Din dialekt? *inspirert*

Kirsebærtre

Glad i forumet
Mailykke <3
Hva slags dialekt har du? Og har du et dialektord du bruker mye/ noen ord som er typiske for din dialekt?

Selv snakker jeg lyngdølsk med ymse innslag fra vestlandet som ståvo=stua og sos=saus ;)
Lyngdølsk/lyngdalsk er en sørlandsk dialekt, men er mye breiere enn kristiansandsk/mandalsk og har ikke like mange "bløde" konsonanter.

Typiske ord: kopne= være altfor varm. Kjyddna/studen= kua/oksen. Jårple= potet.
Jårple brukt i setning: på McDonalds- æ sko bestilt nåen frityrsteikte jårplestrimle og ein 7 i veret (pommes frites og 7up :p )

Jeg elsker dialekter, synes det er så sjarmerende, og skulle ønske jeg hadde en selv. Personlig elsker jeg Sogndal-dialekten og sørlands"dialekten".
Selv har jeg dessverre den kjedelige Oslo-dialekten/ingen dialekt.

Er jo fra Fredrikstad og har nok noen dialekt ord, men snakker ille veldig brett. Med jeg spørr om å få stake hunden din. (Stryke hunden) og så bruker jeg frusere på nyttårsaften. (Stjerneskudd) eller så har jeg plukket opp shø etter jeg bodde i Trondheim. :)

Min samboer er fra ei bygd i Nord Trøndelag, og jeg vokste opp i ei bygd ved Gjøvik, så vi burde snakke ganske bredt begge to, men dessverre etter mange år i Skien og Oslo har vi mista det meste.
Noen endinger har jeg ennå da, og vi legger om hver gang vi "talar væ" andre med dialekt. Jeg har plukket opp noen ord fra han da :) som "skjer = ser".
I Skien koste jeg meg med å si "høøger = høyre" og "ølbågån = albuen " bare for å forvirre litt :p

Snakker bææærgensk ;-)

Sent from my iPhone using BV Forum

Her så tællær vi på vollane med gummipælane på!!
Ille bra i Fredrikstad :P

(En forferdelig dialekt egentlig men:p )

Her er det Tvedestrands dialekt,men en hint av Kristiansand og Stavanger dialekt.

"E gåř å hengæ på řuten" "fua di e fåř břei" "deře måkje třette"

"Jeg går å venter på rutebilstasjonen" "rompa de er for brei/stor" "dere må ikke krangle" .

Min samboer er fra ei bygd i Nord Trøndelag, og jeg vokste opp i ei bygd ved Gjøvik, så vi burde snakke ganske bredt begge to, men dessverre etter mange år i Skien og Oslo har vi mista det meste.
Noen endinger har jeg ennå da, og vi legger om hver gang vi "talar væ" andre med dialekt. Jeg har plukket opp noen ord fra han da :) som "skjer = ser".
I Skien koste jeg meg med å si "høøger = høyre" og "ølbågån = albuen " bare for å forvirre litt :p

Er kjempemorsomt å forvirre folk litt av og til :p jeg føler trangen til å gjøre det minst en gang når jeg er plasser jeg vet de vil slite med å forstå det jeg sier :p som feks å spørre om veien til "kjørkkegada" (kirkegata/kirkeveien) eller bestille meg frityrstekte jårplestrimler alle steder i landet de selger pommes frites, eneste plassen folk forstår hva det betyr tror jeg bare er her jeg bor og 3 bygder rundt :p

Her er det Tvedestrands dialekt,men en hint av Kristiansand og Stavanger dialekt.

"E gåř å hengæ på řuten" "fua di e fåř břei" "deře måkje třette"

"Jeg går å venter på rutebilstasjonen" "rompa de er for brei/stor" "dere må ikke krangle" .

Vi er ikke så langt unna hverandre ser jeg, for her " hænge mi på ruda" :p

Kommer ifra ei lita bygd litt unna Lillehammer, har passelig brei dialekt, men det er ingen som skjønner hva jeg sier "uttabygds" så jeg legger om :p
Vi har og rare ord :D
E = jeg f.eks og ikke "je" som på toten men E :p
E hæte *navn* å e lik å æta kaku, gå ti varme labber og slek æ re bære ramma. Kaku=brød. Labber= sokker
Og all dennna ra/da og amma/damma/ramma er slik som blir slengt på, spesielt Ra/ru er mye brukt :p
Eks: "å ru driv mæ du ra gut?" "Å ru ska fårnå' borti der da?" "Offer sa ru dæ ra?" :p så ru erstatter ofte du og ra erstatter da :p

Jeg har kvasidialekt, oppvokst i Sola (stavangerdialekt) med foreldre fra sarpsborg.

Og dere oslo folket / sentralt østland, dere har dialekt dere og, det går veldig ofte an å høre forskjell på oslo / utenfor oslo osv. :)

Håper vesle her får ordentlig stavanger dialekt, jeg klarer ikke skarre på r-ene men har vestlands tonefall. Og ord som "løye" da :D Og vestlandsmåte å spør spørsmål på, "om du kan ...?"

Jeg har kvasidialekt, oppvokst i Sola (stavangerdialekt) med foreldre fra sarpsborg.

Og dere oslo folket / sentralt østland, dere har dialekt dere og, det går veldig ofte an å høre forskjell på oslo / utenfor oslo osv. :)

Håper vesle her får ordentlig stavanger dialekt, jeg klarer ikke skarre på r-ene men har vestlands tonefall. Og ord som "løye" da :D Og vestlandsmåte å spør spørsmål på, "om du kan ...?"

Ah, stavangår :p her i lyngdal har vi det mye gøy med å harselere med rogalendinger og dialekta deres, noe vi egentlig burde slutte med, er jo avhengig av dere og hyttene deres for at denne lille byen skal gå rundt :p

Ah, stavangår :p her i lyngdal har vi det mye gøy med å harselere med rogalendinger og dialekta deres, noe vi egentlig burde slutte med, er jo avhengig av dere og hyttene deres for at denne lille byen skal gå rundt :p
Jaja, lyngdal høre jo te sørlandet, der det hørres ut så alle bare snakke om blomster og sommerfugler uansett ka dei seie :P

Back
Topp