Do/potte trening

mammatilstorm

Elsker forumet
Trenger litt hjelp i startfasen her. Jeg vet ikke hvordan jeg skal få han til å forstå at han må SI I FRA når han skal på do i stedet for å gå å gjemme seg.Noen som har noen råd.?

mammatilstorm skrev:
Trenger litt hjelp i startfasen her. Jeg vet ikke hvordan jeg skal få han til å forstå at han må SI I FRA når han skal på do i stedet for å gå å gjemme seg.Noen som har noen råd.?

Vet ikke helt om jeg er den beste til å svare da men...

Hvor gammel er gutten din?

Jeg kjøpte noen fancye truser til lille mannen min som fyller 3 år i august. Han nektet å bruke potte eller do eller noe, alt skjedde i bleien, og når det var snakk om at han skulle sitte potten, som er blitt det han foretrekker mest, så var det ville protester.

De fancye trusene slo an. Han var veldig motvillig med en gang de kom på, og første tisseuhellet kom allerede 2 min etter trusen var på, men det var bare noen dråper. Han synes det var ekkelt og ville ha av trusen. Jeg forklarte han at det er slik det kjennes ut når du IKKE har bleie på, så da MÅ du gå på potten når du skal tisse eller noe mer, er bare sånn det er, du er stor gutt nå. Og ikke minst at trusen som hadde ufo-motiv på seg var blitt våt! Det var jo det verste! Han skjerpet seg med en gang. Ett uhell til, ny truse og helt tørr siden nesten, dette er vel 2 uker siden nå. Han er kjempeflink, og kjempe stolt av trusene. Så de gjorde virkelig susen. I bhg så har de ikke alltid tid til å følge han opp med det å ha på truse, for han løper ganske ofte på potten da. men selv når han bleie på nå så er han nesten helt tørr, for han vil gå på potten nå, og får seff masse skryt når han gjør det emoticon

Og snakker vi om lille herremannen min så gir han lyd fra seg. Hn stod nettopp i sengen sin å ropte at han måtte tisse! Med bleie på, men den er som regel knusk tørr om morgenen :)

Håper du lykkes med din også tilslutt!

Ble langt dette her... upsi!

Aner ikke.. min roper (ROPER, uansett hvor vi er) "BÆÆÆÆSJ!" når hun må bæsje..men det er liksom to sekunder før den kommer, akkurat like før hun begynner å trykke omtrendt, sååå det er egentlig ikke til noe hjelp.. :P

Concider this a dytt ;)

det hjelper ikke hva jeg enn gjør. Kjøpt stilige truser som han syntes er stas å ha på,men uhell etter uhell skjer. Roser han til skyene når han endelig går med på å sitte på do eller potte,men hjelper ikke.Klistremerker er ikke belønning nok/spennende nok,så jeg er blank. Han syntes det er kjempe ekkelt å tisse og bæsje i trusa,men likevel skjer det  *frustrert*

Jeg har ikke noen andre råd enn å begynne do trening før de er blitt så store, slik at det tilslutt blir en ren rutine med tiss og bæsj på do og at det er morro.

Jeg begynte å sette henne på do før hun skjønte noe spesielt ut av det etter soving, spising og ellers, men så fort det kom noe så ble det klapp og ros. Da var hun 13 mnd og det gikk ganske fort (3 mnd) før hun skreik bæsj bæsj bæsj hver gang hun måtte bæsje. jeg løp som styggen var etter meg og tok ungen under armen og heiv ho på do hehe. heldigvis er det bare for en liten periode, for de klarer å holde igjen etter hvert.men det er jo verd det. 7 mnd etter var hun tørr.

Hva med å sette han på do mange ganger om dagen. Det hjelper ikke å ha litt do trening nå og da. sett han der etter soving og spising og når du tror noe er på gang også sitter du der med han til det kommer noe. kanskje du må sitte 10 min eller 15 min, men når det kommer, så ros masse. gjør dette til noe som virkelig kan gjøre en stolt. og kommer det ikke noe, så prøver dere igjen senere (3-10min). og hvis han er en som gjemmer seg bort så kjenner du barnet ditt å vet når ting skjer. da tar du han fort på do og sier at det er på do man skal bæsje:) og gjør det litt morro også. men man kan ikke gjøre det 4-5 dager på rad for så å ha et opphold, det mener jeg. man må bare hive seg ut i det først som sist.

Skjønner at det kan virke frustrerende når uhellene skjer gang på gang, men hold ut, det trengs bare litt mer øving.Lykke til

Vi holder på med det nå.. Kjøpte klistremerkebok og en haug med klistremerker.
så tok vi av han bleien. de første 2-3 ukene sa han ingenting, så vi tok han på do HELE tiden. sikkert hvert 15-30 min.. Men plutselig denne uken her gir han beskjed, og han løper inn på do selv. Idga har han t.o.m baiset på doen *stolt*

Men sant skal være sant, vi er ikke så flinke å ta av bleien, blir noen timer her og timer der, og i barnehagen bruker han bleie.. Men idag begynte han på ferie, så har han  nok tørr på dagtid iløpet av juli :)

Men husk å SKRYTE og JULBLE masse :) Lykke til!

vi holder også på og her har jeg kjøpt inn klistremerkebok og klistremerker. det er kjempestas, men treningen går likevel ikke på skinner enda. vi har holdt på med truser på dagtid i 4-5 dager nå og det er litt opp og ned hvordan det går..

Vårt problem er at hun ofte nekter å sette seg på potta og sier hun ikke må tisse. 5 minutter etterpå sier hun "ånei, mamma.." og setter seg på potta MED trusa på og tisser gjennom den... i går gikk det vel 4 truser mens i dag har vi bare bytta 1 gang.

Har ingen gode råd til deg, men ønsker dere lykke til og håper det går bedre etterhvert 

Back
Topp