Do problemer...

ElisabethRB

Forumet er livet
Er det flere enn meg som ikke klarer å gå på nr 2??
Jeg sliter skikkelig....
Sorry detaljer liksom, men etter en uke eller mer, må jeg sitte i hvertfall 30 min og trøkke til jeg er blå, og enda er det ikke stort som kommer...
Har faktisk gått til det steget at jeg tar avføringsmiddel nå (Laktulose), og håper at det blir bedre etterhvert...
Usj....[:'(]

jepp jeg sliter.. og det er ikke gøy.. og jeg hater og sitte lenge på do også..

jeg hadde samme problemet, men fant ut at slike uber grove knekkbrød, fullkorn, og masse vann hjalp etter noen dager, og om det skulle skje motsatt var det bare å drikke mindre vann så roa det seg igjen [:)] går fortsatt en ukes tid, men når det først skjer no, så er det som vanlig hvertfall å ikke ett slit [&:]

Har hatt det samme problemet hele svangerskapet, men med litt biola og linfrø regelmessig så ordnet det seg sånn at jeg klarte å gå 2 ganger i uka iallefall....

Har litt trøbbel igjen nå etter en uke i Tyrkia med alt annet enn fornuftig kosthold [:-]

Drikk masse masse masse vann jenter selv om dere må fly på do hele natta så drikke utrolige mengder med vann!!!!! og få minst 30 min med mosjon hver dag tro meg det hjelper..
Hadde slike problemer selv i begynnelsen av svangerskapet snakket med moren min om det og hun har jobbet i helse vesenet i alle år og det er kanskje det beste rådet hun noen gang har gitt meg[:D][:D]

Det fungerer etter bare noen få dager [:)]

Jeg sliter også med det for tia.. Og har prøvd det meste, både MASSE vann og mosjon og div andre ting, så nå har jeg kjøpt meg lactulose jeg også.. Tar det hver dag, og får gått på do ca annenhver dag nå (klarer ikke gå lengre for da blir jeg uvel..). Så takker han der oppe for at det finnes noe sånt.. [8D] Men det er fortsatt strevsomt å få det ut...

jeg har måttet ta dulcolaxtabletter to ganger pga at det har vært helt forsteinet. Har nå begynt å drikke et glass activia med jordbærsmak hver dag, og er på do hver eneste dag! [:D] Liker egentlig ikke youghurt, og biola synes jeg heller ikke er godt, men jordbæractiviaen synes jeg faktisk er ganske god!

ORIGINAL: GledeSprederen

jepp jeg sliter.. og det er ikke gøy.. og jeg hater og sitte lenge på do også..

Huff jenter, dette er ikke no gøy. Sliter og, men det gjør jeg generelt, når jeg ikke er gravid og..men nå er det ille[&:]
Jeg kjøpte microlax på apoteket, funker kjempe fint, og har ikke noe skadelig påvirkning av fosteret, som f.eks. andre laserende mideler som laksoberaldråper kan ha.
Anbefaler at dere prøver det, ikke veldig behagelig, men det funker slik at man får tømt seg litt mer enn bare den lille man sliter i 30 minutter med[&o]

Ja, jeg sliter også.. Ingenting som hjelper her, men tørr ikke ta avføringsmiddel [&:] Eneste som kan ha en liten effekt er sterk kebab [;)]

ORIGINAL: Sisko

Kuren min har blitt å spise en kiwi til frokost (så moden som over hode mulig) og etter middag så setter jeg til livs en sviskedrikk (slik man gir til små barn hvis de har treg mage, finnes der babymaten står). Det har funka utrolig bra, og har ikke hatt noe problemer med magen etter at jeg begynte med det!

takk for tips[;)]

Eg har faktisk alltid hatt heilt d motsatte problemet fram t eg blei gravid, nå har d liksom stabilisert seg [8D] 

Aldri hatt noe problemer med disse do-besøkene før,og har nærmest hatt "faste" tider å gå på do på [8D] Men NÅ... Går "litt" tregere gitt!! [8D]

Jepp, sliter litt med det og, men drikker biola, når det blir for ille og spiser bare veldig grovt brød, knekkebrød og sånn og drikker masse vann. Og hvis det stopper helt, så spiser jeg tørket aprikos, det hjelper og litt. Klarer faktisk annen hver dag nå. Men det er jo vanlig når en går gravid at det går litt treigt..

Jeg var livredd for å få trøbbel da jeg begynte på jerntabletter, men det har gått overraskende bra! De første dagene med høydose jern, tok jeg 10 ml Lactulose morgen og kveld.. Men da ble jeg så dårlig i magen at jeg kutta til bare om morgenen.. Nå har jeg ikke tatt Lactulose på tre-fire dager og er fremdeles på do hver dag og er BANK I BORDET ikke obstipert [:D] Men, kjenner jeg antydning til obstipasjon, så nøler jeg ikke med å ta Lactulose..

Og bare så det er sagt: Lactulose er ikke ikke farlig å ta i svangerskap [:)] BARE HUSK: den får motsatt effekt dersom en ikke DRIKKER MYE ved siden av.. min 2,5 l i døgnet..

Eneste er at gravide ikke skal ta Parafin.. Parafin var mye brukt i gamle dager mot forstoppelse. Men det som er med parafinen er at den legger seg som en hinne i tynntarmen og dermed også hindrer opptak av vitaminer og mineraler.. Og vi som er gravide trenger jo absolutt det vi får av begge deler!

Er endel andre avføringsmidler på markedet, men jeg er usikker på disse og graviditet...

ellers funker jo disse gode, gamle rådene som:

• Aktivitet
  • Masse vann
  • Mat med mye fiber
  • Havregrøt til frokost og kvelds.

Også jenter: For å forebygge hemoroider så er det anbefalt å IKKE sitte å trykke i evigheter... Nedpress og trykk er ikke bra [:)]

Håper dette var litt til hjelp!

Her går det litt opp og ned.. Men har slitt litt i det siste ja:P

i følge pakningsvedlegget på dulcolax og de på apoteket er dulcolax ufarlig når man er gravid. Men feks naturpreparater som Frukt&fiber skal man være forsiktig med. jeg har tatt dukcolaxtabletter, da avføringen har stoppet langt oppe i tarmsystemet. Microlax og slikt fungerer vel best på å mykne avføring som sitter i endetarmen. synes også det er vanskelig å holde microlax inne lenge nok til at den har effekt. men dulcolax bør jo ikke brukes jevnlig da den kan nedsette tarmens egen evne til å få "møkka" ut, men i desperate tilfeller er den gull verdt!

Back
Topp