Dilemma...

Soering

Forelsket i forumet
Tilgangsansvarlig
Marshmallows 2022
Vi er i gang med prøving av barn nummer to. Vi har et ønske om at det ikke skal være så stor aldersforskjell mellom barna, da både jeg og mannen har søsken som er langt ifra vår egen alder. Vi merker at båndet ikke er like sterkt, da vi er på forskjellige steder i livet, og ønsker derfor ikke dette for våre egne barn. Vi begynner å få litt dårlig tid da vår datter allerede har blitt tre år.

Men nå har det seg sånn at jeg muligens får tilbud om lærlingplass. Jeg har bestemt meg for å bytte yrke, og det er snakk om et yrke med mye tunge løft, og fysisk arbeid hele dagen.

Jeg er så usikker på hva jeg skal gjøre. Jeg har virkelig ikke lyst til å utsette prøvingen, samtidig som at jeg har veldig lyst på den lærlingplassen.

Er det noen som har vært i samme situasjon som har noen gode råd?

Kan du ta læreplassen, og eventuelt gå ut i sykemelding hvis/når det ikke lar seg kombinere med svangerskapet? Da vil du jo få sykepenger og få mulighet til å fortsette der du slapp etter sykemelding og permisjon.

Det kan jo ta lang tid å bli gravid også?

Jeg hadde tatt i mot læreplassen, også kjørt på med prøving av baby. Du har rettigheter når du blir gravid og vi brukte kort tid på nr en, lang tid på nr to (ca et år) og kort tid på nr tre så dere vett ikke om ting blir som sist denne gangen.

Vi har fire år mellom våre to første og ja de er langt ifra hverandre når den ene er 6 og andre er 2 men jammen meg så har de mye glede av hverandre også og ser begge gleder seg over den andre:)

Hmmm jeg tenker du skal gjøre det som passer med livet ditt nå så kan dere jo fremdeles bli gravide med læretid, du har jo rettigheter til permisjon, men kanskje greit å sjekke opp litt rundt hva dere da har krav på.

når det gjelder aldersforskjell så tenker jeg det handler ofte mer om personligheten til barna enn faktisk aldersforskjell og det er det jo lite å gjøre med, jeg er feks mye tettere med søsteren min som er 10 år eldre enn med søsken som er nær i alder, rett og slett fordi selv om vi er på ulike steder i livet når det gjelder barn og karriere etc, så har ikke det utgjort forskjell, det er interessene som har gjort forskjellen:-)

Ble litt nysgjerrig på hvilket yrke du har valgt deg ut :)

Det der er ikke noe problem, du tar den lærejobben og starter prøvinga om det er det du vil. Jobben skal legge til rette for deg. Så må noen andre ta de tunge løftene. Det er mye annet å lære i den tiden du går gravid som ikke nødvensigvis er så tungt. Og om du ikke klarer å jobbe får du tatt ut sykemelding og får utsatt læretiden med tilsvarene tid du har vært borte (sykemelding + permisjon) (y) Lykke til ❤️

Hmmm jeg tenker du skal gjøre det som passer med livet ditt nå så kan dere jo fremdeles bli gravide med læretid, du har jo rettigheter til permisjon, men kanskje greit å sjekke opp litt rundt hva dere da har krav på.

når det gjelder aldersforskjell så tenker jeg det handler ofte mer om personligheten til barna enn faktisk aldersforskjell og det er det jo lite å gjøre med, jeg er feks mye tettere med søsteren min som er 10 år eldre enn med søsken som er nær i alder, rett og slett fordi selv om vi er på ulike steder i livet når det gjelder barn og karriere etc, så har ikke det utgjort forskjell, det er interessene som har gjort forskjellen:)

Helt enig!
Mamma og tvillingsøsteren hennes har nesten ikke kontakt, mens mamma og storesøsteren som er 8 år eldre er kjempe close. Alltid vært sånn for de har lik personlighet, like verdier og interesser osv.

Back
Topp