Dialekt

Gulltopp

Gift med forumet
Nå snakker de små mer og mer, her kommer det flere nye ord hver dag. I dag var det "boll" (bolle), "spæn" (spenne, som jeg hadde i håret), "tata" (traktor).

Hun har lenge sagt "uva" når hun skal ha på lua, har ikke tenkt så mye over det. Her i huset snakker jeg østlandsdialekt, men vi bor på sørvestlandet, så alle "andre" her snakker jo den dialekta. Men i dag sa hun helt tydelig "huva" når hun kom og skulle ha på seg lua si. Her sier de "huo", men mannen er litt avslepen i dialekta etter mange år borte og sier vel både "huo" og "hua". Det samme gjør farmor som er fra Stavanger. Så nå har altså det første tydelige dialektordet kommet.

Hun har jo begynt i barnehagen nå og etter 2 dager synes jeg det er MYE mer babling og mange flere gjenkjennelige ord[:D] Utrolig morsomt

Så SØTT!!!! Jeg elsker dialekter, synes det er SÅ sjarmerende. Enda mer nusselig blir det jo når disse småttisene snakker dialekt.

Hva med deres småttiser? Noen skikkelige dialektord?

ORIGINAL: Kaffikåno

Venter hvert øyeblikk på et skikkelig nord-norsk banneord....

NEIDA!!! [;)][;)][;)][;)]

ORIGINAL: Tuten

ORIGINAL: Snekka

ORIGINAL: Kaffikåno

Venter hvert øyeblikk på et skikkelig nord-norsk banneord....

NEIDA!!! [;)][;)][;)][;)]

Hehe, kan tenke meg den første salva hun kommer med er skikkelig sjarmerende [8D]

ALT den tøtta gjør smelter MITT hjerte hvertfall [8D]

ORIGINAL: Tuten

Hehe, så søt!

Her HÅPER jeg ikke Tuten tar for mye etter dialekten [8D][&:] Vi er jo fra Oslo begge to, og her snakker de veldig likt østlandsdialekt (oslo-mål), men de har endel sleng som gjør språket med "bondsk" for meg, og jeg klarer ikke å like det [:-] (beklaaager alle dere jeg måtte støte) Så når jeg kommer i barnehagen og han sier han ikke vil "hemmat" så tror jeg haka ramler litt [8D]

Ellers har han ikke sagt så mange nye ord etter han begynte i bhg. bare "baban" Det syntes jeg var veldig søtt da!

Er vel ikke sikkert at det er så stor fare for det. Litt avhengig av barnehagen så klart. Men vi bor på tjukkeste toten, og snuppa mi sier "jeg" og "ikke" og "det" og masse oslo-ord som vi IKKE akkurat sier. Sier blant annet "Jeg vil ikke gjøre det" som vi ville sagt "Je vil itte gjøra dæ". Skulle ønske hun kunne prate mer dialekt jeg da, er da måte på til snakking (dvs snakke oslo-mål) på henne. Men som sagt, vi er begge herfra og bor på tjukkeste toten. Greit å ikke snakke helt som de breieste totningene, snakker ikke på langt nær bredt i forhold til besteforeldrene og oldeforeldrene våre, men en mellomting mellom de breieste og oslo-mål hadde jo vært greit da.

Back
Topp