Diskusjonsgruppe merkeklær for barn

Askeladden

Forelsket i forumet
Vårspirene 2021
MayDay2021
Hei!

Jeg er medlem av en diskusjonsgruppe på Facebook om merkeklær for barn. Veldig praktisk når man kan spørre andre om hvordan merkene er i størrelsen osv. men jeg blir helt sjokkert over enkelte der inne.

Handler klær til ungene sine for titusenvis av kroner og tar daglige bilder og legger ut på nettet. Virker som om mange må skryte over at de har råd til å holde på slik. Mener at barna burde ha to vinterdresser i barnehagen, en hjemme og helst en hos besteforeldrene også.

Og da skal det ikke være en vinterdress fra barnas hus, men gjerne en til 2-3.000. Jeg er på ingen måte misunnelig, for jeg kunne kjøpt dyre klær jeg også, men velger å prioritere pengene mine på andre ting som lån, bil, sparing osv. Barna bryr seg jo ikke om de har på seg merkeklær når de er så små.

Vet ikke helt hva jeg ville med dette innlegget, men det er ingen «barn i gata» hvor jeg bor som har det slik. Mitt inntrykk er at det er veldig få som holder på slik og ikke nødvendigvis fordi de har så god råd. Regner med at mange handler på lånte penger.

De barna på diskusjonsgruppen ser ut som utstillingsdukker som ikke får være barn. Ser ikke ut som de får leke seg i disse klærne. Mange kjøper vinterdress som de har hjemme, som kun brukes når det er nysnø. For meg virker dette helt sykt og jeg nekter å tro at det er bra for barna når foreldrene holder på slik. Planlegger outfit hver dag og kjøper 10 luer, 30 sett med ull, 5 vinterdresser osv.

Er det bare jeg som reagerer?

Jeg er medlem av samme gruppe , jeg skjønner ikle hvorfor man skal anta de kjøper på lånte penger eller hvorfor det skal være så negativt å ha barneklær somhobby som endel av de har.
Det er så mye mer stuerent å kjøpe masse vesker, reise mye, bruke penger på biler, skifte møbler minst en gang i året enn å kjøpe barneklær, det synes jeg er merkelig.

Hvor mye yttertøy, ull og luer man trenger kommer an på så mye forskjellig.
Om noen vil ha 30 jakker så er det opp til de, ser ingen grunn til å mene så mye om det.

Å jeg er ikke enig i det du sier om utstillingsbarb og at de ikke får leke.

Hva man prioriterer er forskjellig.

Last edited:
Jeg må innrømme at slikt morer meg litt. Samme med den matpakkegruppa :wideyed:

Folk er forskjellige, hobbyer koster også penger - kanskje dette er deres form for hobby

Tok meg selv i å juble nettopp, for jeg fant igjen to svære kasser med arveklær :eek: ikke fordi jeg ikke har råd til å kjøpe nytt, eller pga miljø osv, men fordi jeg ikke har tid (eller interresse) til å shoppe :hilarious:

Jeg ler jo litt inni meg.

Jeg bryr meg ikke om hva folk bruker pengene sine på, og at det er blitt en hobby med barneklær for mange er jo greit det ☺️

Men syntes bare de eksponerer barna veldig og at det ikke virker som om de får være barn når de «ikke kan bruke klærne sine om det ikke er nysnø» osv. Blir vel litt vanskelig for barna å forholde seg til ting når alt må matche eller man har 100 luer/votter osv. å velge i?

Ikke kom å fortell meg at det er helt normalt å bruke 10.000 kr i mnd på barneklær?

Hver sin smak... Jeg betaler knapt klær til ungene fordi de arver mye.
Men føler man seg mindreverdig av å se andres «skryt» så har man vel et ansvar selv å melde seg ut.

Jeg bryr meg ikke om hva folk bruker pengene sine på, og at det er blitt en hobby med barneklær for mange er jo greit det ☺️

Men syntes bare de eksponerer barna veldig og at det ikke virker som om de får være barn når de «ikke kan bruke klærne sine om det ikke er nysnø» osv. Blir vel litt vanskelig for barna å forholde seg til ting når alt må matche eller man har 100 luer/votter osv. å velge i?

Ikke kom å fortell meg at det er helt normalt å bruke 10.000 kr i mnd på barneklær?
Altså, det er mamge foreldre som ikke vil at vinterdresser skal brukes om det er lite snø feks fordi de da kan bli ødelagt.
Mange i den gruppen er influencere og sponses med klær feks.
Tviler på noen bruker 10 000 i mmd eller har 100 votter(skjønner du setter det på spissen men det blir veldig overdrevent likevel )

Det er definitivt ikke normalen her i området :p
Noen handler jo for det en mnd ei gang i blant, f.eks hvis ungen har skutt i været eller noe. Men å gjøre det så og si hver mnd? Etter min mening er det galskap, men jeg har en hobby som jeg jevnlig bruker litt penger på (perling) og andre kan jo mene at det er galskap :p (disse bildene blir da brukt til gaver, så bruker lite penger på gaver da utenom)

Jeg elsker arving og gjenbruk!

