Jeg var en del alene med de to eldste, og 2-åringen min gikk ikke i barnehage da vi fikk nr 2. Jeg synes ikke det var noe særlig stress, jeg tror dette går mye bedre enn du frykter.

Mitt aller beste tips er bæresjal, så kan babyen være med overalt, mens du har hendene fri. Det nest beste tipset er å ha noe nytt på lager til 2-åringen, så du kan finne fram hvis ting blir vanskelig en dag. En ny bok, et nytt puslespill, nye sokker med morsomt mønster for den saks skyld, som kan tas fram hvis du virkelig trenger å ha ham blid og fornøyd en liten stund mens du håndterer en eller annen katastrofe.
Ellers var jeg nøye med å finne på noe med 2-åringen mens jeg ammet babyen. Når lillesøster ble sulten, så brukte jeg å rope på ham for å lese en bok, eller satte meg ved kjøkkenbordet og ammet så vi kunne pusle eller spille brettspill. Ha planen klar før babyen blir sulten, så slipper du at eldste blir rastløs og roter til hele huset mens du ammer. La eldste delta på alt han vil med babyen også (stell, velge ut klær osv.) så går ting glattere.
Så tror jeg det går an å bli gal uten voksenkontakt en måned, så prøv å få avtaler med andre innimellom. Spør om noen vil møtes i parken, på stranden eller på lekeplassen, eller inviter andre med 2-åringer på lunch eller enkel middag. Dette kan være tidspunktet for å besøke oldeforeldre eller gammeltante Olga som du ikke har sett siden jul.

Kom dere ut så både du og 2-åringen får litt variasjon i alle fall.
Det er ikke dumt å senke kravene litt heller. Hvis babyen krever mye en kveld, så er det ingen katastrofe om 2-åringen får være oppe en time lengre enn vanlig, eller om han får se litt mer barne-tv enn du egentlig liker. Litt støv i krokene noen uker tar ikke livet av noen, og ingenting skummelt skjer om klesvasken blir liggende en stund i maskinen før den blir hengt opp. Er du utslitt når ungene sovner om kvelden, så legger du deg selv, du styrer ikke med å plukke opp de siste lekene fra gulvet.
Til slutt handler det mye om planlegging, og å gjøre ting med en gang du har tid. Greier du å pakke klar stellevesken og legge fram klær dagen før er mye gjort. Strandbagen kan alltid være klar med alt annet enn maten, og utelekene kan ligge klar i en egen pose i tilfelle dere vil på lekeplassen. Da slipper du stress hvis du bestemmer deg for noe. Kle på hele familien ordentlige klær med det samme dere står opp, (selv om klokken er alt for lite

), så er det fort gjort å komme seg ut dørene om noen ringer og spør om du vil være med på noe. Slike småting gjør underverker for å hindre stress. Hvis babyen er mye urolig, og det er vanskelig å planlegge tid til ting, så liker jeg veldig godt mat som kan gjøres klar tidlig og bare stekes når vi skal ha den. F.eks. fiskegrateng, lasagne, ovnsbakt fisk og grønnsaker osv, som du kan ta i ovnsformen 8 om morgenen om det er da du har tid, og så bare sette i ovnen når du vil ha middag. Tror ikke du får bruk for det altså, men hvis det blir hektisk er det veldig greit.