Din beste oppskrift? :)

lolol

Glad i forumet
Novemberlykke 2015
Julegavene 2019
Har som nyttårsforsett å lage én ny rett hver uke. Så langt har det gått bra, og sambo og jeg har digga hvert måltid. Meeeen vanskelig å finne noe når det er SÅ mye i oppskriftshavet :p

Hva er din beste oppskrift? Del gjerne med meg :D link er også topp om du ikke orker å skrive, hehe.

Rema 1000 sin grønnsakslasagne har vi hatt hver uke i 1 års tid. Store og små digger den. Og den er vedlig sunn med squash og cottage cheese i stedefor plater og ostesaus. Tilsetter ekstra grønnsaker og litt kayennepepper jeg da :)

Laks med spinat:) fres rødløk og hvitløk, og ha i frossen spinat. Bland i krem fresh og bland godt. Hell over i ildfast form, legg fiskefiletene over og stek i ovnen. Server med ris :)

Fiskeburger. Bruk hjemmelaget guacomole som dressing :) server med båtpoteter:)

Kyllingfilet med denne brokkolisalaten ved siden av:
Brokkoli-kok opp så i kaldt vann
1beger krem fresh
1 rødløk
2 dl solsikkefrø ristes lett i tørr panne
1 dl rosiner
2-3 ss pressa sitron
2 ss sukker
1 ss hvitvinseddik
Salt
Pepper

Vi pleier å ta ei av kokebøkene, si fem tilfeldige sider, slå opp på oppskriftene på de aktuelle sidene - og så er greia at vi må lage minst en av rettene den uka. Prøvd mye spennende vi aldri ville prøvd ellers, samt at vi får brukt kokebøkene :)

Rektor suppen min er veldig populær hadde den blandt annet på navnefesten. Min yndlings oppskrift må være "julekylling" men eg spiser den hele året :P
Rektorsuppe:
Steker halvt blomkål og brokkoli hode, 1 hvitløk, 1 purreløk, 1 rød og 1 grønn paprika. Det steker eg med 1 1/2 ms karri. Så i stor gryte tar eg 1 boks Philadelphia 1flaske Heinz chilli saus 3-4 terninger kylling eller grønsaks buljong 1 1/2 liter vann og 3 dl fløte. Mens det løsest opp og koker steker eg 4 kylling bryst. Så kutter eg dem opp og har de og grønnsakene ned i suppen. Smaker så suppen til med litt karri, gurkemeie, salt og pepper :)
Julekylling:
3stk kylling, 0,5tsk salt, 0,5ss hel pepper
Karamellisert rødløk:
Halv rødløk, 0,5dl rødvin, 1 hel kanel, 1ss sukker.
Duchesspoteter:
250g sellerirot, 0,5 kg potet, 1 eggeplomme, litt muskatnøtt
Kremet solbærsaus:
0,75dl vann, 0,5stk hønsebuljong, 1,5dl creme fraiche, 0,5dl kremfløte, 0,5dl solbærsirup/solbærsaft, 1ss soyasaus, 3stk einebær, 0,5ss timian, 0,25ss pepper.
Legger med bilder av ka en skal gjøre, dette er oppskrift for 3stk men potetene er ganske storImageUploadedByBV Forum1453576095.645285.jpgImageUploadedByBV Forum1453576118.353342.jpg

Vi pleier å ta ei av kokebøkene, si fem tilfeldige sider, slå opp på oppskriftene på de aktuelle sidene - og så er greia at vi må lage minst en av rettene den uka. Prøvd mye spennende vi aldri ville prøvd ellers, samt at vi får brukt kokebøkene :)

Lurt! Fort gjort at de støver ned i hylla.

Lang tids kokt oksekjøtt med pasta:)

Høyrygg bruker jeg fordi det blir så mørt og fint når det får koke lenge.
Del kjøttet I biter, brun det I panna, ha det så I en kjele med vann, sett til koking I minst 3 timer. Det skal ikke foss koke, har plata på 3 etter at vannet har kokt opp ( går til 9 min termostat på komfyren)
Etter noen timer har du oppi en løk som du har hakket og freset i panna du stekte kjøtte i og en boks med hakkede tomater. Så koker du dette inn til du får en saus, smak til med salt og pepper, gjerne litt persille.
Hvis du vil ha mer smak så hakk opp et fedd hvitløk og fres det I panna sammen med løken etter at du har tatt ut kjøttet. Kok ut panna og og hel dette oppi kjelen.

Kok pasta. Dryss parmasan over :)

Er ikke god på å skrive oppskrifter:p

Back
Topp