Ditt beste ammetips?

Kan man bruke brystskjold med en gang? Har kjøpt inn sånn i tilfelle. Eller er det mer noe man bruker når sårheten er et faktum?

Jeg begynnte å bruke dem etter første døgnet. Brukte tid på å lære poden å faktisk ta brystet:) sykepleier anbefalte å vente til ammingen var på plass..

Skaff deg en god ammepute!!!De hadde cozyfix ammepute på sykehuset,jeg ble forelsket men synes den var dyr.Etter noen uker hjemme med vanlig ammepute fant jeg ut at det var en god investering.Heeeelt magisk!Og jeg fikk mye gode råd og trøst av ammehjelpen,hadde voldsomt mye melk og utdrivningssmerter i starten.

Kan man bruke brystskjold med en gang? Har kjøpt inn sånn i tilfelle. Eller er det mer noe man bruker når sårheten er et faktum?

Vil bare evne at brystskjold skal man være litt forsiktig med og ikke ta i bruk helt ukritisk. :) Jeg ser ofte at folk her inne rosemaler dem veldig fordi det funket for dem, men brystskjold kan faktisk ødelegge for ammingen.
Les om det her. :)
https://ammehjelpen.no/artikkel/67/brystskjold

Skaff deg en god ammepute!!!De hadde cozyfix ammepute på sykehuset,jeg ble forelsket men synes den var dyr.Etter noen uker hjemme med vanlig ammepute fant jeg ut at det var en god investering.Heeeelt magisk!Og jeg fikk mye gode råd og trøst av ammehjelpen,hadde voldsomt mye melk og utdrivningssmerter i starten.
Takk! Jeg og hadde vanvittige utdrivningssmerter, tårene bare rant. Hvor lang tid tok det før de forsvant hos deg? De 6 ukene jeg ammet, forsvant de aldri. Vet du om man "garantert" får de med andre barn og, eller er det mer tilfeldig?
Har to ammeputer, en babydan og en jeg ikke er sikker på merket... Tenkte jeg skulle teste dem ut, og evt investere i en av de dyrere hvis de ikke funker.

Jeg begynnte å bruke dem etter første døgnet. Brukte tid på å lære poden å faktisk ta brystet:) sykepleier anbefalte å vente til ammingen var på plass..
Ok, takk! Da får jeg nesten bare se det litt an når jeg begynner, tror jeg. :)

Takk! Jeg og hadde vanvittige utdrivningssmerter, tårene bare rant. Hvor lang tid tok det før de forsvant hos deg? De 6 ukene jeg ammet, forsvant de aldri. Vet du om man "garantert" får de med andre barn og, eller er det mer tilfeldig?
Har to ammeputer, en babydan og en jeg ikke er sikker på merket... Tenkte jeg skulle teste dem ut, og evt investere i en av de dyrere hvis de ikke funker.

Jeg har vel fortrengt de første ukene litt,men tror rundt en måned.Jeg stod og trampet hardt i gulvet og gråt når jeg la han til,tror mannen min lurte litt...Det hjalp å håndmelke litt før han ble lagt til,etterhvert kjøpte jeg en manuell pumpe som jeg "satte igang" puppen med.Kjøpte ammeskjold til slutt,selv om ammehjelperen min sa jeg burde la vær.Fikk aldri brukt de fordi smertene plutselig var borte.Men hun anbefalte meg noen smarte vortebeskyttere,slik at de ikke lå i klem under ammeinnleggene mellom ammingene!Selges på ammebutikken på nett!

Jeg har vel fortrengt de første ukene litt,men tror rundt en måned.Jeg stod og trampet hardt i gulvet og gråt når jeg la han til,tror mannen min lurte litt...Det hjalp å håndmelke litt før han ble lagt til,etterhvert kjøpte jeg en manuell pumpe som jeg "satte igang" puppen med.Kjøpte ammeskjold til slutt,selv om ammehjelperen min sa jeg burde la vær.Fikk aldri brukt de fordi smertene plutselig var borte.Men hun anbefalte meg noen smarte vortebeskyttere,slik at de ikke lå i klem under ammeinnleggene mellom ammingene!Selges på ammebutikken på nett!
Tusen takk for tips! De skal jeg jammen sjekke ut! Håper jeg slipper unna denne gang.

Husk at det kan ta tid! Mini var vel 2 mnd før ammingen gikk seg skikkelig til. Delammet til da så ble hun fullammet til hun var 6 mnd.

Hvorfor vil du bruke brystskjold? Mener du sånn som babyen suger fra eller til å ta på etter amming? Når det kommer til sårheten, så var det bedre for meg å unngå salver. MM og lufttørking gjorde at ting grodde fortere. Salver utsatte problemet.

Funker det? Få til fullamming etter to mnd? Mi er to mnd nå..
Funket her hvertfall. Produksjonen min kom litt tregt i gang grunnet stort blodtap hos meg og en tøff barseltid. Hun fikk noe mme og pupp så ofte som mulig. Trappet ned på mme etter hvert og til slutt var det kun pupp. Jeg var veldig sta og ville ikke gi meg, var fast bestemt på å få det til.

Funket her hvertfall. Produksjonen min kom litt tregt i gang grunnet stort blodtap hos meg og en tøff barseltid. Hun fikk noe mme og pupp så ofte som mulig. Trappet ned på mme etter hvert og til slutt var det kun pupp. Jeg var veldig sta og ville ikke gi meg, var fast bestemt på å få det til.
Man kan jo alltids prøve.

Da er det snart dags for fødsel igjen, og siden amminga gikk skeis sist, tenkte jeg å forberede meg mer denne ganga.

Hva er ditt beste tips til å få det til å funke? For å redusere sårhet? For å mildne utdrivningssmerter? Unngå brystbetennelse? Generelt få en god ammeopplevelse? :)
Be om hjelp og spør flere forskjellige fordi ikke alle innen helsevesenet er gode på amming.

Jeg slet med såre brystvorter på begge. Yngste var svak i munnen og sugde for langt ut, det gikk over når han ble eldre/sterkere. Yngste fant de aldri noe galt med, så jeg bare bet tennene sammen i de 6 mnd det varte. Det som hjalp best var albueskjell i bhen. Og lufttørking. Hadde den puppen jeg hadde ammet på sist på luft helt til neste amming, da tok jeg på albueskjellet som fylte seg med mm og myknet knoppet fram til neste amming. Skjold brukte jeg et par dager med eldste, men avvennet fort, da det kan hemme produksjon.

Brystbetennelse kommer enten av bakterier, for trange klær, kulde på bryst eller hender/føtter eller tette melkeganger. Så da vet du hva du skal passe på :) Ved begynnende symptomer så varm, pump/amm og masser ofte.

Anbefaler deg å ta kontakt med en ammehjelper alerde nå før babyen kommer. Kan være greit å se litt på hvorfor det ikke gikk sist og lære av det, så ikke samme problem gjentar seg. Pluss å få gode tips til en god ammestart med minst mulig stress.

Du kan sende Mail til ammehjelpen eller ring. Bare gå inn på ammehjelpen.no så finner du oversikt over de ulike måtene å komme i kontakt på.

Mvh ammehjelper

Jeg leste en historie om hvordan ei som som ikke hadde fått til amminga første gang forberedte seg til neste. Bla mye hudkontakt med baby for å øke oxcitosin. Tror den historien sto inne på ammehjelpen.no

Og, slapp av. Ikke hør på for mange tips ;) Som det står på nettsidene deres så er det svært sjelden man ikke klarer opparbeide nok produksjon.

Back
Topp