dialekt!!

lillefot

Elsker forumet
de fleste skriver vel på bok mål her,jeg og [;)]
men hvilken dialekt har du egentlig?? haha..
jeg er egentlig stril!!

so egentli ska eg skriva sånn so detta her,men då får kanskje enkelte av dåke problem me å skjønna ka eg meina!! [;)] [:D] 
skjønna?? [:D]

er er det en mild blanding av østfold/vestfold/oslo...[8D]

Sørlending her. Ganske brei en sådan [;)]

Og jeg liker IKKE å lese dialekt... Ikke min egen engang[8|][&:]

Snakker bokmål, født i oslo men oppvokst i Loen sogn og fjordane og der snakker de nynorsk. Snakket nynorsk en del på barneskolen, så kan vel igrunn begge deler.

jeg er fra jæren, så snakker/skriver på ganske "stygg" dialekt, hehe

vi kan ha en "skriv på dialekt" dag her inne en dag! hehe [8D]

Eg e bergensar[;)][:D] Men har noen strila ord innimellom[;)][:D][:D] siden eg bor på strilalandet no og har gjort det i 10 år[:D][;)]

Skriver alltid på bokmål, men har vel noen ord innimellom som blir litt dialekt[8D]

nesten slik som vazelina bilopphøggers og alf prøysen
kommer egentlig fra Ringsaker[8D]

Jeg liker heller ikke å lese dialekt, større rom for missforståelser..

Je ha førresten ellektrikker i husom nå. Hæin va nå litt ta en kjækking.

Å guttkvælpen gnugge sei i kjæfta, tenna er på tur fram.

Jeg bor på Jæren... så skulle vel snakt sånn:
æg kjæme frå jæren, å æg ser at dæ nimme sæg helg (jeg kommer fra jæren, og jeg ser at det nærmer seg helg)

men jeg kommer fra sjernarøy (en liten øy ca 1/2 time med båt fra stavanger), og snakker sånn:

Eg komme frå Sjernarøy, å av å te reise eg him, å ser på fugglane, å sugle øve middagsgrydene t mor (jeg kommer fra sjernarøy, og av å til reiser jeg hjem å ser på fogglene, og sikler over middagsgrytene til mor)

(ble litt rar setning den siste der... men det var for å få med ord som ikke ligger i stavangerdialekta.. som f.eks him, fugglar, sugla..)

Bor på østlandet men er nordlending. [:)] Men jeg har ikke bodd der på 12 år så dialekten er litt avslipt. [;)]

Jeg er nordmøring og skriver/snakker slik:
Æ (varierer litt...) tala normøring men tykje de e så tufse trasi å læssa dialækt så e prøve hell å skriv bokmål.
(jeg snakker nordmøring men synes det er så veldig vanskelig/ekkelt/tungvint å lese dialket så jeg prøver heller å skrive bokmål)

Jeg skriver bokmål her inne og på jobb, men ellers skriver jeg dialekt. Samme dialekten som deg lillefot[:D]

Jeg er nordmøring, sånn opprinnelig, og har den fineste av nordmørsdialektene.... [8D] [:D]

Før snakket jeg sånn ca. rent bokmål, har bodd en del år i Numedal, derfor bokmål + litt numedalsk.. [8D]

Egentlig Rørosdialekt, men den kan bli vanskelig å lese:)

Huff, veit ikke om jeg vil ut med det altså.. Knoter som bare fy til vanlig og, forferdelig dialekt spør du meg..

"E ska egentle skrive slekk som dætta hær, men da fær kanskje nåån tå røkk problemer mæ å skjønne å e meine!"[8D][8D]

æg kjæme frå jæren, å æg ser at dæ nimme sæg helg (jeg kommer fra jæren, og jeg ser at det nærmer seg helg)

men jeg kommer fra sjernarøy (en liten øy ca 1/2 time med båt fra stavanger), og snakker sånn:

Eg komme frå Sjernarøy, å av å te reise eg him, å ser på fugglane, å sugle øve middagsgrydene t mor (jeg kommer fra sjernarøy, og av å til reiser jeg hjem å ser på fogglene, og sikler over middagsgrytene til mor)

(ble litt rar setning den siste der... men det var for å få med ord som ikke ligger i stavangerdialekta.. som f.eks him, fugglar, sugla..)

du meiner at du tok sje godt i på den sjernarøy dialektå der eller?
eg kommer frå Finnøy å her både skrive me og snakke Finnøysk[:D]

ORIGINAL: AlexandraB

eg kommer frå Finnøy å her både skrive me og snakke Finnøysk[:D]

jeg snakker faktisk sånn.... vet det er naboøya til finnøy, men vi snakker faktisk ikke helt likt som dere... [:)]

Enda en Jærbu her. Og glemmer meg litt når jeg svarer de jeg vet er "lokale". Hihi. [:D]

Men foretrekker å lese og skrive på bokmål på nett - på jobb og skole var det nynorsk som gjaldt. Ja, jeg er av den typen ja... Hehe... . [:)][:)]

Og duuuu, MamaB - de'ekkje stygkt jaffal! [:D] Grævla fine dialekt spørr du mæg. [:D][:D]

quote:

ORIGINAL: AlexandraB

quote:

eg kommer frå Finnøy å her både skrive me og snakke Finnøysk

jeg snakker faktisk sånn.... vet det er naboøya til finnøy, men vi snakker faktisk ikke helt likt som dere...

okeydokey, har faktisk isje tenkt på at øyene snakker forskjelligt, skal se om eg legger merke til det på babysangen, er 4 stk frå sjernerøy der.

har en bokmålsdialekt , kjedelig [:@][:@][:'(]
men er fra innlandet da og der er den bredere, men jeg er blitt "finere" i språket nå som jeg bor nærmere kysten av en eller annen grunn.

eks på noen ord som er bredere en vanlig bokmålsord:
(skriver de sånn de utales)

Mjøl= mel
steikepanne= stekepanne
Steikom = stekeovn
spår= spor
kommer ikke på flere jeg [8D]

Back
Topp