Digitalkamera

Hirka

Gift med forumet
Junilykke2018
Septemberlykke 2021
Tenker å kjøpe et greit digitalkamera til å bruke når frøkna er kommet. Som er bedre enn mobil liksom. Har et speilrefleks som er helt supert, så trenger ikke et digitalkamera til portretter og slikt, men det er så stort å dra med seg! Trenger et bare som er godt nok til å ta med på sykehuset og på trilleturer og slike ting :) et «putte i lomma» kamera.
Kikka på Canon ixus 185 og Sony cyber-shot W810. De virker ganske like. Hadde før et Nikon coolpix som jeg IKKE likte, så skeptisk til det..
Tenker opp til 1500,-..

Noen som kan anbefale noe?? :)

Canon er alltid et godt alternativ synes jeg.

Men, 98% av bildene her tas med mobilen her i huset alikevel. [emoji23]

Hvis du vil ha et digitalt kamera som er nevneverdig bedre enn en mobil, bør du gå for et systemkamera. Fujifilm sine systemkameraer er veldig gode.

Å kjøpe et kamera til under 1500 er ikke så mye poeng, for da er bildebrikken og teknologien ikke bedre enn i kameraet på mobilen din. De er gjerne dårligere også.

For å få et Ok kamera må du nok ut med over 4-5000.

Jeg byttet selv ut et Canon EOS 5D mark III (et av de beste og dyreste speilreflekskameraene til Canon) og alle objektivene med et Fujifilm-kamera med fastobjektiv. fordi jeg ikke ville drasse med meg speilrefleksen og objektivene, og jeg er kjempefornøyd. Bildekvaliteten er ipåklagelig, og det er lett å få med seg. De gangene jeg ikke tar bilder med det bruker jeg mobilen.

Det er et vakuum mellom mobilkameraer og de små speilløse systemkameraene. Kompaktkameraene tar ikke bedre bilder en mobiler, og det er nesten bare eldre som kjøper dem nå. De selger svært dårlig.

Mye kan gjøres i software også. Et kompaktkamera tar ikke bilder i Raw, mens en iPhone gjør det (du må bare ha riktig app for å få bildene i RAW). Med systemkameraene kan du velge.

Dette ble langt, men kort sagt ville jeg enten bare brukt mobilen, eller lagt inn 7-8000 eller mer for et godt systemkamera, og finansiert det ved å selge unna speilrefleks og objektiver.

Jeg har ikke mindre enn 2 speilreflelser. Har lang zoom å vanli zoom. Skal kjøpe liten zoom til fødsel/barsel:) fikk det anbefalt av en fotograf( kun 55 mm) bruker mye speilrefleks ellers og mobil når det ikke er med:)

Tenker å kjøpe et greit digitalkamera til å bruke når frøkna er kommet. Som er bedre enn mobil liksom. Har et speilrefleks som er helt supert, så trenger ikke et digitalkamera til portretter og slikt, men det er så stort å dra med seg! Trenger et bare som er godt nok til å ta med på sykehuset og på trilleturer og slike ting :) et «putte i lomma» kamera.
Kikka på Canon ixus 185 og Sony cyber-shot W810. De virker ganske like. Hadde før et Nikon coolpix som jeg IKKE likte, så skeptisk til det..
Tenker opp til 1500,-..

Noen som kan anbefale noe?? :)
Vi bruker bare mobil.

Hva har du slags mobil?

iPhone 6. Synes kamera på denne er dritt i forhold til på HTC jeg hadde før. Men er jobb tlf, så må ha iPhone....
iPhone sin kamerateknologi er veldig bra, mye som skjer i softwarerendring (der er de overlegne) og mange muligheter. Men iPhone 6 sitt kamera er jo ganske utdatert. Jeg oppgraderte til iPhone X før jul (etter å ha hatt iPhone 6 i tre år), og kameraet og bildekvaliteten er mye bedre. det er to linser så man kan zoome inn optisk, man kan ta portrettbilder med uthvisket bakgrunn, og i tilleg er live-bilder (som alle iPhoner fra iPhone 6s har, men ikke 6) fantastisk når man tar bilder av barn :) i tillegg til bildet får man et lite filmklipp av øyeblikket (med lyd også). Og man kan bla fram og tilbake og velge bildet som skal være bildet. Og se det som live når man vil. Helt genialt for småbarnsforeldre :)

Bare ved å oppdatere til iPhone 7 eller 8 ville du fått det da. Men om du vil ha portrettmodus må du ha 7+, 8+ (Og de to er veldig store..) eller iPhone X, mener jeg å huske.

iPhone X har mye bedre skjerm, der blant svart er helt svart, og dette gjør bildegjengivelse bedre. Den er dyr, men for en drøm av en telefon altså :)

Kan du ikke spørre jobben om du kan få en nyere iPhone? :)

Mannen min og jeg tar de fleste bildene våre med iPhone (han har 7+ og jeg har X) enda vi har svært gode kameraer. Han henter ut iPhone-bildene sine som raw-bilder (og bruker en egen app til å ta bilder i raw), og bruker etterbehandlingsprogrammer på mac’en, og bildene han tar er virkelig helt nydelige og ser ut som om de er tatt av en fotograf med utstyr til 50 000kr

Min mobil har litt bedre kamera enn hans, men jeg bruker bare kamera-appen i Tlf, og de fleste bildene jeg tar er live-photos, og jeg redigerer bare lys osv i photos-appen. Helt Ok det også

Vurderer å gå til innkjøp av kompaktkamera som tar litt mindre plass enn speilrefleks men som fungerer bedre enn slike små kompaktkamera men ser at man må ut med noen kroner for å det man vil ha og kvalitet...

Back
Topp