Dine beste tips for å gå ned i vekt

Spise rent og magert, og grove kornprodukter... Kylling, svin, fisk, grønnsaker, frukt, bær, nøtter, korn.. Skyr og cottage cheese er fint som mellommåltider.

Og finne glede ved trening og fysisk aktivitet. Trenger ikke flytte inn på sats, men er viktig å ta seg litt ut hver dag.. Sykle eller gå til jobben, liten kveldstur etter barna er lagt, gå tur og spille fotball med barna, tur i skogen, styrketrening hjemme eller på senter. Man forbrenner mest der og da av kondisjonstrening, men om man vil øke forbrenningen i det lange sikt, er styrketrening gull. Jo mer muskler man har, jo mer forbrenner man :-)

små måltider ila dagen..med mat som metter. grove korn (knekkebrød) mager pålegg, frukt
Drikk masse vann
ikke være holsulten rett før middag..ta et par knekkebrød en time før.
Vær forsiktig m karbohytratene v middagen og stopp når du er mett.
Kesam/gresk yogert m bær til snacks på kvelden.

Beveg deg :)

Ha det bra med deg selv før slankinga/livsstilendring.
en slankekur går som regel i vasken om man har et elendig selvbilde og bare tenker negativt om seg sjøl. stress/lite søvn vil også forhindre vektnedgang

- Unngå sukker i form av boller, brus, godteri osv
- Beveg deg minst 30 min hver dag pluss noen økter styrke i uken (alt hjelper jo egentlig på)
- Ta trappen, gå til jobb om man kan, ta en ekstra lang trilletur eller tur med hunden/mannen
- Spis mer grønnsaker og mindre potet/ris/pasta
- Mål fremgangen (målebånd, vekt etc.) da ingenting er mer motiverende enn å se endring i riktig retning
- Belønn deg selv etter en god periode (spa, kake, shopping eller bare et laaaaaaangt bad)

Hadde man bare klart å følge egne råd haha

Positive tanker. Tro på at du går ned i vekt. Si til deg selv at kroppen din er sterk og energisk, og at du klarer å stå imot søtsaker. Lyv om du må.
Jeg leste i et blad (tror det var gymgrossisten) at en eller annen studie viser at om man ser for seg treningen man skal igjennom og ser for seg at man skal løfte så og så tungt, så kan man faktisk løfte tyngre enn om man bare går igang som vanlig. Jeg tror det kan gjelde vektnedgang også. Om du har tro på det du gjør så blir det lettere å stå imot søtsaker, mens om du føler at det ikke går din vei uansett så er det mye lettere å trøstespise litt.

Nok søvn er (som nevnt tidligere i tråden) veldig viktig, det samme er å ikke stresse. Stress legger seg på magen.
I tillegg kan du prøve kulde.
Jeg har nettopp gått igang med kuldeterapi (det heter ikke det da :P ). Da skal jeg sitte med en hand i en bolle med kaldt vann (ikke kaldt nok til at det gjør vondt da, skal jo ikke få frostskader) i en stund. Du kan også ta en kald dusj. Tanken er å aktivere de brune fettcellene, slik at du forbrenner bedre. Jeg vet ikke om det vil hjelpe, men jeg har hørt at det har blitt gjort studier med det som har vært lovende. Orker ikke finne fram linker, men det skal ikke være vanskelig å finne noen.
I tillegg er det lurt å spise mat som holder blodsukkeret stabilt. Det vil du tjene masse på :)

Veldig enig med deg :) jeg liker godt å trene,så kunne trent to ganger til dagen,men kroppen min "tåler" det ikke.. Men prøver å trene eller gå tur hver dag.. Men blir også liggende mye på sofaen.. Er nok mstinntaket jeg må fokusere mest på,men er så vanskelig-entrn blir det veldig ensidig,eller så har jeg lite struktur :(

Når jeg har gått inn for å gå ned i vekt så hjalp det meg å skrive en matliste over sunne middager og snacks. Da ble det ikke like ensformig :) kjøpte inn en del ting jeg visste var magert og sunt, så jeg hadde det tilgjengelig når jeg ble småsulten, f.eks. skyr, frosne druer, sukkerfrie pastiller, frukt, bær og vaniljekesam.
Fant også en del tips til magre middager på nett som jeg tok vare på og testet ut når jeg trengte noe nytt :)

-Drikk er stort glass vann på morgenen på tom mage
-drikk et stort glass vann 15-20 min før et måltid
-drikk aldri under er måltid
-drikk tidligst 15 min etter et måltid

Spis litt yoghurt på kvelden med lett kveldsmat eller kun yoghurt,det smelter fett rundt magen!
Drikk flere kopper med grønn te i løpet av dagen.

Spis små, regelmessige måltider, og forbrenn mer enn du spiser.
Så enkelt er det. (I teorien i det minste. ;) )

Jeg tror det er viktig å kose seg, og at det å skulle ned i vekt ikke blir en forferdelig oppgave.
Finn derfor sunne måter å kose seg på, og unn deg en liten bolle potetgull på lørdagen f.eks.
Den lille bollen hindrer deg ikke i å gå ned i vekt, men kan være motivasjonen for å løpe 30 min hver dag i uken. ;)

Bli gravid eller få kjærlighetssorg (annen type sorg funker også). Bli singel :D

Nei huff, ikke noe å spøke med, men er i disse perioden jeg har rast ned. Men aldri slanket meg bevist før. Annet enn etter først svangerskap, da gikk jeg mye opp, men nå som jeg er gravid med andre har vekten rast av pga kvalme.

Mindre porsjoner, vei alt mat og kalorikontroll.

Hva du spiser er mye mer viktig enn å trene.

Back
Topp