Hageblomsten

Forelsket i forumet
Har du begynt å skrive fødselsbrev eller laget en plan for fødselen? :)

Jeg skrev fødselsbrev med førstemann, men pga. styrtfødsel var det ikke så mye som kunne tas hensyn til :p Kommer likevel til å skrive et brev denne gangen også, basert på forrige fødsels erfaringer. Men nå er jeg litt mer forberedt på at ting kan gå i stikk motsatt retning av hva jeg i utgangspunktet hadde sett for meg :hilarious:
 
Har et notat på telefonen hvor jeg skriver tanker som dukker opp, men har ikke begynt å sette det sammen til et fødselsbrev enda. Som førstegangsfødende synes jeg det er vanskelig å vite hvor mye jeg kan ønske for fødselen i og med at jeg ikke vet hva jeg går til.. Skal nok få skrevet et brev, men også forberede meg så godt som mulig mentalt på at tingkan gå helt motsatt vei av hva jeg ønsker og tenker nå :)
 
Har ikke ordnet noe brev, men har laget en ammeplan som ligger klar sammen med helsekortet, og har et par ting jeg kommer til å be om på fødestua. Vil f.eks be om hjelp til å tømme blæra om jeg ikke får til å gå på do under fødsel, da jeg synes det var så kjipt å tisse på seg sist. Og så vil jeg gjerne få prøve å ta imot ungen sjøl, om det blir mulig :)
 
Har ikke ordnet noe brev, men har laget en ammeplan som ligger klar sammen med helsekortet, og har et par ting jeg kommer til å be om på fødestua. Vil f.eks be om hjelp til å tømme blæra om jeg ikke får til å gå på do under fødsel, da jeg synes det var så kjipt å tisse på seg sist. Og så vil jeg gjerne få prøve å ta imot ungen sjøl, om det blir mulig :)

Kan jeg spørre hva en ammeplan inneholder? Aldri hørt om, men høres ut som noe lurt :joyful:
 
Jeg har ingen plan :angelic: Hadde også styrtfødsel med første, så da hadde jeg liksom ingenting jeg skulle sagt uansett - det som måtte gjøres måtte gjøres. Så jeg prøve å legge bort forventninger og tar det som det kommer :)
 
Kan jeg spørre hva en ammeplan inneholder? Aldri hørt om, men høres ut som noe lurt :joyful:
Har slitt mye med amming på begge de to andre, så fikk et skjema fra jordmor der vi har fylt inn forslag til tiltak som kan hjelpe på denne gangen :) opplevde f.eks at pumping mellom ammingene hjalp til å booste litt produksjon sist, og at det er noe jeg bør starte tidlig med, særlig om barnet er litt sugesvakt. For de fleste skal det vel holde fint bare å legge til barnet hyppig nok, men mine har hatt litt gulsott, og siste var også noe prematur, så vi har hatt litt ekstra startvansker.
 
Ingen plan. Første endte i hastekeisersnitt 3 uker før termin og nr. 2 en lang fødsel, der jeg var så utslitt at jeg takket ja til alt av smertestillende (som også ble anbefalt til meg). Tar det derfor som det kommer og er åpen for at alt kan skje. Men, en godt gjennomtenkt fødebag skal jeg ha :)
 
Jeg skrev fødselsbrev sist og opplevde at det var til god hjelp for meg fordi jordmødrene da allerede hadde lest dette og fått litt input om meg om mine tanker. Det var ikke en fødeplan, men litt informasjon om meg og tidligere opplevelser, hva jeg ønsker av kommunikasjon, hvilken smertelindring jeg på forhånd hadde tenkt på og til slutt noen ønsker dersom de lot seg gjennomføre. Akkurat ønskene måtte legges til side, men de øvrige punktene jeg hadde skrevet opp var til veldig god hjelp for at min opplevelse ble trygg og god. Jeg skal skrive nytt fødebrev basert på det forrige og vil der også skrive kort om forrige fødsel.
 
Jeg har begynt å notere ting på telefonen, og skal skrive det over i Word og skrive det ut når det nærmer seg litt mer :happy: kommer på nye ting fortsatt, så vil ikke gjøre det ferdig enda :joyful: har skrevet ned ting fra forrige fødsler, som jeg vil ha likt/annerledes. Men jeg vet jo av erfaring at ting ikke alltid går etter planen. Men visse ting er beskjeder til jordmødrene, som er veldig viktig for meg - uansett hvordan fødselen går ellers. :happy:
 
Jeg skal skrive et brev til jordmor og en ammeplan. Kommer til å nevne tidligere erfariger, hva jeg ønsker å ha av lindring og hvordan jeg har forbedret meg til fødsel. Jeg ønsker ikke ta noen står å roper til meg når jeg skal presse og når jeg skal puate. Jeg øsnker heller ikke noe heiagjeng. Det skal være stille i utdrivnigsfasen så lenge alt ser nornalt ut. Det er da jeg er mest våken og har ganske god kontroll. Sist følte jeg at jeg ble forstyrret av to JM som skulle si når jeg skulle presse i kor og skulle begynne å klippe i meg uten samtykke. Jeg presset i 15 minutter og ingen grunn til å ha dårlig tid. Så her blir det hands off under utdrivingen denne gang.
 
Denne gangen så blir det PKS.. Tenker derfor bare ta det som det kommer denne gangen og håpe på ting går etter "rutinen" på sykehuset.. Sist fødsel ble alt annet enn ønsket, så denne gangen tror jeg ikke jeg skriver fødebrev!
 
Back
Topp