Dobbelt opp til bhg?

Julilykke-17

Forumet er livet
Julibaluba 2017
Februarbarna 2020
Marsboere 2020
Frøkna begynner i barnehage etter nyttår, og nå som det nærmer seg Black friday lurer jeg på om vi trenger dobbelt opp av alt? Vi har to vinterresser, og jeg ser for meg at to regnsett kan være greit siden hun bader i pyttene.. hvor mange par votter bør man ha? Og hva med sko? Hun har så liten fot at hun ikke passer i f eks cherrox enda, så da må vi evt kjøpe dobbelt opp med vinterskoene hun har.
 
Vi har dobbelt opp med dresser, regntøy og votter. Har et par ekstra gummistøvler stående i barnehagen, men joggesko/vintersko har vi kun et par av (det har barna på seg når de kommer til barnehagen). Mine barn er 1 og 2 år.
 
Første året hadde vi ikke brukt for dobbelt opp. De var ikke så mye ute, så det hadde vi ikke trengt. Vi hadde en dress hjemme da. Men ikke to i bhg.
Har du et sett regntøy og en parkdress, har du to skift ;)
Av sko har vi oftere ekstra sko, men nå er min 4 år. Vintersko x 2 og støvler med ullfôr.
Ellers har vi joggesko, GTX sko og støvler.
Votter har vi 3 par liggende, i forskjellige tykkelser;) er vi i en periode med slaps, tar jeg med regnvotter og har ullvotter i.
 
Varierer sikkert fra barnehage til barnehage, men i den ene jeg har jobbet i var 1-årsgruppa ganske lite ute i forhold til de større, så som de nevner over trenger du nok ikke dobbelt av alt nå. :happy: Mye av tiden går jo til å sove i barnehagen når de er små også :) Så ville ikke svidd av masse penger på dyre varer selv om de er på tilbud, men det er bare min mening da :happy:
 
Frøkna begynner i barnehage etter nyttår, og nå som det nærmer seg Black friday lurer jeg på om vi trenger dobbelt opp av alt? Vi har to vinterresser, og jeg ser for meg at to regnsett kan være greit siden hun bader i pyttene.. hvor mange par votter bør man ha? Og hva med sko? Hun har så liten fot at hun ikke passer i f eks cherrox enda, så da må vi evt kjøpe dobbelt opp med vinterskoene hun har.
Vi har ikke dobbelt opp. Hun har 2 barnehagedresser, men bruker bare den ene, og den tørker kjempefort og er vannavstøtende. Hun har to gummibukser, men kun den med seler blir brukt av praktiske årsaker. Hun har kun 1 regnjakke, og det holder i massevis!
 
Vi har ikke dobbelt opp. Hun har 2 barnehagedresser, men bruker bare den ene, og den tørker kjempefort og er vannavstøtende. Hun har to gummibukser, men kun den med seler blir brukt av praktiske årsaker. Hun har kun 1 regnjakke, og det holder i massevis!
Jeg er garantert hun mammaen som glemmer å ta med dressen hjem fra bhg til helga, så når vi fikk arve en superfint brukt reimadress takka jeg lett ja. Får bruke denne første sesongen på å se hvor svimete jeg er kanskje. Dumt å kjøpe utstyr vi ikke får bruk for også!
 
Jeg er garantert hun mammaen som glemmer å ta med dressen hjem fra bhg til helga, så når vi fikk arve en superfint brukt reimadress takka jeg lett ja. Får bruke denne første sesongen på å se hvor svimete jeg er kanskje. Dumt å kjøpe utstyr vi ikke får bruk for også!
Jeg er svimete for tida, men har huska å ta med dressen hjem for vask og hjem til helg, og så tilbake i barnehagen igjen. Det blir lett rutine på det. De små vokser så fort ut av klærne sine uansett. Men arveklær sier man aldri nei takk til med mindre man allerede har mengder av akkurat det som noen tilbyr. De fleste barnehager har også tørkeskap, og da trenger man ikke mengder med skift om de blir våte.
 
Har ikke trengt dobbelt av alt og jeg er svimete :p Vi har heller eksempelvis kjøpt skotørker, og har sekk vi har med mellom barnehagen og hjemme de gangene nå må hjem. Tenker litt miljø og med å ikke ha unødvendig mye ting og :)
 
Aldri hatt dobbelt opp tar hjem det vi trenger før fri... ikke tid å gå ut på masse i ukedagene uansett
 
Vi har både dobbelt, trippelt osv av dresser, regntøy osv. Ett eller to sett i bhg og et hjemme. Regntøy har vi sikkert 5 sett totalt av siden ungen bader i alt sv sølepytter, så blir fort to skift om dagen i bhg. Sko og slikt har vi dobbelt av alt. Men kjøper stort sett kun brukt.

