Dine beste sparetips?

pandalise

Gift med forumet
Har du noen? Alle tips er velkomne

Handle mat en eller to ganger i uka :) Blir ofte en sjokolade, is, brus eller liknende når jeg er å handler iallefall :P Når jeg var lærling og hadde veldig stram økonimi, så tenkte jeg alltid på pris på ting jeg egentlig trengte som hvor mange brød man kunne kjøpe for den prisen :P Har måtte legge fra meg den tankegangen nå for min litt mindre sparsomme mann synes jeg er helt teit når jeg gjør det :P

La være å gå på butikken :P

Nei, jeg har så veldig lite tips.. Vi prøver å handle to ganger i uka, og ikke plukke med oss småting ved kassa. Blir veldig mye penger av en is her og en sjokolade der

her skal jeg kjøpe større fryser. så reiser vi til sverige og handler for 1 mnd i slengen (alt utenom brød, melk, grønnsaker og evt bleier).

Skriv en liste over hva dere skal spise til middag hver dag, og skriv  handleliste, og med mindre du kommer på noe som du faktisk VET at du trenger akutt hjemme, så hold deg til lista. Skal du ha en sjokolade til lørdag, ja bestem deg på forhånd og skriv den på lista.

Ellers så anbefaler jeg å kjøpe sparebøsse på nille, den typen som er bare en stor hermetikkboks uten åpningsmuligheter. Putt på småpenger og litt ekstra nå og da. Lov at dere ikke skal åpne den før den er fullt, og finn ut på forhånd hva pengene skal gå til. Man får MYE penger inn i en sånn. ;)

Ikke dra på butikken å handle mens du er SULTEN.
Skriv handleliste, gjør man ikke det får man somregel med seg mye unødvendig som man egentlig ikke trenger.
Invester i en fryser, lag mye av f.eks fiskegrateng og frys ned, rester fra middag osv.
Slå av lys på rom du ikke er i.
Vedfyring, istedenfor strøm til oppvarming.
Sparepærer.
Ikke bruke varmekabler. mye billigere med ett par ullsokker :P
Fyll opp oppvaskmaskin før du vasker istedenfor å vaske en halvfull maskin.
Gå eller sykle på butikken om du bare skal ha noen småting (vel og merke at butikken er milevis unna)
Sette opp budsjett på hva som skal gå til mat, klær etc på mnd og holde deg til det.
Ja, alt det jeg selv skulløe ha gjort.hehehe :P

Skriv handleliste og planlegg midagene i lang tid framover.
handle 1 gang i uken, bak brødene selv osv.

Elelrs så bruker vi Trumf Visa kort, og får da 3% bonus på det vi handler på Kiwi, meny,spar og joker (5% på trumf torsdagene).
dette er jo et kredittkort da som er gratis og bruke om man betaler før det renter seg.
Men såfall, vi bruker det mye, og får ca 3-4000kr i bonus i året.
Det er penger som er kjekke og ha til feks julehandelen :)

- Handle en gang i uken
- Slå TV'n, DVD-spilleren, data'n osv ordentlig når de ikke er i bruk. De bruker overraskende mye strøm når de står på standby
- Vaske full maskiner oppvaskmaskin og vaskemaskin
- Dersom dere er på kino, kjøpe gotter og brus på Rema, ikke på kinoen.
- De har som regel mange DVD'er til kr 49-99,- i dagligvarebutikkene. Bytt ut noen av kinoturene med en ny DVD. Den kan du også se flere ganger.
- Istedenfor å gå ut å spise med venner, hva med å bytte på å spise hos hverandre.
- Test ut billigprodukter. En del av dem er faktisk like bra som kjente merker.
- Sjekk tester. Det er ikke bestandig Reima og de dyreste dressene holder barnet ditt tørrest og varmest.
- Sammenlign priser på offentlig kommunikasjon (buss, tog osv), med deres bilutgifter.

Og ikke minst:
Sett deg ned, skriv opp ALT dere bruker penger på.
Saml på kvitteringer.  Det er av erfaring overraskende mye penger man bruker på unødvendige ting i løpet av en måned.
Gå igjennom og finn deres spare potensiale.

Vi hadde en periode veldig dårlig råd. Kjøpte da stortsett firstprice eller landlord der det var mulig. Sparte masse på det. Når man bruker frukt og grønt, kan man fryse restene fra det som er oppskjært. Så lenge det skal stekes. Etter jul, vår og sommeren er det alltid tilbud på klær. Det kan være lurt å kjøpe basis plagg til barn i alle fremtidige størrelser. Legge det i en boks med lokk og ta frem ettersom barnet vokser.  

skriver 6 ukers middagsliste =)
handler inn d jeg kan i begynnelsen av perioden.
er nøye på å kun kjøpe det nødvenige på butikken.
fryse, og ta vare på middagsrester.
kjøpe brød for uka, og fryse =)
kjøpe pålegg alle liker, men ikke masse, så man slipper kaste.
kjøpe forbruksvarer på tilbud, for lengre tid av gangen og lagre =)
kjøpe mat på tilbud som du vet du bruker.
ikke kjøpe på tilbud for at det er på tilbud, når det ikke er noe enn trenger ;P
ha gode varme dyner, så slipper enn fyre så sinnsykt om vintern.
visst enn vet der er noe enn trenger, om en stund, så følge med på tilbud, å ha penger stående til tilbudet kommer =)

bruker dere mye wok f eks, eller fryste grønnsaker - kjøp på rema.  veldig billig =)

Som flere er inne på, det er mye å spare på mathandling:
Planlegg middager - sjekk kjøleskapet før du skriver handleliste - hold deg til handlelisten når du er på butikken.

Når du står med et klesplagg el i hånden og vurderer å kjøpe det, spør deg selv om du virkelig trenger det.. Vær ærlig, og kjenn hvor godt det føles om du ikke lar kjøpelysten vinne ;-)

Kjøp bursdagsgaver ol når det er salg/tilbud.

Når du skal ut på byen el:
Ta ut kontanter og legg igjen bankkort hjemme.

Back
Topp