Ditt beste tips?

Romle

Gift med forumet
VIP
Junibarna 2015
Jeg fikk nummer to for tolv dager siden, og fra og med i morgen skal jeg være "alene" med både han og toåringen. Hele neste uke skal toåringen i barnehagen, så jeg må opp og stelle og ordne begge barna og meg selv, få toåringen i barnehagen, hente og ta vare på til toåringen er lagt. I to uker etter det er barnehagen stengt, og jeg skal være alene med begge barna her hjemme. Jeg er litt nervøs, og lurer på hvordan jeg best mulig kan gjøre dette til fine dager for oss alle tre. Noen med erfaring? Hvordan gjorde du det? Jeg ønsker meg dine beste tips for en minst mulig stressende hverdag med to små, særlig når den ene er så liten at det ikke er faste rutiner på ting enda. :)

Har ingen erfaring på å være alene så lenge, men tenker at min når de var to år var veldig fornøyde med bare å gå tur i skogen, eller være på lekeplassen, og der kan man jo ha med vogn.
Smøre matpakker, kose seg ute og ta dagen litt som den kommer..

Sover enda toåringen på dagen ville jeg anbefalt deg å sove samtidig.

Liker toåringen å være ute, kan dere trille til en lekeplass/Hagen. Da får du slappa litt av mens toåringen får ut energi.

Jeg var en del alene med de to eldste, og 2-åringen min gikk ikke i barnehage da vi fikk nr 2. Jeg synes ikke det var noe særlig stress, jeg tror dette går mye bedre enn du frykter. :) Mitt aller beste tips er bæresjal, så kan babyen være med overalt, mens du har hendene fri. Det nest beste tipset er å ha noe nytt på lager til 2-åringen, så du kan finne fram hvis ting blir vanskelig en dag. En ny bok, et nytt puslespill, nye sokker med morsomt mønster for den saks skyld, som kan tas fram hvis du virkelig trenger å ha ham blid og fornøyd en liten stund mens du håndterer en eller annen katastrofe. :P

Ellers var jeg nøye med å finne på noe med 2-åringen mens jeg ammet babyen. Når lillesøster ble sulten, så brukte jeg å rope på ham for å lese en bok, eller satte meg ved kjøkkenbordet og ammet så vi kunne pusle eller spille brettspill. Ha planen klar før babyen blir sulten, så slipper du at eldste blir rastløs og roter til hele huset mens du ammer. La eldste delta på alt han vil med babyen også (stell, velge ut klær osv.) så går ting glattere.

Så tror jeg det går an å bli gal uten voksenkontakt en måned, så prøv å få avtaler med andre innimellom. Spør om noen vil møtes i parken, på stranden eller på lekeplassen, eller inviter andre med 2-åringer på lunch eller enkel middag. Dette kan være tidspunktet for å besøke oldeforeldre eller gammeltante Olga som du ikke har sett siden jul. :P Kom dere ut så både du og 2-åringen får litt variasjon i alle fall. :)

Det er ikke dumt å senke kravene litt heller. Hvis babyen krever mye en kveld, så er det ingen katastrofe om 2-åringen får være oppe en time lengre enn vanlig, eller om han får se litt mer barne-tv enn du egentlig liker. Litt støv i krokene noen uker tar ikke livet av noen, og ingenting skummelt skjer om klesvasken blir liggende en stund i maskinen før den blir hengt opp. Er du utslitt når ungene sovner om kvelden, så legger du deg selv, du styrer ikke med å plukke opp de siste lekene fra gulvet.

Til slutt handler det mye om planlegging, og å gjøre ting med en gang du har tid. Greier du å pakke klar stellevesken og legge fram klær dagen før er mye gjort. Strandbagen kan alltid være klar med alt annet enn maten, og utelekene kan ligge klar i en egen pose i tilfelle dere vil på lekeplassen. Da slipper du stress hvis du bestemmer deg for noe. Kle på hele familien ordentlige klær med det samme dere står opp, (selv om klokken er alt for lite :P ), så er det fort gjort å komme seg ut dørene om noen ringer og spør om du vil være med på noe. Slike småting gjør underverker for å hindre stress. Hvis babyen er mye urolig, og det er vanskelig å planlegge tid til ting, så liker jeg veldig godt mat som kan gjøres klar tidlig og bare stekes når vi skal ha den. F.eks. fiskegrateng, lasagne, ovnsbakt fisk og grønnsaker osv, som du kan ta i ovnsformen 8 om morgenen om det er da du har tid, og så bare sette i ovnen når du vil ha middag. Tror ikke du får bruk for det altså, men hvis det blir hektisk er det veldig greit. :)

