Ditt beste ammetips?

Orly

Forumet er livet
Tilgangsansvarlig
VIP
Februarlykke 2016
Da er det snart dags for fødsel igjen, og siden amminga gikk skeis sist, tenkte jeg å forberede meg mer denne ganga.

Hva er ditt beste tips til å få det til å funke? For å redusere sårhet? For å mildne utdrivningssmerter? Unngå brystbetennelse? Generelt få en god ammeopplevelse? :)

• Liker
Reactions: Io
Kroppen min nektet å produsere nok melk sist:( så denne gangen skal jeg hvertfall spise masse havregryn og drikke ammete og vørterøl(om jeg får det ned:p). Så krysser jeg fingrene for at det blir annerledes denne gangen!

Hvil mye, spis riktig, pass på at baby får riktig sugetak. Utdrivingsrefleksen tror jeg man bare må holde ut. :/ Samme med brystsprengen, men en kan lindre med dusj eller varme kluter. Sliter babyen med å få tak pga sprengen, sjekk ut cotterman-grepet, det mykner brystvorten.

Og ikke stress med vekten den første tiden! Min gikk ikke skikkelig opp før han var to uker gammel.

Ikke stress! Det er stalltips nummer en. La baby få ligge å die masse det første døgnet. Men så klart med pauser for å unngå sårhet. Få hjelp hvis du er usikker på noe. Jeg fødte for 7,5 uker siden og jeg fulgte ingen av de rådene jeg nå gir deg.. Lykke til<3 når er termin ?

Ikke stress! Det er stalltips nummer en. La baby få ligge å die masse det første døgnet. Men så klart med pauser for å unngå sårhet. Få hjelp hvis du er usikker på noe. Jeg fødte for 7,5 uker siden og jeg fulgte ingen av de rådene jeg nå gir deg.. Lykke til<3 når er termin ?

Vil anbefale deg å bli medlem av Ammegruppen og Ammehjelpen på Facebook. :)

Takk for det! Termin er 19.februar, og har virkelig lyst å få det til denne ganga. Ble mye stress og følte mye på presset sist gang. Så håper jeg klarer å slappe litt mer av denne ganga. :)
Vil anbefale deg å bli medlem av Ammegruppen og Ammehjelpen på Facebook. :)
Takk for godt tips, det skal jeg bli!

Fenugreek for melkeproduksjon. Å slappe av og ikke la stress bite på. La babyen die så ofte som mulig.
Og å drikke masse gjennom dagen.

Bruk tid! Datteren min var veldig slapp den første tida og jeg var så bortreist at jeg ikke forstod at jeg måtte amme hyppig de første dagene. Hun ble derfor slappere og vi kom inn i en dårlig sirkel der hun slet med å få godt tak og sovna hele tiden.

Så med neste skal jeg bruke mye tid på barselhotellet til å amme, slappe av og ha minst mulig besøk.

Og bruk ammepoliklinikken aktivt hvis du har de til rådighet. Ammehjelpen.no og ellers er de andre rådene du har fått svært gode :)

Kos!

Sett av rikelig tid de første ukene til å slappe av sammen, snuse på babylukta, stryke på babyhuden og la hormonene bli kjent med hverandre.

Drikk mye vann, ha varmepute i nærheten for å lindre melkesprengen, ammeinnlegg i ull, gjerne dobbelt opp!
Jeg smørte forebyggende med purelan fra dag 1 og var kun sår en gang etter amming hver time en natt.
Bruk god tid, og prøv forskjellige ammeposisjoner. Her ble favoritten liggende etter bare en uke :)
Masse lykke til :D

Med nr. 1 gikk det i dass. Men nå gikk det som smurt. Purelan, ull-ammeinnlegg, cottermangrepet, masse vann, hvile og mat. Nekte babyen å ha feil grep, løse opp og legge til på nytt. Innse at det er vondt de første to ukene, men igjen, ikke akseptere at babyen har feil tak. Det hjelper også på at puppehuden har vært tøyd tidligere. Det er liksom lettere å få nok brystvorte inn i munnen. Og så legge til ofte. Jeg la til ved hver gråt, ynking og klaging. Fikk raskt opp produksjonen. Lykke til :)

Tålmodighet!!!
Vær forberedt på å bruke noen uker før det går seg skikkelig til!
Vi slet i begynnelsen med å få tak, skjold ble redningen de første 2 ukene :)

Les om Natural Breastfeeding på ammehjelpen.no. Fantastisk opplevelse og alt løsnet etter å bruke den metoden. Både baby og jeg knakk koden. At de ikke lærer bort/anbefaler det på barselavdelingen skjønner jeg bare ikke.

Ha med ammeinnlegg og Purelan i bagen. Bruk tiden på barsel på amming og hvile. Spesielt for deg som har barn fra før, er det greit å bli tiden på barsel så du får blitt kjent med babyen og ro rundt dere.

For å redusere sårhet, husk å trekke barnet til deg og ikke motsatt. Ha brystknoppen litt opp mot nesen til babyen og få den til å gape før du trekker babyen mot deg. Pass på at babyen får godt med areola inn i munnen, og ikke bare brystknoppen. Får babyen feil tak, lirk inn en lillefinger i munnviken så vakumet slipper, og begynn på nytt.

Drikk masse vann.

Takk for mange gode tips! ♡ det må jo gå bedre denne gang!

Tid tålmodige
Og brystshold! Og purelan :))

Back
Topp