Dialekt og endring av dialekt.

Tekanna

Forumet er livet
Sommerfuglene
Hvilke dialekter har du og partneren, og hvilke dialekter har barna?

Hvordan fungerer det i hverdagen for dere som har store dialektforskjeller?

Vi skal flytte 27 mil, så eldstefrøkna som nå har utpreget østlandsk dialekt kommer nå til å flytte rett inn i blaude konsonanter og rægestim alle veier. Hun sliter faktisk med å forstå meg til tider. Så veldig spent på hvordan det skal gå, og om hun endrer dialekt etter hvert.

Faren er østlending, jeg er god blanding. Endrer etter hvem jeg snakker med og hvor jeg er. Eldste er østlending med noen særegenheter fra meg. Og yngste blir vel rein sørlending. (forhåpentligvis).

Jeg flytte mye når jeg var liten og til forskjellige dialekter. Det gikk fint for min det. I 1 og 2 kl bodde vi i Molde og da prater jeg den dialekten, når vi flytta tilbake til Lillehammer så gikk jeg automatisk tilbake til den.

Jeg snakker valdresdialekt, samme gjør mannen. Eldstejenta snakker bokmål, men håper hun tar dialekta snart. Snakker jeg men noen fra nordnorge legger jeg om dialekta

Jeg har trøndedialekt, mannen snakker nordlending, eldste snakker østlandsk (type nært Oslo), yngste regner jeg med blir å snakke trøndersk om vi ikke flytter.

Vi er sunnmøringer, men mannen oppvokst på Østlandet i snakket veldig lite sunnmørsk da jeg traff ham, ble mer nå.

Vi bodde i Bergen til ungene var 4 og 1,5

Begge var sunnmøringer så lenge de fikk hjemme, han begynte i bhg da han var to, og begynte å si JEG av alle ting.

Hun er breiere enn meg nå, vi bor mer på landet enn jeg er oppvokst. Han er førsteklassing og sier fortsatt jeg, men det begynner å bli mer sunnmørsk på ham også. Han går på nynorsk skule, det bidrar

Mannen er nordlending, eg er sogning, og me bur i Bergen. Ungane er bergensarar heldigvis, men har stadig små ord og tonefall på sognamål, og om me er i nord Norge tar dei litt etter det og:)
Men det ser ut til dei landar på bergensk noko eg er glad for sidan det er her me skal bu:)

Her snakker vi østlandsk begge to. Gubben litt bredere enn meg, eldste sier itte:o

Jeg er sørlending (med utvanna dialekt.), gubben er østlending. Ungene er østlendinger. Gubben har en litt bredere dialekt enn ungene.

Jeg er vestlending, mannen østlending og vi bor i et annet skandinavisk land. Så her blir det to språk på to hvor av norsk er på to heeeellltttt forskjellige dialekter.

Hu snakker ikke så mye enda, men vi er veldig spent på akkurat det.
Vi tror hun blir å snakke det språket i det landet vi bor i.

Jeg er fra Finnmark, vi bor på Østlandet. Jentungen snakker en "bokmål dialekt" (snakker bokmål, men ikke Oslo bokmål liksoooom :p) :p Jeg har lagt om noen ord så dem forstår meg, men siden dem går i barnehage her så snakker dem sånn som resten. Noen ord innimellom blir finnmarking heldigvis :p

Jeg snakker trøndersk, mannen østlandsk. Vi bor på østlandet så storesøster snakker også østlandsk.

Hun snakket trøndersk istarten, men barnehagen tok knekken på dialekten dessverre. Når vi har vært i trøndelag så har hun noen trønderske ord og uttrykk da :)

Jeg hadde 3 forskjellige dialekter som barn, siden jeg er fra Finnmark og så flyttet videre. Jeg landet på oslo dialekt når vi kom hit. Og bor jo her, så Lille får jo den. Synes det er litt synd at han ikke får finnmarksdialekt da, men men.

Jeg er bergenser og sambo er stril )fra øy utenfor bergen) vi bor her nå, eldste må lese nynorsk og skrive det på skolen men har ennå ikke påvirket språket, minste på 5 ( var 3 når vi flyttet hit) har en del strile ord som (graut istedenfor grøt) men holder godt på bergensk ellers. Lille i magen blir vell stril :P

Vi er begge to nordlendinger, men de to eldste er østlendinger :) Regner med minste på 1 år også blir det :)

jeg er veldig spent på hvordan den lille i magen kommer til å snakke.. Jeg er fra Oslo og samboeren min er fra skåne ;) Men vi bor på jessheim, så da blir det vel litt av hvert da.

Mamma er bergenser og pappa østlending jeg er født og bodde mine første år i Bergen. Så flyttet vi til Østlandet og jeg slutta å snakke pga de snakket så rart her haha når jeg startet å prate igjen var det østlandsk men kunne ikke si r. Gikk noen år til logoped på barneskolen og lærte begge r'ene. I mange år bytta jeg dialekt etter som om vi var på Østlandet eller Bergen. Nå er det flere år siden jeg har bytta dialekt når jeg er I Bergen men snakker ikke reint østlandsk heller da jeg har en snodig blanding om jeg ikke konsentrerer meg og snakker reint østlandsk.

Jeg har vestland. Mannen har finnmark. Ungene er oppvokst i Rogaland.. nå bor vi på Østlandet. SPRÅKFORDERVA ! HAHA :-D
...unger tilpasser seg veldig fort ;-)

Jeg flytta mye da jeg var lita, vært innom både dialekter på Østlandet, Troms og i Midt-Norge. God blanding :p
Min erfaring er at unger tar dialekter fort. Jeg var på ferie ei uke i Drammen/Oslo da jeg var 10-11. Tok flere uker etter jeg kom hjem før jeg klarte å snakke trøndersk igjen :D

Vi er begge nordlendinger, men med forskjellig dialekt. Bor på vestlandet, og "frykter" den kommende jenta vår blir å snakke rogalandsk pga barnehage etterhvert :p

Back
Topp