Var alene i 3 mnd da jenta var nyfødt (2 uker) og sønnen akkurat 1 år.
Vi var på en del kjøretur, for de elsket å sove i bilen.
Dro på besøk til familie/venner, så jeg kunne sove ut litt. (Våknet grytidlig, og var masse våkne på nettene).
Gikk turer :-)
Gikk på butikken, når noen passet på barna hjemme i 10 min mens de sov (bestemoren min). Prøvde å gjøre det lettere ved å dusje eldste rett før han la seg, og baby badet da eldste sov etc.

Sov når du kan :-) Ta imot all hjelp du kan få :-)

Er alene med ei på snart 3, og ei på snart 6 mnd hver dag. Det greier du fint ;-) masse aktiviteter dere kan finne på.

Jeg kjørte også en del bil da mine var så små. Da sov begge, og jeg fikk slappet av litt, tenkt mine egne tanker, hørt litt på radio, drukket en kopp kaffe osv. Hvis jeg var hjemme mens begge sov ble det alltid til at jeg ryddet, og var helt utslitt når de våknet igjen...
Bare innfinn deg med at det er litt unntakstilstand, og at det går over, og gjør det som må til for at det skal funke, selv om det innebære brødskiver til middag, ekstra is og barne-tv :)

Her var jenta mi 1,5 år da minsten kom. Han sov mye den første tiden så da brukte jeg tid på å gi oppmerksomhet og lekte med eldste :) Så var vi mye ute, da minsten sov eller bate låg i vognen :) Eldste sov også da ett par timer på dagen, så prøvde å slappe av da om baby også sov :) Alt går seg til :) Masse lykke til! :)

Jeg har jo bare en. Men om jeg kan få anbefale moen uten å ha erfaring med to barn, så er det bæresjal/sele. Da roer baby seg lett og sover på deg mens du kan gjøre alt mulig og baby er led deg hele tiden.
Selv med bare ett barn har dette vært gull :)

Senk kravene! Ikke gjør noenting fordi du føler det er forventet av deg. :) og det går nok kjempefint, det bruker stort sett å gå mye bedre enn fryktet. :)

Mine beste tips er:
- legge alt klart dagen før, klær til både deg selv og begge barna, bhgsekk osv.
- ordne deg selv (og baby) før toåringen våkner.
- vippestol på badet.
- bæresjal hvis du har en baby som ikke vil legges ned.
- hvis baby liker vogna kan toåringen leke ute etter middag.
- prøve å få ammet før toåringen våkner.
- ikke ha dårlig samvittighet for å la toåringen se en halvtime på barnetv mens du må amme eller lignende, bedre det enn å føle seg avvist når du er opptatt.

Jeg har bare et barn på 6,5 mnd, så jeg har det ikke like travelt men jeg er godt vant med rutiner :D

- legg frem klær dagen før
- sett opp en ukesmeny og handle inn alt av mat for hele uken, skriv ned evnt oppskrifter eller hva som står på menyen for uka på et ark
- skriv opp hvilke dager det er aktiviteter så du vet hva som skjer dagen etter på forhånd
- slapp av og sov når du får tid
- stell deg før toåringen våkner så det ikke bare blir stress om morgenen

Og som hun over skriver. Ikke ha dårlig samvittighet :) barn har ikke vondt av å vente litt. Sånn er det med søsken ;) ikke bry deg om rot, det er bare for en liten periode ;)

Lykke til ❤️

Takk for alle gode tips! :) Nå er jeg på tredje dagen alene, og jeg ser at planlegging er det viktigste. I går kveld glemte jeg å legge fram klær til i dag, og morgenen ble langt mer stressende. Det glemmer jeg nok ikke igjen. ;) Ser også at middagstid er den mest stressende tiden denne uken, så nå skal middagen lages på forhånd resten av tiden. Når det er barnehagefri blir det nok masse enkle middager forberedt kvelden før. Ellers får det være som det er med husarbeid og andre oppgaver nå, tar det som er absolutt nødvendig.