Skal nevnes at det er en friluftsbhg så de er ute uansett vær(nesten)
 
Nå vet jeg ikke hvor gammel frøkna er, men hvis hun er 1år, og dere bor et sted med hovedsakelig snø i januar-April holder det med:
1 dress og et sett regnklær.
2 Luer-enten en med og en uten hals, eller knyteluer som sitter godt rundt ørene.
1-2 Hals/buff hvis lue uten hals.
2 vintervotter og 1-2 regnvotter- prøv å bruk litt tid på å finne noen som passer frøkna, votter er ikke bare votter. Selv om det står 1 år på, er det utrolig mange votter som er veldig store, spesielt regnvotter.
Vintersko- både 'vanlig' som er litt høye og cherrox, evt støvler med ullsokker.
1-2sett med fleece/ull
Grunnen til at jeg skriver 2 av de ulike tingene er pga hvis lua/halsen/vottene,fleece blir vått, er det godt med tørt skift.
Jeg jobber på en småbarnsavdeling og er dette jeg anbefaler foreldrene. I tillegg kommer jo klærne til bruk for soving, hvis de sover i vogner ute. Veldig greit med et sett som er kun til soving, da er det alltid tørt og tilgjengelig. Der anbefaler hvertfall vi 1 lue, fleece/ull dress/Sett, tynne votter og ullsokker.
 
Har ikke dobbelt opp av noe som helst og det har fungert helt fint :)
 
Det kommer helt ann på hvilken/hvordan barnehage hun skal gå i..? Men fra Januar til Påske er somregel disse små mere inne enn ute.. minste mi hadde behov for to vinterdresser og to regndresser når hun starta.. hun var mye nede på bakken i vann og selv om klærne var «vanntett» og «vannavvisende» ble hun ofte litt våt.. godt å ha en ekstra når den andre henger til tørk.. anbefaler foret og uforet regnvotter med kliper eller tau slik at de sitter på.. + ull for å ha inni..
hadde to luer med hals en tynn og en tykk. Og to vanlige. Flere par med votter.. disse små er mester i å kaste bort i allefall en da di blir frustrete over å ikke kunne gripe tak i noe med tykke votter på. Kjøp pent brukt og på tillbud.. om du ikke har tillgang til arvaklær..
Ble mange helskift ila en uke, glad unge som fikk utfolde seg i vann og snø uten at hun ble fri for klær.
De fleste barnehagene har ett ønske om hva som børr være i skiftetøysekk/hylle.. dette er utarbeidet fra rutinene og hvilket behov som kan oppstå.. sjekk nettsiden så kanskje du får en liten peikepinne der[emoji4]
 
Ullvotter er det beste du kjøper til bhg start.
Jeg jobber i barnehage og har de minste (1 åringer) , vi er ute minst 1 gang pr dag. Regnvotter og vintervotter er noe herk, de passer sjeldent godt på hånda og barna klarer ikke ta opp spade eller gripe noe som helst med de. Små hender blir fort kalde og det beste er hjemmestrikka ullvotter som sitter godt på hånda og er gode og varme selv om det er bløtt og kaldt.

Og gode Goretex sko istede for støvler, de minste sliter med å gå med støvler da det stivner av foten. En støvel kommer ofte høyt opp på leggen og gjør at barna blir mer ustødige. Og kan de ikke å gå så faller de bare av.
 
Nå vet jeg ikke hvor gammel frøkna er, men hvis hun er 1år, og dere bor et sted med hovedsakelig snø i januar-April holder det med:
1 dress og et sett regnklær.
2 Luer-enten en med og en uten hals, eller knyteluer som sitter godt rundt ørene.
1-2 Hals/buff hvis lue uten hals.
2 vintervotter og 1-2 regnvotter- prøv å bruk litt tid på å finne noen som passer frøkna, votter er ikke bare votter. Selv om det står 1 år på, er det utrolig mange votter som er veldig store, spesielt regnvotter.
Vintersko- både 'vanlig' som er litt høye og cherrox, evt støvler med ullsokker.
1-2sett med fleece/ull
Grunnen til at jeg skriver 2 av de ulike tingene er pga hvis lua/halsen/vottene,fleece blir vått, er det godt med tørt skift.
Jeg jobber på en småbarnsavdeling og er dette jeg anbefaler foreldrene. I tillegg kommer jo klærne til bruk for soving, hvis de sover i vogner ute. Veldig greit med et sett som er kun til soving, da er det alltid tørt og tilgjengelig. Der anbefaler hvertfall vi 1 lue, fleece/ull dress/Sett, tynne votter og ullsokker.
Takk for utdypende svar! Hun er 18 mnd når hun begynner i bhg, og de sover ute i vogn.
 
Vi har alltid hatt dobbelt opp med skift i bhg, mitt barn skal ikke lide fordi det ikke har klær nok til p være ute
Vi hadde ikke regntøy da men skalltøy
Anbefaler ull foran fleece om barnet tåler ull
Sovevotter, tynn lue og tynn ulldress til soving
Tynne ullvottter med overtrekksvott utenpå


Vi haddei tillegg ett sett hjemme, vi er mye ute og viktig med nok klær
 
Jenta mi starta ikke i bhg før hun var 2 (5 nå), men vi har aldri hatt behov for dobbelt sett. Med unntak av votter, der er det greit å ha et ekstra par om de blir våte. Også har vi hatt to par vintersko, ett til bhg-bruk og et par litt penere sko.

Kjøp heller litt gode dresser, så er det sjeldent det blir vått eller må skiftes. Og invester heller litt ekstra i ull om jenta di tåler det :)

Kan anbefale viking windchill av sko og hestra fjellvett med uttagbart ullfor (dyr, men ekstremt god!)
 
Back
Topp