Din erfaring med narkose!

Jeg har hatt narkose to ganger og vært helt vekke begge gangene.. Så fort jeg fikk på den maska så ble jeg på en skikkelig snurr og forsvant.. Merket ingenting! Var rimelig sigen når jeg våkna, men etter 1-2 timer så var jeg som før igjen..

Hatt narkose en gang. Jeg syntes det var veldig ekkelt å få maska over nese og munn. Følte de holdt meg fast.
Så var jeg borte[8D]

Det jeg husker fra da jeg våknet, var at det var en i nabosenga som fablet og fablet og var helt ute av det. Og det syntes jeg var så morsomt, så jeg dro i snora for å fortelle det til ene sykepleieren. Det slo meg først i ettertid at jeg var like ille da jeg lo og fablet i veg om han fyren. Som lå max to meter unna meg[8|][:D]

Lett i hodet, og urven i magen etterpå. Men ikke verre enn det.

ORIGINAL: Labambie

ORIGINAL: Mamma til Adrian

sist gang jeg var i narkose var med blindtarmen... ikke noe ekkelt... føltes som om jeg hadde hatt en skikkelig god dyp søvn.. våkna, var litt rar i halsen etter den slangen i halsen.. men det gikk over etter ett par dager.. var litt vanskelig å våkne.. vær gang jeg lea på armen slokna jeg igjen.. hehe.. men var ikke noe vondt.. fikk en del morfin på oppvåkninga også.. hehe.. ellers så var luftsmertene i skuldra det verste... Narkose i seg selv er ikke noe skummelt.. hatt det mange ganger som barn pga ører og hals.. [8|] satt inn dren og fjernet de falske mandlene.. [8D]

Åssen får man luftsmerter i skuldrene...? [8D]

Luftsmertene kommer ikke av narkosen, men av luft som de pøser inn i magen når de utfører en kikkhullsoperasjon. [:)]

ORIGINAL: S_C

Jeg husker de ba meg telle fra 10 og nedover, tror ikke jeg komme lenger enn til 8 gitt, poff der var jeg vekke.
Så våknet jeg og klarte ikke å puste, da låg jeg på oppvåkningen, husker 2 personer kom bort og sa pust rolig, så forsvant jeg igjen.
Våknet igjen på rommet mitt og hadde det helt grusomt, kvalm og spydde som en gris. Var helt omtåket.
Skulle ringe min søster, men husker ikke en skitt av den tlf, hun har derimot fått en morsom tlf fra meg.[;)]
Men ikke noe skrekk opplevelse, var bare fryktelig ekkelt da narkosen forsvant og jeg ble så utrolig dårlig (og spydde blod) om det var narkosen eller pga mandlene vet jeg ikke..[:'(]

Var forresten mandlene jeg tok..

Fra jeg var liten var det ikke gode minner[:(] Men det er pga jeg vart så dårlig etterpå[&o]
Men nå etter jeg ble voksen var det bedre. Synst det var så godt og sove[8D]

sist gang jeg var i narkose var med blindtarmen... ikke noe ekkelt... føltes som om jeg hadde hatt en skikkelig god dyp søvn.. våkna, var litt rar i halsen etter den slangen i halsen.. men det gikk over etter ett par dager.. var litt vanskelig å våkne.. vær gang jeg lea på armen slokna jeg igjen.. hehe.. men var ikke noe vondt.. fikk en del morfin på oppvåkninga også.. hehe.. ellers så var luftsmertene i skuldra det verste... Narkose i seg selv er ikke noe skummelt.. hatt det mange ganger som barn pga ører og hals.. [8|] satt inn dren og fjernet de falske mandlene.. [8D]

når de tok blindtarmen pumpa de luft i buken for å se.. og det treffer en nerve? som gjør at man får vondt i skuldra..  i hvertfall voltaren og paracet i sammen funker da[;)]

ORIGINAL: Persillen

Luftsmertene kommer ikke av narkosen, men av luft som de pøser inn i magen når de utfører en kikkhullsoperasjon. [:)]

I skuldrene?