Jeg gruer meg fortsatt litt til barnehagefri, spesielt siden vi ikke kan være ute i hagen om dagen (jobber på huset, så det er veldig bråkete og mye farlig som ligger slengt utover), så jeg tar gjerne imot forslag til uteaktiviteter. Vil jo helst ut nå som det er sommer. :)

Takk for alle gode tips! :) Nå er jeg på tredje dagen alene, og jeg ser at planlegging er det viktigste. I går kveld glemte jeg å legge fram klær til i dag, og morgenen ble langt mer stressende. Det glemmer jeg nok ikke igjen. ;) Ser også at middagstid er den mest stressende tiden denne uken, så nå skal middagen lages på forhånd resten av tiden. Når det er barnehagefri blir det nok masse enkle middager forberedt kvelden før. Ellers får det være som det er med husarbeid og andre oppgaver nå, tar det som er absolutt nødvendig.

Jeg gruer meg fortsatt litt til barnehagefri, spesielt siden vi ikke kan være ute i hagen om dagen (jobber på huset, så det er veldig bråkete og mye farlig som ligger slengt utover), så jeg tar gjerne imot forslag til uteaktiviteter. Vil jo helst ut nå som det er sommer. :)

- reise på stranda
- gå tur og ha piknikk
- reise på en lekeplass

Har ikke så mange ideer selv :p
Ungene får det nok veldig greit uansett tenker jeg ;)

Har dere lekeplass i nærheten? Da kan dere gå dit med niste, så dere har en plass å være over lenger tid, og så får du spist mens d lekes :)

Gjør så mye du kan på kvelden
Stress så lite som mulig
Ha noe å avlede toåringen med klart

Dere har ikke noe uteplass ved huset? En veranda eller noe. Jeg fikk nummer to når eldste var 19 mnd. Han badet i plaskebasseng og baljer alt etter hva jeg gadd å fylle. Det er vi som legger lista høyt, de små krever egentlig ikke så mye, heldigvis. :) fikk nummer tre og fire når storesøsknene var 4 og 6 år. Vi la opp til minst mulig, tok hver dag som den kom (mannen begynte jobbe igjen etter fire uker, i juli da bhg var stengt. Men, det gikk bra det også. :)

Dagene er mye mer stressende når man skal rekke bhg enn når man kan spise frokost lunsj klokka ti i pysjen. ;)

Så pust med magen, det ordner seg! :)

Har dere lekeplass i nærheten? Da kan dere gå dit med niste, så dere har en plass å være over lenger tid, og så får du spist mens d lekes :)
Ikke i gåavstand, men vi har bil, så det går fint. Går glipp av gåturen, bare. Godt forslag, niste er nok lurt! :)

Dere har ikke noe uteplass ved huset? En veranda eller noe. Jeg fikk nummer to når eldste var 19 mnd. Han badet i plaskebasseng og baljer alt etter hva jeg gadd å fylle. Det er vi som legger lista høyt, de små krever egentlig ikke så mye, heldigvis. :) fikk nummer tre og fire når storesøsknene var 4 og 6 år. Vi la opp til minst mulig, tok hver dag som den kom (mannen begynte jobbe igjen etter fire uker, i juli da bhg var stengt. Men, det gikk bra det også. :)

Dagene er mye mer stressende når man skal rekke bhg enn når man kan spise frokost lunsj klokka ti i pysjen. ;)

Så pust med magen, det ordner seg! :)
Vi har ingen plass utenfor huset som vi kan være på disse ukene, dessverre. Blir bedre etterhvert, når snekkerne er borte, så da blir det plaskebasseng. Gleder meg! :)

Vi har ingen plass utenfor huset som vi kan være på disse ukene, dessverre. Blir bedre etterhvert, når snekkerne er borte, så da blir det plaskebasseng. Gleder meg! :)
Den er verre ja, når man ikke kan være på tomta engang. Men, det varer vel ikke evig det heller. :p men å besøke venninner, og ha lunsj sammen i deres hager er lurt. ;) kan dere spleise på maten. :) og besøke barnehagen kan også være kjekt. Der er lekeområdet inngjerdet ;)

Back
Topp