Dialekt-barn og dialekt-foreldre..

Blir arti hær..

Æ e finnmarking og han e vestfolding! [:D]

Blir sikkert som søskenebarnan mine fra der nede atme Lena.. Jenta snakke flytanes finnmarking hver gang ho kommer oppover, legg heelt om! [:D]
Og gutten har noen få ord som han legg om [8D]
Arti å hør på [:D]

ORIGINAL: ¤MammaLisska¤

Blir arti hær..

Blir sikkert som søskenebarnan mine fra der nede atme Lena.. Jenta snakke flytanes finnmarking hver gang ho kommer oppover, legg heelt om! [:D]

Jeg snakka kav finnmarking som 2-3-4åring, foreldrene mine var østlandske men vi bodde i Alta..
Nå snakker jeg østlandsk, med uttrykk fra både her og der..

ORIGINAL: Dollface

ORIGINAL: ¤MammaLisska¤

Blir arti hær..

Jeg snakka kav finnmarking som 2-3-4åring, foreldrene mine var østlandske men vi bodde i Alta..
Nå snakker jeg østlandsk, med uttrykk fra både her og der..

Hehe! [8D]
Kommer til å bli morsomt [:D] Sambo har nu fått litt finnmarkdialækt av å bo her oppe lammi mæ [:D] Kjempemorsomt å høre på..! tihi..

hvis dere blir boende i kristiansand, kommer han sikkert til å snakke den dialekten...tror du ikke?
tror det er mest naturlig å snakke den dialekten folk flest rundt snakker, og særlig lekekamerater og sånn...selv om det selvfølgelig finnes unntak.[:)]

selv har jeg far som snakker trøndersk og mor fra østfold...og hadde nok enkelte dialektuttrykk da jeg var liten, men snakket etterhvert den dialekten de snakket der vi bodde. (rett utenfor oslo)

mine barn har enkelte nordnorske uttrykk etter sin far...særlig sånne typiske "gutteord" (bilan, batterian osv)[:D] 

Min sønn sier også vann, og vi er fra vestlandet (er striler...[8D]) Høres helt rart ut.

Ellers snakker de ganske så bredt begge to.

unga her prater brei hedmarksdialekt, mye bredere enn faren sin, som jo er hedmarking... hehe...
"mamma, jei er mæææætt"

Guttene mine snakker Oslo dialekt...
Men ,da jeg var liten var jeg et dialektkaos![:D]
Med en mor fra heeelt innerst i Gudbrandsdalen ,en far fra Brønnøysund - oppvekst på Lillehammer.... Var mye enklere når jeg lærte å bruke en dialekt om gangen[:D].
Men ,nå trenger jeg ca en uke på helgeland for å legge om ,og nord- gudbrandsdøl? Der henger bare noen ord og uttrykk igjen[;)] Greit å snakke Lillehamring her i bærum i alle fall - det eneste er at ingen forstår at ting kan være frakt![:D][8D]

Vel, jeg har en snodig dialekt...en god blanding av overalt[8D]

Snuppa har tatt litt fra styreren i den gamle barnehagen, som var fra et forlatt sted på vestlandet (Bruker ord som f.eks hada, sjå) , hun har tatt litt fra foreldrene til kjæresten...som er finmarkinger! Bruker Ka og Vanj veldig flittig...og så er det litt av min halvveis blanda telemark/vestfold/trøndelags dialekt[:D]

Alle Nicholas er sammen med snakker kun østlandsk men allikevel har han ett lett innslag av hedemarking[&:][&:]

ER oppvokst med mor fra vest og far fra nord og er selv oppvokst i Akershus. Har ikke vært noe problem, snakker østlending. Vet jeg hadde noen dialektord da jeg var helt liten.

Blir nok ren vestlandsdialekt her gitt..

Back
Topp