Direkte på IVF uten å ha prøvd noe annet først?

Eppie

Elsker forumet
❄️ Januargull 2023 ❄️
Hei jenter!

Jeg og mannen er 37 år, jeg har to barn på 12 år og 8 år fra tidligere forhold, mens samboer har ingen barn. Vi har ikke prøvd sånn kjempelenge da vi dessverre møttes sent i livet.. Vi begynner (mest sannsynlig) på PP6 nå om et par dager (11dpo nå med negative tester og temperaturfall i dag), men pga jeg har blitt gravid på første forsøk begge tidligere svangerskap dro jeg til gyn etter allerede 4mnd og tok alt av blodprøver + mannen leverte sædprøve. Alt av blodprøver så fint ut, og mannen har gode svømmere. Jeg tok også progesteronprøve samme syklus og den var også fin, til min store overraskelse siden jeg har vært plaget med spotting og mellomblødninger i dpo-land siden jeg slutta på prevensjon i august.

I forrige uke var jeg inne hos gyn for å diskutere prøvesvarene, og gyn fant frem IVF-papirene med en gang og sa det var lurt å søke pga alderen min. Han sa man vanligvis må ha prøvd i 12 mnd før man blir henvist til IVF, men de kan ta oss inn før det siden alderen tilsier det. Han sa også at det var lang ventetid og dersom vi blir godkjent kan jeg forvente oppstart etter sommeren, og om vi er heldig i løpet av våren. Vi sogner til St.Olavs.

Jeg syns jo det er godt å bli tatt på alvor og bli videresendt selv om vi bare har prøvd 5pp, men nå i etterkant har jeg begynt å stusse litt. Er det vanlig å gå rett på IVF uten å prøve noen medisiner eller hormoner eller lignende først? Eller gis medisiner kun til de som får prøvesvar som tilsier at de trenger det? Burde jeg ikke prøvd "alt annet" før vi setter i gang med IVF, eller er det ikke noe større sjanse for å lykkes med støttemedisiner siden prøvene er fine og i følge gyn: "alt tilsier at vi burde klare det på den naturlige måten"?

Jeg leser jo om mange her på prøveforumet som får diverse støttemedisiner før de begynner på IVF, men jeg vet ikke så mye om disse og hva de evt tas for. Jeg får jo eggløsning som vanlig og har regelmessig syklus hver måned.

Det er nok litt som du sier, når alle prøvene er fine er det antakeligvis ikke så lett for gyn å skrive ut noen spesifikke medisiner. Slik jeg har forstått det, er det som regel støttemedisiner for å få eggløsning for de som ikke har av seg selv, eller veldig uregelmessig. Eller så er det progesteronstøtt for de med kort lutealfase/progesteronmangel.
Jeg ville nok tatt imot tilbudet fra gyn om å sende inn henvisning. Det er som han sier lange ventetider i det offentlige, og dere har nok mest sannsynlig flere måneder dere kan prøve på egenhånd før det skjer noe som helst. Og om det klaffer i mellomtiden, er det jo bare å ringe sykehuset og gi beskjed om at dere ikke trenger behandling allikevel.

Med tanke på alderen så er det nok mer vanlig å gå rett på IVF. Man har jo også rett på hjelp etter 6 mnd når man er over 35.
Som gyn påpeker så er det lang ventetid og mye som skal undersøkes osv før man starter opp. Sett igang prosessen og fortsett å prøv selv i mellomtiden.

Jeg har ikke oversikt over andre offentlige klinikker, men st Olavs satte jo nylig ned aldersgrensen for å møte pågang etter ny lov om assistert befruktning. Mener du må ha søkt innen fylt 38 år. Jeg er derfor enig, jeg ville søkt og fått ballen til å rulle. Det er en liten stund før du evnt får ivf uansett, er dere heldige går det i mellomtiden:)

Takk for svar alle sammen!
Da stemmer det nok det som blir gjort her, bare jeg som ble litt overrasket! Søknaden er sendt inn, vi fikk beskjed om å søke politiattest, og vi er i gang ser det ut som!

Gyn sa ingenting om hvor lang tid det ville ta å få svar fra St.Olavs, er det noen som har erfaring herfra og vet ca hvor lang tid det tok fra henvisningen ble sendt til dere hørte noe mer?

Med tanke på alderen så er det nok mer vanlig å gå rett på IVF. Man har jo også rett på hjelp etter 6 mnd når man er over 35.
Som gyn påpeker så er det lang ventetid og mye som skal undersøkes osv før man starter opp. Sett igang prosessen og fortsett å prøv selv i mellomtiden.