Jeg har satt det på spissen.

Tenkte først ikke over at disse menneskene ble sponset, burde ha tenkt på det. Vet ikke om det gjør det noe bedre, men da har man en forklaring på hvorfor de bruker så mye tid og penger på dette.

Altså, det er mamge foreldre som ikke vil at vinterdresser skal brukes om det er lite snø feks fordi de da kan bli ødelagt.
Mange i den gruppen er influencere og sponses med klær feks.
Tviler på noen bruker 10 000 i mmd eller har 100 votter(skjønner du setter det på spissen men det blir veldig overdrevent likevel )
Tja, ei på jobb skulle bestille noen klær til jenta si igår (PompDelux) da jenta plutselig hadde gjort et hopp i lengden. Det var visst noe tilbud der eller noe. Som hun selv sa, poff, der var 2200 brukt på noen plagg som jenta trengte.

Så det skal vel ikke så mye til å bruke 10tusen i mnd, hvis man er interessert i å kle opp barnet sitt? :p (jeg liker også å pynte ungene, men oppholder meg ikke i de prisklassene som blir skrevet om)

Tja, ei på jobb skulle bestille noen klær til jenta si igår (PompDelux) da jenta plutselig hadde gjort et hopp i lengden. Det var visst noe tilbud der eller noe. Som hun selv sa, poff, der var 2200 brukt på noen plagg som jenta trengte.

Så det skal vel ikke så mye til å bruke 10tusen i mnd, hvis man er interessert i å kle opp barnet sitt? :p (jeg liker også å pynte ungene, men oppholder meg ikke i de prisklassene som blir skrevet om)
Det har vært flere sånne spørsmål der inne og de som bruker mest av de som svarer bruker ikke 10 000 i mnd :)

Det har vært flere sånne spørsmål der inne og de som bruker mest av de som svarer bruker ikke 10 000 i mnd :)
Okey:) anyway, skal lite til for å bruke flere tusen i mnd når man skal handle klær til ungene, hvertfall hvis man er merkebevisst :)

Okey:) anyway, skal lite til for å bruke flere tusen i mnd når man skal handle klær til ungene, hvertfall hvis man er merkebevisst :)
Tja det kommer nok an på, å så er det nok få som bruker ti tusen hver mnd, det kan selvfølgelig være man bruker det ved sesonsgstart liksom.

Jeg har satt det på spissen.

Tenkte først ikke over at disse menneskene ble sponset, burde ha tenkt på det. Vet ikke om det gjør det noe bedre, men da har man en forklaring på hvorfor de bruker så mye tid og penger på dette.
Litt nysgjerrig på hva du mener med bruker mye tid på det?

Er medlem av den gruppa, og ser ikke hva du ser :p mange er ambassadører for div butikker og får en del ting sponset, mange har det som hobby og mange liker å ta bilder. Kvalitet og passform er viktig for mange, derfor prøver og feiler man, man spør om tips å råd.
Og mange, ink meg liker å matche jakker og sko/lue. Vi har maange luer og sko, men alt er jo ikke nytt av året, mye blir kjøpt på salg. Selv er jeg ambassadør for en butikk og får derfor rabatt på alt jeg kjøper. Dette er det mange i den gruppa som er.
Men jeg kan love deg, at de aller, aller fleste av barna får være barn, leke og grise, de tas hverken bilde av hver dag og blir kledd opp for bilder daglig :) kjenner flere ganske godt etterhvert ;)

Tja det kommer nok an på, å så er det nok få som bruker ti tusen hver mnd, det kan selvfølgelig være man bruker det ved sesonsgstart liksom.
Derfor skrev jeg ang det hvis ungen skjøt i været f.eks o.l, det er jo forståelig at en må bruke mye penger hvis en ikke har tøy til barnet pga plutselig vekst :p

Derfor skrev jeg ang det hvis ungen skjøt i været f.eks o.l, det er jo forståelig at en må bruke mye penger hvis en ikke har tøy til barnet pga plutselig vekst :p
Men man bruker da likevel ikke 10 000, jeg har hverfall ikke gjort det

Litt utenfor, men jeg passet en 2 åring en gang, der foreldrene var veldig opptatt av merkeklær og pene klær. Ene gangen kom ungen i hvite sko og annet veldig dyrt tøy i lyse farger. Jeg måtte rett og slett spørre om det var greit at jeg lot barnet leke på lekeplassen! Men de hadde ingen begrensninger på det :)

Sånn ellers så kan jeg heller være mrd på å diskutere influencere og det å legge ut retusjerte bilder flere ganger om dagen , det synes jeg er viktigere enn hvor mye man bruker på klær.

Back
Topp