ditt beste råd ved bekkenløsning??

janne89

Blir kjent med forumet
Nå er jeg 13 uker og kjenner allerede bekkenvondter. Kom idag etter d tung dag på jobb igår! Noen som har gode treningstips eller andre råd????

Kjenner det allerede jeg også :-S gikk på trening hos fysio sist. Da var fokus på bekkenbunn og kjærnemuskulatur. Og ellers på å stå og gå riktig, ikke "henge" på en fot, ikke sitte med beina i kryss, og generelt variere mellom å sitte, ligge og stå.

Jeg har selv hatt bekkenløsning siden uke 7. Mine tips som har fungert for meg har jeg fått fra fysioterapauten. Har i tillegg en prolaps som driver og lager vondter i tillegg.

-ha ett teppe eller liggnende rullet sammen som en pølse i sengen. Legg denne mellom beina, og sidene oppover mot mage og rygg for støtte.

-kjøp ett bekkenbelte, det hjalp ikke meg stort men det er pga jeg har en stillesittende jobb. Går du mye i jobben er det gullverdt. Jeg bruker det ved daffegåong på butikker/skog etc

-jeg må bruke krykker under de verste periodene, selv synes jeg det så litt rart ut. Men gu hvor mye det hjalp med stabiliseringen, ble brått mye bedre.

-ikke sitt/stå/gå for lenge om gangen, finn din balanse så bekken ikke stivner og det blir vondt når du reiser deg. (Lettere sagt enn gjort:p)

- bære på matvarer feks, få heller med en ekstra pose og fordel varene med likevekt. Bærer du mye andre ting, hold knærna samlet og bøy ned før du bøyer på ryggen og plukker/henter det som skal opp.

Dette er det som fungerer for meg, kan ikke garantere at det vil fungere for deg.

Nå er jeg 13 uker og kjenner allerede bekkenvondter. Kom idag etter d tung dag på jobb igår! Noen som har gode treningstips eller andre råd????

Teen bekkenmusklane dine! ;) Bruk knipeøvelsar i bevegelse. Eks: du skal setta deg inn i bilen, knip saman og hold heilt til du har satt deg. Da slepp du opp. Samme vis du skal setta deg på ein stol eller reisa deg.

Og sett deg inn/gå ut av ein bil som ein kongelig dame i England ;)

Samme her og..ugg..er og bare 13 uker..jobber i barnehage..krysser fingrene for at det ikke forverrer seg raskt..sist var jeg helt ødelagt fra rundt une 28.

Og ingen råd desverre, da jeg føler ingen ting hjalp. Men følger tråden. Synes det lindret litt å legge på varme da..så brukte endel varmepute.

Skal til legen på torsdag så må be om en henvisning da! Har en jobb med liten mulighet for tilrettelegging :-(

Jeg var hos legen på mandag og fikk henvisning til fysioterapi for å forebygge bekkenløsning siden jeg har hatt problemer med bekken tidligere og begynner å merke det allerede nå! :) Sikkert noe som er lurt å gjøre hvis man kjenner det blir vondt allerede nå.

Jeg var hos legen på mandag og fikk henvisning til fysioterapi for å forebygge bekkenløsning siden jeg har hatt problemer med bekken tidligere og begynner å merke det allerede nå! :) Sikkert noe som er lurt å gjøre hvis man kjenner det blir vondt allerede nå.
Skjønner jeg må bytte fastlege. Min sa bare at det ikke var noe poeng med mindre jeg ikke kunne gå for da fikk jeg ikke time før etter fødselen.. Har time hos min private fysio på onsdag da for det blir bare verre og verre :/

Turer i ujevt terreng, svømming,fysioterapi, belaste så lite som mulig. Bekkenløsningen vil forverre seg dersom man holder seg i ro og-/eller står mye, lener seg på ei hofte o.l
Ved tidlig bekkenløsning er det viktig å ta tak i det med en gang for å kunne forebygge at det blir værre. Jeg gjorde ikke det da jeg skulle ha eldste (han er nå 6år) og nå har jeg kronisk senebetennelse i bekkenleddene :(

Skjønner jeg må bytte fastlege. Min sa bare at det ikke var noe poeng med mindre jeg ikke kunne gå for da fikk jeg ikke time før etter fødselen.. Har time hos min private fysio på onsdag da for det blir bare verre og verre :/
Men! Legen min sa at det var en lur tanke og skrev henvisning med en gang som det står at det er av vesentlig betydning at jeg starter forebyggende behandling. Og jeg har ikke direkte vondt enda, bare kjenner det sitter i korsryggen. Viktig med en fastlege man trives med og som forstår deg som person og ikke "bare enda en pasient".

Vrikk på rumpa, bekkenbelte, varmebasseng og lytt til kroppen :) Selv hadde jeg god avlastning av krykkene i tidligere svangerskap.

Ser du har fått mange gode råd allerede.
Mitt råd er knipeøvelser, sitt med en pute i rompa (ikke hele men bakre delen, delvis oppover ryggen), sov med pute mellom beina (da avlaster du bekkenet).
Jeg var avhengig av den puta mellom beina i lang tid etter fødslene mine.

Ellers ble jeg henvist til fysio og gikk på bassengtrening.

for meg fungerer det dårligå stå for mye. men å ligge å gå litt rundt :) skal kansje starte på varmtvanns trening

Back
Topp