Dialekt

nøttelitenitreet

Fjompenisse
Tilgangsansvarlig
VIP
August 2018
Sommerfuglene
Jeg ble brått veldig nysgjerrig på hvordan dialekten deres er.
Så, kan dere ikke skrive noen ord på dialekt? :p

Min e litt sånn utvanna sørlannsgreie. Æ skarre fortsatt på r'en, men har mista de fleste orene æ hadde før. Æ har jo ikke bodd sørover på mange år nå, så det e jo egentli ikke så rart, da. :) faktisk tror æ den virke mer "sørlenning" når den e skriftli enn når æ snakker.. :p

Hihi:-) Var faktisk på biblioteket i går og lånte bøker med dialekt, så da skal jeg alltids greie å komme opp med noen ord;-) De er så vanlig for meg at jeg ikke tenker over hvilke som brukes andre steder i landet og ikke..

Veit ihvertfall at branngul og bembil er ganske spesielt;-)

Ellers har jeg en del uttrykk nordfra som har blandet seg inn.. Snakker tre dialekter flytende, så jeg blir jo forvirret selv;-)

Hihi:-) Var faktisk på biblioteket i går og lånte bøker med dialekt, så da skal jeg alltids greie å komme opp med noen ord;-) De er så vanlig for meg at jeg ikke tenker over hvilke som brukes andre steder i landet og ikke..

Veit ihvertfall at branngul og bembil er ganske spesielt;-)

Ellers har jeg en del uttrykk nordfra som har blandet seg inn.. Snakker tre dialekter flytende, så jeg blir jo forvirret selv;-)
Branngul og bembil? :p
Hva er det? Oransje og brannbil?:p

Oransje og navle;-)

Tar du disse?

Æplu, dikko, affe? :-)

Dialekta hær e blitt litt påvirka av at æ har flytta en del, men e litt brei trøndersk me små innslag av bokmål og nånn ord fra nordmøre :) bli lett påvirka sjø :)

Eivind Beinlaus?
Kveldsfrena?
Akte?

Dialekta hær e blitt litt påvirka av at æ har flytta en del, men e litt brei trøndersk me små innslag av bokmål og nånn ord fra nordmøre :) bli lett påvirka sjø :)
Blir vel fort sånn, ja;-) Kom med noen uttrykk du også, da;-) Vil ha noe å bryne meg på jeg også;-)

Jeg er helt blank! :p
Jeg er elendig på dialekter. :p
Haha:-) Mye gamle uttrykk hos oss, da;-)

Eivind Beinlaus er vinden som blåser opp en dør.. Da er det Eivind Beinlaus som kommer på besøk;-)

Kveldsfrena er når unger blir skikkelig hyperaktiv på kvelden..

Akte er å passe seg..

Haha:-) Mye gamle uttrykk hos oss, da;-)

Eivind Beinlaus er vinden som blåser opp en dør.. Da er det Eivind Beinlaus som kommer på besøk;-)

Kveldsfrena er når unger blir skikkelig hyperaktiv på kvelden..

Akte er å passe seg..
Åh, sånn beinlaus bruker de der jeg kommer fra, også, men tror ikke han het eivind. :p

Og når du sier det er det jo logisk at akte er å passe seg. :p

Åh, sånn beinlaus bruker de der jeg kommer fra, også, men tror ikke han het eivind. :p

Og når du sier det er det jo logisk at akte er å passe seg. :p
Ja, lettere å ta ord når de er i sammenheng og ikke står for seg selv;-)

Morsomt med sånne uttrykk :) har ikke så mange vi, ikke som jeg kommer på i allefall! Skal vri hjernen litt mer...

Her på nordmøre bruker de "ta" "na" og "sa" da...

Å skriv nåkka på dialækt e ikkje lætt længer! Har flørta så masse rundt sia ungdomsskola så har fått så masse rare ord å utrykk med mæ fra alle plassan! Å ikkje bruka e/eg/æ å skriv på dialækt heller så da bi da ækstra vanskelig!

Hehe
Ta= det
Na= denne
Sa= disse

(tror jeg da :P)

Back
Topp