Din feil at barna er kresne

spirelitens

Februar 2014's Miss Kokk <3
Tilgangsansvarlig
Februar 2014 - Skjult forum
VIP
Marslykke 2016
Iallfall ifølge disse ekspertene

http://www.p4.no/story.aspx?id=636386

"I en stor undersøkelse om barnas matvaner i Danmark har forskerne funnet ut at arv og gener nesten ikke har noe å si for om barna blir kresne eller ikke.

Det som derimot har betydning er om foreldrene lar barna smake på mye forskjellig mat mens de vokser opp, melder TV2."

Det stemmer nok til en viss grad. Jenta mi er ikke glad i salat, vi spiser det sjeldent hjemme. Men grønnsaker går ned på høykant, for det spiser vi godt av til de fleste middager. Har hørt andre historier om barn og mat, og det kan se ut til å stemme. Men jeg tror ikke det gjelder alle.

Jeg tror årsaken til at et barn blir kresent er litt for sammensatt enn at man kan sette pekefingeren på foreldrene entydig.
Er barn er kresent etter instinktene sine.
De som var kresne smakte ikke på alt mulig, fikk ikke i seg giftige ting og overlevde.
Et barn smaker på og liker det de er vandt med, og gir foreldrene den et lite variert kosthold vil sjansen for at de blir kresne øke.

Men når det er sagt, barn har også mange fler smaksløker enn oss voksene, spesielt når det kommer til de bitre smakene, dette bidrar også til at barn blir kresne, og for noen barn veldig mye mer enn andre.
Ta foreksempel brokkoli, veldig mange barn liker det ikke i det hale tatt, det er fordi buskene er ganske bitre, men dersom man også deler opp stilkene og koker dem sammen med buskene vi de gjerne spise dem.
Stilkene har like mye vitaminer og mineraler som buskene, men er ikke så bitre.
Ofte trenger man å være veldig kreativ for å få barn til å spise

Det stemmer nok til en viss grad. Jenta mi er ikke glad i salat, vi spiser det sjeldent hjemme. Men grønnsaker går ned på høykant, for det spiser vi godt av til de fleste middager. Har hørt andre historier om barn og mat, og det kan se ut til å stemme. Men jeg tror ikke det gjelder alle.
Mange barn liker ikke salat siden det er bittert..

I noen familier er jo ett barn kjempekresent mens det andre spiser alt. Vil tro det ligger mer bak enn bare at det kommer an på hva foreldrene gjør det til.

I noen familier er jo ett barn kjempekresent mens det andre spiser alt. Vil tro det ligger mer bak enn bare at det kommer an på hva foreldrene gjør det til.

I mange tilfeller ligger det nok mer bak, blir for lettvindt å si at det er foreldrenes feil. :)

Her i huset har vi 3 barn - to spiser ALT og han siste spiser svært lite variert. Samme oppskrift og samme mat blir servert..
Så at dette er min feil, finner jeg litt rart ;)

Finnes unntak for alt, og noen barn må jobbes mye mer med enn andre. Men sånn i bunn og grunn så er dette min erfaring også både privat og på jobb.

Det er nok ikke så enkelt, men til en viss grad tror jeg det stemmer:). Vår første er mer kresen enn nummer to og vi har nok gitt litt mer etter med nummer en.

Her i huset har vi 3 barn - to spiser ALT og han siste spiser svært lite variert. Samme oppskrift og samme mat blir servert..
Så at dette er min feil, finner jeg litt rart ;)
Jeg tenker at man kan jo ikke automatisk behandle alle barna likt og tenke at det gir det samme utslaget. Alle unger er forskjellig - og må behandles forskjellig også. At smaker må tilvennes betyr ikke at alle barn har lært seg smaken bare å ha smakt det 3 ganger, noen må smake det 20 ganger. Og så vil det alltid være noen få ting som man ikke liker uansett og hvilke matvarer det er er forskjellig fra person til person.

Her er eldste veldig kresen - men ser godt resultater av å ha et variert kosthold. Stort tilbakefall da pappaen overtok kjøkkenet i svangerskapskvalmeperioden. Og så er vi på vei tilbake igjen. Men det er MYE tid bak.

Jeg tenker at man kan jo ikke automatisk behandle alle barna likt og tenke at det gir det samme utslaget. Alle unger er forskjellig - og må behandles forskjellig også. At smaker må tilvennes betyr ikke at alle barn har lært seg smaken bare å ha smakt det 3 ganger, noen må smake det 20 ganger. Og så vil det alltid være noen få ting som man ikke liker uansett og hvilke matvarer det er er forskjellig fra person til person.

Her er eldste veldig kresen - men ser godt resultater av å ha et variert kosthold. Stort tilbakefall da pappaen overtok kjøkkenet i svangerskapskvalmeperioden. Og så er vi på vei tilbake igjen. Men det er MYE tid bak.

Og med det mener du? At ikke jeg har forsøkt nok med han som er kresen?

Her serveres den samme maten til de begge og ingen her i huset får noe annet enn det som er servert!
Jeg har en ekstremt kresen og en som spiser alt.
Har ingen tro på at det er min skyld, noen har mer sensitive smaksløker og andre har ikke det :)

Når jeg og broren min vokste opp så måtte vi enten spise middagen eller sette oss i trappa og spise, så klart ville ingen av oss sitte i trappa og nå er ingen av oss kresne.

Lillesøstra mi (hun er 6 år yngre) hadde derimot problemer med mat og spiste lite(i følge mamma), så om hun ikke ville ha middag lagde mamma noe hun likte. Hun sier "æsj" til uansett hva som blir servert i dag (hun er 14 år), med mindre det er noe veldig godt (kosemiddag).

Trur nok det er mye som har en påvirkning i hvor kresne barn er, men også at det har mye i hva foreldrene gjør og serverer.

Her serveres den samme maten til de begge og ingen her i huset får noe annet enn det som er servert!
Jeg har en ekstremt kresen og en som spiser alt.
Har ingen tro på at det er min skyld, noen har mer sensitive smaksløker og andre har ikke det :)
Jeg har litt sensitiv mage, får gjerne vondt i magen av tomatsaus o.l. Har egentlig alltid vært sånn, og har alltid vært kresen. Det kan godt hende at jeg ikke ville spise enkelte ting fordi jeg var redd for å få vondt i magen. Har irritabel tarm.

Jeg vokste opp som veldig kresen, enda vi hadde veldig variert kosthold. Foreldrene mine liker alt. Jeg derimot spiste så og si ikke kjøtt, sauser, sjømat, fisk med bein, nesten ikke noe pålegg++. I dag derimot er jeg altspisende :)

I såfall skulle vel barna likt de tingene som serveres ofte hjemme? I allefall mesteparten av det!

Vi har ei som likte ALT til hun ble 3-4 år. Så har det bare gått gradvis nedover, og nå river jeg meg i håret hver dag når middag skal lages. Det forsvinner matretter og grønnsaker ukentlig fra hva hun liker, og snart sitter vi igjen med ingenting.

Men vi har like variert mat nå som vi alltid har hatt, vi har ikke endret noe på det de siste årene!

Jeg sier meg enig, siden jeg har et barn som gaper til alt, og som har fått smake på alt mulig (unntatt ting med sukker og salt i). Men jeg ser også at jeg bare kan ha vært veldig heldig, og tenker ikke automatisk at det er foreldrenes feil om barna blir kresne.

Back
Topp