Din dialekt? *inspirert*

Jeg er stril!! Snakker nynorsk med litt bergensk dialekt!!!

Sier ståvo for stue, jento til jente, vesko til veske. Kommer ikke på noe sånn typisk... Men det kjekke er at jeg er jo bosatt på østlandet og mann og barn snakker østlandet, MEN gutten på 4 har mange av mine ord i sin østlansk dialekt!! Det liker jeg!!
 
Kommer ifra ei lita bygd litt unna Lillehammer, har passelig brei dialekt, men det er ingen som skjønner hva jeg sier "uttabygds" så jeg legger om :p
Vi har og rare ord :D
E = jeg f.eks og ikke "je" som på toten men E :p
E hæte *navn* å e lik å æta kaku, gå ti varme labber og slek æ re bære ramma. Kaku=brød. Labber= sokker
Og all dennna ra/da og amma/damma/ramma er slik som blir slengt på, spesielt Ra/ru er mye brukt :p
Eks: "å ru driv mæ du ra gut?" "Å ru ska fårnå' borti der da?" "Offer sa ru dæ ra?" :p så ru erstatter ofte du og ra erstatter da :p
Samme orda som j bruke mye av d....:) kjem vel fra omtrent samma område så:)
 
Er kjempemorsomt å forvirre folk litt av og til :p jeg føler trangen til å gjøre det minst en gang når jeg er plasser jeg vet de vil slite med å forstå det jeg sier :p som feks å spørre om veien til "kjørkkegada" (kirkegata/kirkeveien) eller bestille meg frityrstekte jårplestrimler alle steder i landet de selger pommes frites, eneste plassen folk forstår hva det betyr tror jeg bare er her jeg bor og 3 bygder rundt :p

Har ei venninne fra Lista. Alltid gøy når hun sa jårple :p
 
Jeg er stril!! Snakker nynorsk med litt bergensk dialekt!!!

Sier ståvo for stue, jento til jente, vesko til veske. Kommer ikke på noe sånn typisk... Men det kjekke er at jeg er jo bosatt på østlandet og mann og barn snakker østlandet, MEN gutten på 4 har mange av mine ord i sin østlansk dialekt!! Det liker jeg!!

Min mor er også fra vestlandet og det er henne jeg har mine nynorske innslag fra ;) vet hun også syns det er gøy at vi 3 barna har plukka med oss mange av "hennes" ord og uttrykk :)
 
Bondetampmål er det her i gården;
Vælkømmin, slekk, itte, nånn gonger, somme timer flyg agare, ølløvv, væægen, fønni, skunne seg..

Ikke direkte vakkert men er en god Mjøs-miks ;)
 
Kænn tenkje øss jinten på fjelli førr å fishe å kose øss no grådig ;ImageUploadedByBV Forum1411404500.221752.jpg
 
Å førr dom som itte skjønne seg på å je tala ti, her er et lynkurs i våres grammatikk :p
ImageUploadedByBV Forum1411404704.401174.jpg
 
E oppvokst å bur i Sandnes (Rogaland) så skarre sjikkelig på R'ane. Digge mi dialekt men hate å hørre na på fjernsyne/ elle nå folk ska itteligna na.

Seie løgne ting som:

Ka e u? (Hva er klokka)
Javell.. (Hva skjer)
Snyda seg (snyte seg)
Snue/snått

Typsik nå eg ska skriva d så komme eg kje på någe.
 
E oppvokst å bur i Sandnes (Rogaland) så skarre sjikkelig på R'ane. Digge mi dialekt men hate å hørre na på fjernsyne/ elle nå folk ska itteligna na.

Seie løgne ting som:

Ka e u? (Hva er klokka)
Javell.. (Hva skjer)
Snyda seg (snyte seg)
Snue/snått

Typsik nå eg ska skriva d så komme eg kje på någe.

Meget skarrete r her å ;) og her sier vi også "snyde" men "sæ" istedefor seg og " snått/snotten" er selvfølgelig med i dialekta her å :p
 
Æ e nordlænning æ :cool05

Jeg er fra Troms og har egentlig ganske kjedelig nordnorsk dialekt med lite særpreg. Prater "pent" nordnorsk om man kan kalle det det :p

Noen ord jeg bruker:
Katti = Når
Slævje = Sikle
Hue = Lue
 
Er fra Drammen jeg da, så kan vel ikke si at jeg har noe dialekt :p Men sambo er fra Tromsø, så takket være han så har jeg begynt å si mye "satan" :p
 
Back
Topp