Du, jeg spurte faktisk gyn om dette da jeg også har hørt man har rett på hjelp etter 6 mnd om man er over 35, men det sa gyn han aldri hadde hørt om så det måtte være noe nytt. Mens jeg satt der begynte han å google, og fant ingenting om dette, kun 12 mnd.

Han er straks pensjonist og har vært i gamet i mange mange år og er derfor veldig rutinert, så jeg antar han burde være oppdatert på dette, men han er som sagt gammel og virker litt vimsete, så jeg vet liksom ikke helt hvordan jeg skal tolke han. Jeg ble litt satt ut og følte meg litt dum som hadde nevnt det, da jeg ikke har noen skriftlig kilde selv annet enn det som er sagt på forumet her. Som han sa, "12 mnd men man ser litt mellom fingrene og kan ta inn par tidligere om man er litt oppi åra".

Men nå er jo uansett henvisningen sent, så da spiller vel ikke akkurat dette så stor rolle antar jeg

St Olavs har kort ventetid. Tror det er ca 12 uker fra søknad til samtale og så gjerne behandling på første syklus deretter.

St Olavs har kort ventetid. Tror det er ca 12 uker fra søknad til samtale og så gjerne behandling på første syklus deretter.

Ok, takk for svar Høsteple! Da snakker vi vel tidligst april-mai før vi er i gang antar jeg. Håper det ikke drøyer så mye lengre enn det! Blir spennende å se, selv om jeg håper selvsagt spira sitter før den tid!

Takk for svar, alle sammen :Heartred

Takk for svar alle sammen!
Da stemmer det nok det som blir gjort her, bare jeg som ble litt overrasket! Søknaden er sendt inn, vi fikk beskjed om å søke politiattest, og vi er i gang ser det ut som!

Gyn sa ingenting om hvor lang tid det ville ta å få svar fra St.Olavs, er det noen som har erfaring herfra og vet ca hvor lang tid det tok fra henvisningen ble sendt til dere hørte noe mer?

Du, jeg spurte faktisk gyn om dette da jeg også har hørt man har rett på hjelp etter 6 mnd om man er over 35, men det sa gyn han aldri hadde hørt om så det måtte være noe nytt. Mens jeg satt der begynte han å google, og fant ingenting om dette, kun 12 mnd.

Han er straks pensjonist og har vært i gamet i mange mange år og er derfor veldig rutinert, så jeg antar han burde være oppdatert på dette, men han er som sagt gammel og virker litt vimsete, så jeg vet liksom ikke helt hvordan jeg skal tolke han. Jeg ble litt satt ut og følte meg litt dum som hadde nevnt det, da jeg ikke har noen skriftlig kilde selv annet enn det som er sagt på forumet her. Som han sa, "12 mnd men man ser litt mellom fingrene og kan ta inn par tidligere om man er litt oppi åra".

Men nå er jo uansett henvisningen sent, så da spiller vel ikke akkurat dette så stor rolle antar jeg
Det står inne på helsenorge sine sider, og er ikke så nytt. Jeg fikk bruke den regelen i 2015, men uansett så har du jo fått henvisning. Masse lykke til :Heartred

Jeg ble henvist til st.olavs i november, fikk brev etter et par uker. Blodprøver ble tatt på lokalt sylehus og før jul fikk vi tildelt time 9.februar til samtale(?). Vet ikke så mye om hvor lang tid det tar eller prosessen videre etter det da:)

Siden dere hae tatt de fleste prøver før dere er henvist så kan det ta enda kortere, men lurt å begynne å søke om politiattest fortest mulig. Tok mye lengre tid pga den til oss

Vi gikk rett på IVF etter å ha prøvd i 6 mnd, men det pga. endo. Ut over dette var ikke noen av prøvene "alarmerende dårlige".

Vi gikk også rett på ivf etter å ha prøvd noen år, opplevd flere SA og mistet en eggleder pga exu. Jeg var også nært aldersgrensen slik at det hastet.

Jeg har også en søknad om IVF inne, som jeg leser på Helsenorge nå er vurdert. Bare lurer på; hva mer skal undersøkes før man starter opp? Alt av blodprøver, ultralyder, prøver av mannen osv er jo allerede tatt. Ikke rart ting tar tid hvis vi må gjennom alt det igjen pluss mer. :facepalm: Håper å klare dette på egenhånd

Jeg har også en søknad om IVF inne, som jeg leser på Helsenorge nå er vurdert. Bare lurer på; hva mer skal undersøkes før man starter opp? Alt av blodprøver, ultralyder, prøver av mannen osv er jo allerede tatt. Ikke rart ting tar tid hvis vi må gjennom alt det igjen pluss mer. :facepalm: Håper å klare dette på egenhånd

Det spørs om de finner noe mer som tilsier at dere bør utredes videre.

