din beste laksemiddag

miss piggy

Gift med forumet
Hei!

Skal invitere min mor og stefar til middag på søndag og trenger tips til noen gode laksemiddager/tilbehør!

Vi har masse laksefileter i frysen marinert i hvitløk og urter, så vi trenger deilig tilbehør til dette! [:)]

Jeg pleier å ha brokkoli- og blomkålgrateng til akkurat den laksen, det er nyydelig! [:D]

jeg bruker ørret[8D]

neeejda, men bruker bare å woke grønnsaker jeg, for da smaker de mye bedre å mye MER...

[:)]

skjær opp rå,skrellede poteter i tynne strimler..
sjær opp grønn paprika og rødløk,og finhakk hvitløk..
legg dette lagevis i folie som er smurt med chreme freche,med laksen på toppen(del fileen i to) krydre litt,og ha på litt mer chreme oppå der...
inn i ovnen! woila!! drit digg!!

Kutter opp masse rotgrønnsaker og har de i illfast form med Urter, sitron og olje.. Legger laksefileer på toppen og server med sandefjordsmør med masse kruspersille og poteter [:D]

Digg, digg, digg..

(har aliminiumsfolie over)

Bruker å lage "pakker" i aliminiumsfolie med laks, løk, gulrøtter, squash, litt sitron, smør salt og pepper. Grønnsakene blir kuttet i lange remser med sånn grønnsaksskreller.. Pakker inn og inn i ovnen på 200 grader i 20 minutter.. Kjempegodt!!! Serverer med potet og rømme....

laks i brokkoli!

stek filetene litt på hver side, ikke gjennomstek.
legg dem i ei ildfastform
kok brokkoli
legg brokkolien over fisken
lag ostesaus- (hvitsaus med ost, salt og muskat)
og hell dette over fisken og brokkolien.
strøkavring over!

stek til den er gyllenbrun ca 20-30 min[:D]
høres kanskje ikke så godt ut, men blitt husets favoritt[:)]

hvis du vil kan jeg legge ut nøyaktig oppskrift[:)] bare send pm

utrolig mye godt her ser jeg! [:)] får diskutere alle forslagene som kommer inn med gubben seinere så finner vi ut av det!

vil ha så mange forslag som mulig, for jeg er veeldig dårlig på laksemiddager [:D]

Jeg pleier å lage det i micro.. I UltraPro'en min (ildfaste formen til Tupperware).
Da tar jeg et beger creme fraiche i bunnen, så laksefilet uten skinn (så klart), og så legger jeg finhakka gulrøtter og purreløk og litt ost oppå der. 10 minutter i micro på 750 watt, og så er maten ferdig! Godt blir det!

ORIGINAL: MammaSN

laks i brokkoli!

stek filetene litt på hver side, ikke gjennomstek.
legg dem i ei ildfastform
kok brokkoli
legg brokkolien over fisken
lag ostesaus- (hvitsaus med ost, salt og muskat)
og hell dette over fisken og brokkolien.
strøkavring over!

stek til den er gyllenbrun ca 20-30 min[:D]
høres kanskje ikke så godt ut, men blitt husets favoritt[:)]

hvis du vil kan jeg legge ut nøyaktig oppskrift[:)] bare send pm

pm sendt [:D]

jeg pleier å steke laksen i små biter i en wok panne med rød og grønn paprika til. Koker opp ris og steker den sammen laksen :) har salat og dressing til. Veldig enkelt og veldig godt :)

Laksegrateng med koriander og chili

Ant pers 4

4 laksefileter uten skinn og ben (à ca 150 g)
1/2 ts salt
2 dl crème fraîche
1 ss sitronsaft
1 ss sambal oelek
2 ts brunt sukker
2 dl revet ost

Potetmos:
1 kg melne poteter
2 ss smør
2 1/2 dl melk
1 knippe frisk koriander
1 ts salt
1 krm nykvernet hvit pepper

1. Potetmos: Skrell og skjær potetene i mindre biter. Kok potetene i lettsaltet vann, ca 10-15 min.
La potetene renne og dampe i et dørslag. Mos potetene med en stav eller håndmikser, og tilsett smøret.
Spe med melk, og visp blandingen til en luftig potetmos.
Hakk korianderen, og bland i mosen sammen med salt og pepper.

2. Sett ovnen på 225 grader.

3. Legg laksefiletene i en smurt ildfast form. Dryss over salt.
Bland crème fraîche med sitronsaft, sambal oelek og sukker.
Fordel blandingen over laksen.

4. Fordel mosen rundt laksen, og dryss revet ost over laks og mos.
Stek mist i ovnen i ca 20 min.

5. Server gratengen med grønn salat.

Vi hadde lime marinert laks i dag med agurksalat, rømme, poteter og smør. Var veldig godt [:)]

Lakseburger:
4 laksefileter
1 egg
potetmel
litt vann
salt
pepper
hvitløk
dill

alt kjøres i en foodprossesor til du har en grov deig. Lag passende burgerer.

Serveres med hamburgerbrø, dressing og salat.
Nam nam. Alltid en slager her i huset[:)]

-kokt spaghetti,hjemmelaget pesto,stek laks på toppen
-laksen i panna med masse løk,når de er snudd,a over rømme,sett på lokk og la surre,salat og potetbåter til
-grilla laks,hjemmelaga mos,salat av isberg,blomkål,agurk,rømme,salt,pepper,sukker.
-i form i ovnen på seng av løk,squash,paprika,ris til og en god saus

tusen takk for alle kjempe gode forslag! da har vi masse å velge mellom [:)][:)]
jeg ble jo til og med sulten her, og jeg er ikke den som er størst fan av laks! hehe [:D]

dytter en siste gang før vi skal på butikken [:D]

Jeg baker de også i ovnen i alu folie sammen med mini gulrot, vårløk og en dæsj smør. Om sommeren har jeg også reker i[:D] Krydrer laksen med sitronpepper og dill. Smaker godt med all slags poteter, pasta eller ris til[:)] 
Lar de stå i ca 40 min siden de er frosne. Laks er noe av det beste jeg vet, og det som står på menyen i kveld[:D][:)]

Vi har bare grønnsaker, poteter og rømme til... SNADDER ! ! !

Edit: Kan ha folie over, og da putter jeg alt mulig nedi sammen med fisken.. Purre,gulerot, osv[:)]

Back
Topp