Din beste brødoppskrift?

Salvia

Forumet er livet
VIP
Julibarna2014
❤️ Augustlykke 2020 ❤️
Leter etter en god brødoppskrift, grovt og sunt, som ikke ryr eller blir tørt dagen etter det er bakt, eller etter å ha vært fryst.

Har funnet et nydelig godt brød, men det er litt dyrt å bake pga hirseflakene.
http://barebarnemat.blogspot.no/2011/04/eple-og-gulrotbrd.html

Eple- og gulrotbrød:
2 dl eplemos
2 dl gulrotmos evt finraspet gulrot
1 dl havregryn
2 dl hirseflak
3 dl byggmel
3 dl rugmel
5 dl fibra fullkornsmel eller vanlig hvetemel
1/2 pakke tørrgjær
3 dl vann
1 ss maltekstrakt
3 ss olivenolje

Bland eplemos, gulrotmos og alt det tørre i en bolle. Varm vann til ca 40C, litt varmere enn om man bruker fersk gjær. Bland maltekstrakt i vannet og tøm over melblandingen. Elt til du får en jevn deig, hel over oljen og elt litt til.

La det forheve i 45 minutter
Hell over i en form
Etterhev i nye 45 minutter
Stekes på 180C i ca en time

Frøs det ned etter jeg bakte det første gangen og glemte av det. Tinte et par skiver for noen dager siden, og dette var jammen meg godt. Nå står det et nytt et i ovnen. :)

Hva er din beste oppskrift?

Jeg har ikke noe oppskrift. Jeg fyller kaldt vann i en bolle, 3-4 dl, og ca en dl olivenolje. Lar det stå en halvtimes tid, så har jeg oppi en ss sukker og en halv pakke gjær. Så har jeg oppi noen ss hirsemel, havremel, grovt finamalt hvetemel, grov finmalt rug og knar. Så elter jeg inn noen frø på slutten, liker solsikke og linfrø og sesam.
Lar den stå på benken til over natten og baker ut om morgenen, lar dem etterheve en time og inn i ovnen :)

Bruker kun de ferdige melposene. Grovt og godt.
Bruker kornblanding.

Har ikke noe oppskrift, men det jeg har funnet ut at gir saftige brød er å bløtlegge det grove skikkelig før jeg lager deigen. Bruker en mix av havregryn, div frø og div grovt, sammalt mel. Blander det med kaldt vann (varmt om jeg har dårlig tid) og lar det stå i 3-4 timer.

Så blander jeg i olje, gjær og salt og fint sammalt mel til passe fast deig. Knar godt og stort sett dropper jeg forhevingen, har brødene rett i formene og hever de i stekovnen (som jeg har varma opp bittelitt). Når de er ferdig hevet skrur jeg bare på ovnen, slipper at brødene faller sammen når de blir flytta på :)

Jeg syns det er ett must med raspet gulrot eller litt honning i grovbrød. Baker egentlig ikke etter oppskrift.

Liker godt å bake fint olivenbrød også.

Hvetemel
Vann
Gjær
Olje
Salt
Finhakket oliven
Sukker
Urter eller krydder

Bruker ofte å gå på butikken,kjøpe regal havrebrød (ferdigblandet mel) og kalle det hjemmelagde når de er ferdige :p haha

Back
Topp