Vi er uforklarlig barnløse, og ble anbefalt å gå direkte på ivf på forsamtalen hos den offentlige klinikken. Vi trengte ingen flere undersøkelser enn blodprøvene, sædprøve og vanlig gyn undersøkelse med ultralyd av eggstokker og livmor, fordi alt var tipp topp på disse prøvene. Akkurat sædprøven og den gynekologiske undersøkelsen måtte gjøres på nytt på forsamtalen, selv om vi også hadde gjort dette på den private utredningen i forkant.

Lykke til :)

Det spørs om de finner noe mer som tilsier at dere bør utredes videre.

Vi er uforklarlig barnløse, og ble anbefalt å gå direkte på ivf på forsamtalen hos den offentlige klinikken. Vi trengte ingen flere undersøkelser enn blodprøvene, sædprøve og vanlig gyn undersøkelse med ultralyd av eggstokker og livmor, fordi alt var tipp topp på disse prøvene. Akkurat sædprøven og den gynekologiske undersøkelsen måtte gjøres på nytt på forsamtalen, selv om vi også hadde gjort dette på den private utredningen i forkant.

Lykke til :)

Alle prøver av oss var helt tipp topp også. Kan ikke forstå hvorfor dette må taes på nytt da:bored:. Kan ikke se for meg at noe vil endre seg drastisk frem til vi kommer til forsamtale.
Forresten, hva går de igjennom på forsamtalen?:shy: Tusen takk

Alle prøver av oss var helt tipp topp også. Kan ikke forstå hvorfor dette må taes på nytt da:bored:. Kan ikke se for meg at noe vil endre seg drastisk frem til vi kommer til forsamtale.
Forresten, hva går de igjennom på forsamtalen?:shy: Tusen takk

Blodprøvene tar de ikke på nytt etter forsamtalen, men det kan være dere får beskjed om å ta nye prøver i forkant om det er en stund siden prøvene ble tatt eller dere mangler noen prøver. På forsamtalen må dere bare ta sædprøver og ul undersøkelse. Det er uansett kjapt gjort. Bare greit å være klar over det, spesielt for mannen tenker jeg :p

Videre undersøkelser kan være aktuelt dersom man f.eks har tegn på endometriose, har uregelmessige sykluser eller har hatt kjønnssykdom som kan gi arrvev på egglederne.

Om det ikke er tegn på at noe er galt og man har normale prøver er nok det vanlige at man går rett på IVF. Vi fikk muligheten til å prøve inseminasjon først, men de anbefalte det ikke siden vi hadde veldig gode sædprøver, og det trolig ikke ville øke sjansene våre. De nevnte det likevel siden noen par liker å prøve alle muligheter før de går videre med IVF.

På forsamtalen snakket vi egentlig bare om resultatet på prøvene og veien videre. Vi var klare på at vi ønsket IVF med en gang, så da forklarte hun den prosessen nøye, og så ble det avtalt tidspunkt for oppstart. :)

Blodprøvene tar de ikke på nytt etter forsamtalen, men det kan være dere får beskjed om å ta nye prøver i forkant om det er en stund siden prøvene ble tatt eller dere mangler noen prøver. På forsamtalen må dere bare ta sædprøver og ul undersøkelse. Det er uansett kjapt gjort. Bare greit å være klar over det, spesielt for mannen tenker jeg :p

Videre undersøkelser kan være aktuelt dersom man f.eks har tegn på endometriose, har uregelmessige sykluser eller har hatt kjønnssykdom som kan gi arrvev på egglederne.

Om det ikke er tegn på at noe er galt og man har normale prøver er nok det vanlige at man går rett på IVF. Vi fikk muligheten til å prøve inseminasjon først, men de anbefalte det ikke siden vi hadde veldig gode sædprøver, og det trolig ikke ville øke sjansene våre. De nevnte det likevel siden noen par liker å prøve alle muligheter før de går videre med IVF.

På forsamtalen snakket vi egentlig bare om resultatet på prøvene og veien videre. Vi var klare på at vi ønsket IVF med en gang, så da forklarte hun den prosessen nøye, og så ble det avtalt tidspunkt for oppstart. :)

Tusen takk for informativt svar:angelic: ja da er det sikkert ikke mye som skal gjøres. Stakkars mann, han er nok lite giret på å gi ny prøve:dead: men som du sier, greit å være forberedt :joyful:

Tusen takk for informativt svar:angelic: ja da er det sikkert ikke mye som skal gjøres. Stakkars mann, han er nok lite giret på å gi ny prøve:dead: men som du sier, greit å være forberedt :joyful:
I Oslo måtte ikke mannen min avlegge ny prøve. Den han tok privat var noen måneder gammel, så kanskje derfor.

Back
Topp