ORIGINAL: Persillen

I skuldrene?

Ja altså, helt hvorfor man får disse luftsmertene i skuldrene vet jeg ikke, men man kjenner det som f... i skuldrene etterpå.

ORIGINAL: Gollemor

Luftsmertene flytter seg rundt, og havner til slutt i skuldrene.. Fytti fader det er vondt!!

Hvordan går det an? Huff.... Nei, jeg tror jeg bør droppe denne operasjonen. Jeg som HATER smerte...

Luftsmertene flytter seg rundt, og havner til slutt i skuldrene.. Fytti fader det er vondt!!

Hvordan går det an? Huff.... Nei, jeg tror jeg bør droppe denne operasjonen. Jeg som HATER smerte...

men det er jo bare når man tar laparaskopi, som de bruker for å ta vekk blindtarm, galleblære og mye annet.. men ikke når du skal ta mandlene da.. [;)] går så fint atte..

Jeg har hatt narkose 4 ganger 3 ganger noen timer og en gang under 1 time. Jeg har vært livredd for å våkne pga alle historiene enn hører, men har kun væknet når de har vekt meg. Du får først en likeglad sprøyte, så du blir litt surrete, så gjør de deg klar, så får du muskelavslappende inn i veneflonen også får du maska over munnen/nesa, da hører du dem sier at det kan lukte litt gummi av maska, så det siste jeg husker er at jeg tenkte ja det lukter litt gummi[:D]

Har hatt narkose 3 ganger og aldri opplevd noe ille med det jeg..sist gang ble jeg skikkelig dårlig etterpå i form av at jeg spydde som en gris i 24 timer etterpå[>:][:'(] men jeg tror det er fordi den gangen rakk jeg ikke faste før narkosen..[:-]

Når de tar kikkhull så blåser de luft inn i magen og den kan jo flytte seg rundt i kroppen, vanlig også etter større buk operasjoner som ks osv.. Jeg tok Minifom tabletter i noen dager før og prompet masse[8D] og hadde ingen luftsmerter etter mitt ks, men etter kikkhullsoperasjoner har jeg ikke tatt minifom og har hatt luftsmerter så skal jeg noe sånt igjen skal jeg bruke minifom[:D]

Skal du fjerne mandler får du ikke sånne problemer[;)]

Har vært noen ganger i narkose og aldri hatt noen problemer med det[:)] Ble ikke dårlig etterpå og kom meg ganske fort[:)] Aner ikke om den var kort eller lang.. hehe[;)]

Men siste gangen våkna jeg av at jeg grein - men det var rett og slett fordi jeg hadde grua meg sånn før operasjonen så fikk den reaksjonen etterpå når jeg våkna. 19 år, griner og roper etter pappa.. haha[8D][;)]

Har vært i narkose 2 ganger. En gang for 4 år siden, og nå for en uke siden.
Første gangen var jeg dritt nervøs. Var helt sikker på at jeg kom til å dø, og at ungene mine skulle miste mammaen sin. Jeg gråt og gråt og gråt litt til, helt til jeg kom inn på operasjons salen. De var jo SÅ snille og hyggelige alle sammen! De var så rolige og snakket med meg, så jeg ble rolig jeg også.
Så satte de venflonen. Det gjorde ikke vondt i det hele tatt, og jeg HATER nåler. På grunn av at jeg var så nervøs, var jeg også kvalm, så jeg fikk kvalmestillende i venflonen. Så fikk jeg litt av narkose middelet. Bare for å kjenne litt på det liksom. Jeg ble TOTALT dritings!! Verdens sykeste følelse. Jeg snakket bare svada, og jeg husker at jeg sa at jeg ville ha mer av det der hihi=) Så fikk jeg en maske over ansiktet, og beskjed om å puste godt i den. Så var jeg borte.
Våknet etter 3 timer, uten smerter. Ikke kvalm eller noe som helst. Alt var over, og det hadde gått sååå fint :)

