskere melkespreng. Brystet med minst melk blir det sjeldent spreng i. Kan man gjøre noe for at brystene skal produsere like mye og se like store ut? Jeg tror jeg har "gjort vondt verre" ved at jeg har foretrukket å amme på brystet med mest melk i.
 

Vedlegg

  • 20190329_234433.jpg
    20190329_234433.jpg
    36,8 KB · Visninger: 11
Det er faktisk ikke noe uvanlig at det er forskjell på puppene, mange som har «godpupp». Og det kan bli veldig synlig ved pumping. Du kan prøve å jevne det ut ved å amme mer på den «dårlige» puppen, men helt likt er det ikke sikkert det blir uansett da.
 
Am mest fra den med minst.

Men ja det er ikke uvanlig. Jeg hadde det også så at en var go-puppen. Den er i dag en cup str større enn den andre. (jeg ammer ikke lenge, yngste er tre år)
 
Den du ammer mest på blir også «innstillt» til å produsere mer melk. Derfor er det ganske vanlig å bytte på anenhver gang hvilken side man ammer fra. Enkelte bruker feks et hårstrikk rundt hånden for å hjelpe å huske hvilken side de ammet på sist:)
 
Tror det er mer vanlig enn at begge puppene er helt like. Jeg ammet mer fra den puppen som ikke var favorittpuppen for å utjevne forskjellene, og det fungerte nokså bra for å øke produksjonen. Håndmelket på den med mindre i også mens hun drakk fra den andre. Hun ble litt frustrert av det innimellom, men da byttet jeg til favorittpuppen igjen en liten stund før jeg ga fra den med mindre melk i.
 
Godt å høre at dette ikke er uvanlig! Da får jeg prøve å amme mest fra den "dårlige" puppen fremover og håpe at den vil øke produksjonen litt. Jeg har en singel brystpumpe også, så kanskje jeg bør pumpe det brystet de gangene minien ammer på den gode puppen. For da blir den ikke værende inaktiv i for mange timer. Takk for svar :happy:
 
Jeg hadde det også slik. Prøvde å amme først fra den puppen med minst melk, og sørge for at den ble helt tom før jeg la til den andre puppen. Da stimulerer man til mer melkeproduksjon. Men jeg hadde alltid mest i den andre, og det var også favorittpuppen til begge barna.
 
Jeg hadde det også sånn. Har forstått at det er rimelig vanlig.
 
Samme her, fikk fra melka kom, en pupp som var mye større enn den andre. Prøvde en stund å jevne det ut, men ga opp etterhvert.
Det er fortsatt godpuppen til jenta på 19mnd og i tillegg til at det er mer melk i den er også utdrivingen sterkere på den.
Spent på om det vil jevne seg litt ut igjen når jeg er ferdig å amme, eller om jeg er stuck med en «vanlig» og en stor pupp :rolleyes:
 
Jeg har endt med ulik størrelse på puppene og skulle hatt c cup på ene og d cup på andre. Men har ikke gått til det skritt å kjøpe en av hver og klippe opp og sy sammen så jeg ender men litt for liten og litt for stor alt ettersom.
 
Back
Topp