Dilemma..

L

lindaen

Guest
Jeg har skikkelig fødselsangst.. Alle sier at jeg må snakke med jordmor om dette, men jeg klarer ikke å si noe til henne når jeg er der fordi jeg er så redd for å begynne å gråte.. Takler ikke å gråte foran fremmede mennesker.. [:'(] Noen råd?
 
Tror ikke du blir den første som feller en tåre inne hos jordmora! Jobben hennes er jo damer med hormoner! [;)]

Har du ikke noen venninner som har født før og som ikke har bare "skremme-historier" på lager?
 
ja, snakk med jordmoren din om det. vil nok sikkert gjøre deg godt! om det skulle være til noe trøst, så er fødselen en fantastisk flott opplevelse som du helt sikkert vil være lykkelig over å få oppleve![:)]
 
Du må nok snakke med jordmoren din om det.
Så henviser hun deg sikkert til fødsels samtale på sykehuset.

Lykke til!!
 
Skriv ned i et brev alt du føler adg. fødsel. Hva du er redd for ,hvorfor du er redd , hva som kansje kan hjelpe deg.... Og alle de positive tingene. Så leverer du brevet til jordmor! Du er ikke den første som kommer med brev,og du blir ikke den siste! Hormonene gjør at alle følelser blir forsterket i denne tiden. Både glede og frykt. Fødselsangst er helt normalt! De fleste har en eller annen variant av frykt for det ukjente! Og en fødsel er noe helt ukjent. Nei, skriv alt ned! Så rotete oppsatt du bare vil- lever til jordmor,og la henne ta annsvar for å gi deg trygghet!
Dette kommer til å gå helt fint, det lover jeg!
ps. Ikke hør på skrekkhistorier! Din fødsel kommer ikke til å være lik noen andres!!!!!
Stooor klem fra Susanne.
 
gjør som meg ta deg en tur på sykehuset tusle litt rundt i gangene hør og observer det eneste du ser er lykke lykke lykke det er en egen ro på fødeavdeligen alle smiler litt stressa innimellom men hele etasjen er fylt med glede og varme.. ikke gjem bort redslen det gjorde jeg og den vokste seg så stor at jeg fikk åndenød hver gang jeg tenkte tanken men nå gleder jeg meg .. ikke til og ha vondt men til den lykken som er følgende av jobben man gjør..
 
som en venninde av meg sa dette er det største adrenalin rushet du kommer til og ha og det beste du kommer til og oppleve både av godt og vondt..
 
Du har vel fått time til føden??? Jeg har det en måned før termin så jeg skal inn den 8 desember. Da får du snakke med jordmor og se føden. Jeg fikk et skriv av legen på sykhuset der jeg kunne skrive ned ting til den dagen som jeg ville ta opp og det var og om du var redd for å føde. Der inn er de somregel kjempe flinke med sånne problem så ta det opp der inne.
Jeg var selv hos jordmor på onsdag og snakket om fødsel og jeg har panikk og hjalp meg [;)]
Masse lykke til [:D]
 
Jeg har også fødselsangst, og var og prata med ei jordmor på føden i går, som er veldig flink med dette, og prater med alle oss som er redde! Og det er fler enn jeg trodde skjønte jeg. [;)]

Jeg fikk beskjed om at jeg kan få keisersnitt om jeg absolutt vil. Hadde noen problemer ved forrige fødsel.
Og hun skjønte godt hvorfor jeg ikke vil føde. Bare det hjalp meg enormt!

Vi ble enige om at jeg skal prøve å føde normalt, og fikk det skrevet ned at om det og det skjer, eller ting ikke skjer fort nok, kan jeg stoppe alt og si at jeg vil ha keisersnitt! Var utrolig betryggende. Og vi skrev ned masse rart vi! Som f.eks det at jeg er lett å overkjøre, så de må prøve å ikke gjøre det..

Jeg vil virkelig anbefale deg å ta en prat med ei jordmor som kan mye om dette. Og om du griner en skvett, er det helt normalt. Angst og hormoner = tårer!
Hun har garantert hørt det meste du har å si før, og vet hvordan hun skal hjelpe deg!

Jeg gruer meg fortsatt MYE til fødselen, men griner ikke lenger når jeg tenker på det.
Klarer til og med innimellom å tenke at: joda, det KAN jo gå bra... [;)]
Også har jeg det svart på hvitt fra jordmor at jeg kan få keisersnitt når som helst.
Men frister ikke det heller!! [&:]
 
Huff da, fødselsangst er sikkert ikke noe særlig å ha.
Syns du skal prøve å snakke med jordmora jeg.. Det er jo derfor de er der- for å hjelpe oss med alt det vi lurer på!

Og de har garantert vært borti damer med de samme problemene før. Sikker på at du blir ti kg lettere etter å ha snakket med henne [:)]

Lykke til da, Lindaen!
 
Syns du burde si noe til jordmor jeg.... For din egen del..ikke minst..men også for de som kommer til å være tilstede ved fødselen...lettere for dem å forholde seg til deg når de vet hvordan du tenker og føler... Ikke minst for din egen del..og selve opplevelsen av fødselen.... Det er jo noe stort som er et priviligie å få oppleve...på godt og vondt!

Men skjønner godt at det ikke er lett da...men dette er jo noe du liksom ikke kommer unna..nytter ikke å gjemme seg under sengen å vente på at det skal gå bort..[;)]
Det som har kommet inn skal jo komme ut igjen også mener jeg![:D]

Gruer meg litt selv, men jeg opplever det som positivt å snakke om det, men nå er det meg da!!!
 
er vel best om du prater med jordmora...
kommer tårene så kommer de...
de er vel vant med slikt[;)]
 
Huff.. Jeg prøver å høre etter, men det er liksom noe som bare stopper det hele.. Skulle ønske det ikke var sånn her.. Tung følelse! Jeg har virkelig lysst til å gjemme med under senga å vente på at alt skal gå over..
 
Back
Topp