DNA og arv

• Trådstarter Trådstarter Eline2020
  • Opprettet Opprettet
E

Eline2020

Guest
Må jo bare vente å se, men noen av dere som er drevne på DNA og arv osv?

Jeg har røslig hår, veldig lys hud og masse fregner.

kjæresten min har vanlig hud som blir sommerbrun og mørkt hår, men ser på barnebilder at han var blond som liten.

Husker fra jeg gikk på sykepleien da kunne man se sånn tabell osv hva sannsynligheten ble osv men husker ikke nå lengre.

Noen av dere som vet?
(Bare for moroskyld)

Må jo bare vente å se, men noen av dere som er drevne på DNA og arv osv?

Jeg har røslig hår, veldig lys hud og masse fregner.

kjæresten min har vanlig hud som blir sommerbrun og mørkt hår, men ser på barnebilder at han var blond som liten.

Husker fra jeg gikk på sykepleien da kunne man se sånn tabell osv hva sannsynligheten ble osv men husker ikke nå lengre.

Noen av dere som vet?
(Bare for moroskyld)

Jeg har vanlig vanlig hud, blir sommerbrun, blå øyne og har mørk blondt hår. Mannen er masse fregner, lys i huden, brune øyne og rødhåret. Vi har 2 barn sammen og ingen av de har fått rødt hår til nå, men vi har ei med blå øyne og en med brune øyne. Blir spennende å se hvordan denne blir :happy:

Sannsynligheten er vel størst for at barnet ditt får fars farger. Genet for rødt hår er vel recessivt, noe som betyr at både du og barnefar må være bærere av genet (trenger nødvendigvis ikke å bety at dere begge har rødt hår). Er vel derfor rødt hår er så sjeldent :-) har rødt hår selv men mannen har mørkt, sønnen vår har fars farger (både hud, hår og øyenfarge). Spent på om lillebror får rødt hår eller ikke :-)

Dette er interessant! Jeg hadde rødt hår som liten, er nå lys i huden og har vell originalt mørkeblondt hår.
Da vesla til slutt fikk hår, var det røligt og har bare blitt sååå nydelig!!
Men broren, med samme far og alt, har til nå vært kritthvit i håret (og lysere i huden faktisk!) !
Men nå er håret mer mørkeblondt det også da :)

Nå venter jeg smått med nye samboeren- og DET blir spennende, han har de bruneste øynene, maaassse og tykt brunt hår og krøller og gylden i huden!!!
:Heartblue

Vedlegg

• 20200331_101506.jpg
    20200331_101506.jpg
    27,8 KB · Visninger: 76
Dette syns jeg er spennende :joyful: Nysgjerrig på hva barnet i magen kommer til å arve fra oss begge. Jeg har brune øyne, brunt hår og blir lett gylden-brun om sommeren. Hatt brunt hår fra fødselen av. Barnefar har grønne øyne, mørkt hår og blir veldig lett brun, men var platinablond da han var liten :p

Kan ikke så mye om det, men barnefar og jeg har mange av de samme trekkene, lik hudfarge, Øyenfarge osv. Men han har mørkeblondt hår og jeg rødblond. Vet at fra tidligere at de rødeligegene er ganske sterke i vår familie ettersom både jeg og søsken mine har rødelig hår og ikke mørkblond som min far igjen. Men spent på om hu får rød eller blondt hår :dummy1:

Kan ikke hjelpe så mye for hva sannsynligheten er for det ene eller det andre, men synes genetikk er veldig spennende :D Spesielt øyefarge. Mannen min har knallblå øyne, og jeg har mørkebrune. Min egen mor har grønne, og pappaen min har brune med litt grønnskjær. Sønnen min hadde like knallblå øyne som pappaen sin i starten, men nå 3 år gammel ser vi antydning til grønnskjær i noen partier :) Spent på om nestemann arver mine brune øyne.

Genetikk er spennende!
Her har både jeg og barnefar grønne øyne, mens tre besteforeldre har blå og en har blå/grønne! Mine tre brødre og hans søster har alle blå øyne :)
Så ligger vel i kortene at frøkna får blå eller grønne :Heartpink

Dette er spennende, husker vi hadde en del om det i naturfag på videregående ☺️

Her har vi begge typisk nordisk utseende NÅ. Mørkeblondt/blondt hår og blå øyne. Lite med fregner, jeg får ganske mange av sola på sommeren. Begge blir lett sommerbrun.
Da vi var små barn derimot: jeg ble født med svart hår og hadde mørkebrunt hår frem til jeg ble 2-3 år og det ble mer mørkeblondt, av og til ganske lyst på sommeren.
Samboer var helt hvit i håret sitt som barn - lenge, men har en vanlig blond/mørkeblond farge nå.
Jenta vår født i 2015 ble født med masse mørkt hår slik som meg, men er nå veldig lyseblond i håret. På sommeren blir det nesten hvitt. Knallblå øyne. Så er spent på lillesøster som kommer, men regner med det blir noe likt ☺️

Pappaen til min første jente har svart hår og brune øyne og lys brunfarge i huden. Jenta vår fikk brunt hår, blå øyne (frem til hun var 3, nå er de grønne) og Hun er helt hvit i huden:) Pappaen til denne babyen har også svart hår og masse tette krøller, brune øyne. Han er veldig lys i huden (men broren og søstra hans har fin brun farge) så er sååå spent på han lille tassen her

Hårfarge og hudfarge er ganske mye mer avansert enn enkel Mendelsk arv, så man kan ikke sette det opp som en tabell :)

Jeg er master i biologi og har jobbet mye med DNA, dóg på litt større skala (evolusjonær utvikling,) men vil si jeg kan litt om DNA ihvertfall :)

Back
Topp