Denne gangen var jeg også nervøs, men ikke så ille som sist. Jeg kom inn på operasjons stua. Ble veldig plutselig, for jeg fikk beskjed om at jeg var nummer 2, men så plutselig ville de ha meg inn først. Ble trillet inn, og det var veldig koselige folk. Måtte klatre selv opp på operasjons benken, og der lå jeg da - med varme teppe, og var rimelig nervøs ja. Sa i fra til dem, og jeg fikk venflon (litt mer knot denne gangen, men det gikk veldig bra) også fikk jeg kvalmestillende og beroligende. Ble brisen, men ikke så dritings som sist - syns i ettertid at det var litt ekkelt... Så spurte de om jeg var klar, og jeg svarte at jeg var så klar som jeg kunne bli. Så fikk jeg maske over fjeset, men denne gangen var det bare oksygen i den. Så begynte de å sprøyte inn narkose middelet. Kjente det ble KALDT oppover armen, og det sprengte litt i armen. Så sovnet jeg. Borte vekk.
Når jeg våknet igjen etter 3 timer også denne gangen, så hadde jeg vondt, og fikk smertestillende med en gang. Så fikk jeg ringe mannen, ei venninne og min bestemor. Husker ingen verdens ting av de telefon samtalene, men jeg hadde en svak erindring av at venninna mi var i nabobyen hehe. Mannen kom etter bare en liten stund, også spurte jeg sykepleieren om når jeg kom inn på intensiven... Dette hadde jeg da spurt om 4 ganger, men hadde glemt det igjen.

Ikke kvalm eller noe. Etter et par timer dro jeg hjem, og sovnet i senga mi.

Ingen negative følelser ang. narkosen her heller. Hadde et klem sår av tuben i leppa mi, men det er helt bra nå.

Mitt tips til deg, er å snakke med anestesi legen når de kommer å snakker med deg før operasjonen, og forklar helt ærlig hvordan du føler deg. De tar sååå godt vare på deg hele veien - så dette kommer til å gå kjempebra :) Skjønner kjempegodt at du gruer deg!

STOR klem til deg!!

ingen problemer her, har vært i narkose to ganger.

Første gangen pga tarmslyng, det var planlagt så godt som slike ting kan planlegges, og jeg fikk beskjed om å telle ned fra 10. kom aldri så langt *ler*
våknet opp litt mørbanket men det gikk fint i grunn.

Andre gangen var en hastesak pga livmorblødning etter fødsel, ikke noe telle ned fra 10 her i gården, men borte ble jeg ganske kjapt.
Våknet opp drita å klarte av en eller annen grunn å få tak i mobilen min (hvordan klarte jeg det tro?) og ringte til alle i familien + litt venner for en skikkelig fylleprat[8D][8D][8D][8D][8D][:D]  'heeeei, Mona her, jeg fødte og døde nesten nettop, men det gikk så brasssååååh! du driver meddaaaaah??????' husker ikke hvordan noen svarte, men tror folk var litt sjokkerte ja[8D][:D] herre....nesten flaut å tenke på i ettertid, haha!

Vært i narkose noen ganger pga operasjoner, og hatt kun positive opplevelser der..

Vært i narkose 6 ganger på 2 år, de andre gangene husker jeg ikke mye av[:)]
Når jeg lå 9 timer i narkose var jeg ganske dårlig etterpå, ikke kvalm eller noe,men veldig stiv og vondt i kroppen, måtte få litt fysio.
De andre gangene har vært helt"supre",sovner fort, jeg har inntrykk av at anestesien jobber HARDT med å få en trygghetsfølelse. Nå har jeg hatt de samme folkene hver gang siden øyeavd har egen operasjonsstue. Men de prater om helt vanlige ting,spør,ler osv så du skal bli så rolig som mulig. Siste jeg husker er at de stryker meg på kinnet og setter maska over nese og munn.
Bare å be om kvalmedempende med ENGANG du kjenner tegn til kvalme, du beholder som oftest veneflonen i handa til de ser hvordan ting ligger ann. Aldri hatt vondt eller vært kvalm etterpå,fordi de gjør det de kan for å forhindre det.

Bare positive opplevelser her, masse lykke til[:)]

Back
Topp